جنگ قدرت يا تخريب آثار تاريخي؟!

اختلافات شهرداري و شوراي شهر "سهرورد"، باعث تخريب و از بين رفتن آثار تاريخي اين شهر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، در پي اعتراض جمعي از اهالي شهر "سهرورد" از توابع شهرستان "خدابنده" در استان "زنجان"، مبني بر تخريب آثار تاريخي اين شهرستان، "يدالله الماسي فر" به نمايندگي از طرف اهالي منطقه "سهرورد"، با ارائه تصويري از اسناد اين تخريب، به همراه طومار نامه اي اعتراضي و پيگيري خود به به خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: تپه "سهرورد"يكي از آثار به جاي مانده از دوران قبل از اسلام است كه توسط عوامل سازمان ميراث فرهنگي، شوراي شهر و شهرداري "سهرورد"، به بهانه احداث پارك تخريب شده و آثار تاريخي آن از بين رفته است.
وي افزود: تپه باستاني "سهرود" واقع در پشت امامزاده قاسم "سهرورد" در جريان احداث جاده و پارك دور تپه كنده شده و علاوه بر آن با آسيب ديدن جدي، امامزاده اتاقكي كه از زير تپه در آمده بود كاملا تخريب شده و معلوم نيست چه بر سر آثار مكشوفه از آن، آمده است.
وي تأكيد كرد: يكي از آثاري كه در زمان تخريب از آنجا بدست آمده بود، سنگ نگاره هايي مربوط به دوران هخامنشي بود كه تصويري از دو اسب و يك درشكه بر روي آن نقش بسته بود معلوم نيست اكنون كجا نگهداري مي شود؟!
يكي ديگر از اهالي معترض به تخريب آثار تاريخي در اين منطقه،‌ با اشاره به وجود گنجينه آثار تاريخي در منطقه "زنجان" گفت: سودجويان بي تعصب آثار تاريخي منطقه را به راحتي تخريب كرده و به تاراج مي برند و ارگانهاي مسئول از اين موضوع بي خبرند و اگر هم خبردار شوند، اقدام جدي انجام نمي دهند.
وي افزود: زماني كه تخريب آثار تاريخي و بخصوص تپه "سهرورد" در بي تفاوتي مسئولان محلي ادامه داشت، شكايت به ديوان محاسبات برديم كه نماينده ديوان محاسبات، مدير كل ميراث فرهنگي استان و ساير كارشناسان از منطقه بازديد كرده و ضمن اظهار تأسف از وضع بوجود آمده دستور توقف آن را دادند. اما متأسفانه پس از مدتي مجددا تخريب اين آثار از سر گرفته شده است.
براساس اين گزارش؛ اين اظهارات در حالي عنوان مي شود كه "مهرداد عسگريان"، معاونت ميراث فرهنگي استان "زنجان"، هرگونه تخريب در آثار تاريخي منطقه را تكذيب كرده و اختلافات مسئولان شهرداري و شوراي شهر را بهانه اي براي كشيده شدن اين اظهارات به حوزه ميراث فرهنگي عنوان كرد.
وي افزود: بر طبق مصوبات صورت گرفته قرار بود زيرساخت هاي سايت گردشگري در منطقه "سهرورد" فراهم شود كه سازمان پس از تحقيق و بررسي تصميم گرفت،‌ اين پروژه گردشگري را در مجاورت آثار تاريخي و امامزاده قاسم "سهرورد"، بصورت محدود اجرا كند كه اختلافات محلي بين مسئولان شهر، باعث كشيده شدن اين موضوع به حوزه هاي ديگري شد.
"عسگريان" اضافه كرد: "سهرورد"، زادگاه يكي از شخصيت هاي معروف و فيلسوف بزرگ است كه شهره جهاني است، بنابراين شهر نيازمند توسعه زيرساخت هاي گردشگري است، در حاليكه اينگونه اظهارات و اختلافات مسئولان، باعث پيشرفت نكردن شهر خواهد شد.
گفتني است؛ كثرت آثار و بناهاي تاريخي در منطقه "زنجان" به حدي است كه از آن به عنوان "شهر باستاني ايران" نام مي برند اما بسياري از آثار تاريخي آن از جمله شهر زيرزميني"ديزاليك"،"قلعه كيوان" و يا "يازلي داش" نه تنها تاكنون به ثبت ملي نرسيده اند، بلكه كاوشهاي عملي نيز در آنها صورت نگرفته و همچنان ناشناخته مانده اند كه اين خود فرصت مناسبي در مقابل چشم طمع سودجويان ايجاد كرده است تا از هر فرصتي براي تخريب و بدست آوردن آنها اقدام كنند./ي2

گزارش از عليرضا شوكتي.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار