در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

آرش معیریان از اتفاقات جالب "رالی ایرانی" می‌گوید

آرش معیریان کارگردان اولین فیلم مسابقه ای با عنوان "رالی ایرانی" از اتفاقات جالب رخ داده در طول فیلمبرداری می گوید.

آرش معیریان کارگردان "رالی  ایرانی" اولین فیلم مسابقه ای در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص جزئیات ساخت این فیلم گفت: در این فیلم 3 تیم رقابت کننده شامل نیما فلاح و سحر ولد بیگی، الناز شاکردوست، بهنوش بختیاری، سیروان خسروی و محمدرضا فروتن بود و یک تیم که فرزاد حسنی به  عنوان داور مسابقه رقابت را هدایت می کرد.
وی افزود: با هر تیم 2 دوربین، 2 صدابردار همراه بود و یک دوربین دیگر که قبل از اینکه هر تیم رقابت کند به ایستگاه ها برسند فضا را به طور کامل رصد میکرد و همچنین یک دوربین هم پشت صحنه و ماجراها را که جز برنامه های بعدی ما است را به تصویر می کشید.
معیریان ادامه داد: در مجموع 10 دوربین 10 فیلمبردار ، 8 صدابردار و با هر تیم یک ماشین تدارکات تولید و آمبولانس وجود داشت تا در صورت بروز هر اتفاق و مشکلی بلافاصله جلوی اتفاقات ناگوار را بگیرند.
معیریان هدف خود را از ساخت این اثر این گونه عنوان کرد: 50 درصد اتفاقات در این فیلم و نه برای ما به عنوان طراح، سازنده و راوی قابل کنترل بود و نه برای بازیگران بلکه همه پی دست تقدیر بود.
وی تصریح کرد: بخشی از مراحل ممکن بود پای بازیگران در برود و تنها کمک قرقره در جهت پایین نیفتادن آن ها بود ولی امکان داشت طناب حرکت کند و آن ها به درخت برخورد کنند کما اینکه من قبل از رفتن بازیگران این حرکت را انجام دادم و امکان برخورد با درخت را داشتم .
معیریان اظهار داشت: افرادی که پشتیبانی فنی و تکنیکال کار را برعهده داشتند با طراحی و تفکر قبل از رسیدن بازیگران تمام جوانب را بازبینی می کردند.
وی افزود: اتفاقاتی که در طول مسیر رخ میدهد دست هیچ کس نیست و تنها ما دوربین و فیلمبرداران را هوشیار کردیم تا در صورت بروز اتفاق و سقوط، چه عکس العملی انجام دهند و یا در صورت رخ ندادن اتفاق روایت را به گونه دلخواه ما دنبال  کنند.
معیریان بیان کرد: 50 درصد از کار طراحی ما بود، مثل اینکه از کجا حرکت کنند و یا در مسیر قطار چگونه به شخصی که نقشه راه را به همره دارد برسند و یا خلبان هواپیما را در چه مسیری براند و یا اینکه در صورت بدی هواپیما چه مسیر جایگزینی را انتخاب کنند.
معیریان عنوان کرد: در مجموع آنچه که مخاطب از بازیگران می بیند خود آنها هستند و هم در جاهایی به اقتضای اینکه جلوی دوربین مستقيم ما هستند باید چهره ای از خودشان نشان بدهند که وجه‌ آ‌ن ها خدشه دار نشود.
معریان تصریح کرد: به طور قطع در برخی از موارد در بحث های مقدماتی به  آنها اطلاع داده بودند که نوع رفتار شما از آنجاییکه ماهیچ دخالتی نداریم میتواند برای تماشاگار بلافاصله وجه ارزش گذارانه پیدا کنند.
وی در این باره ادامه داد: بنابراین اگر شرکت کنندگان خطایی انجام دهند و یا به شکل غیر اخلاقی و ناجوانمردانه میانبر بزنند به طور قطع تماشاگر پس از تماشای این فیلم آن ذهنیت قبلی که از بازیگر براساس آثارش دانسته خدشه دار می شود.
معیریان ادامه داد: اگر بازیگر مطابق با خواسته تماشاگر رفتار کند میزان اعتبار و وجهه مردم گرایانه اش بیشتر و محبوب تر خواهد شد.
معیریان تصریح کرد: در برخی قسمتها طراحی هایی که انجام دادیم رقابت کنندگان بر سر دوراهی قرار میگیرند که راه مردم پسند و یا راهی که تماشاگر نمی پسندد را انتخاب کنند.
وی در خصوص مفهوم رالی اظهار داشت: رالی به مفهوم جز نه کل است ودر واقع یک نوع مجاز جزء به کل است.شاید رالی تداعی یک نوع مسابقه سرعتی و ماشینی باشد ولی در کنار آن رقابت و سرعت در سایر غرفه ها نیز وجود دارد.
وی عنوان کرد: طراحی و تفکر اولیه این فیلم مربوط به سعید ابوطالب به عنوان نویسنده ، طراح و تهیه کننده کار است و من به عنوان کارگردان در ثبت و ضبط و مشارکت فکری این اثر دخیل بودم.
معیریان اظهارداشت: ساخت و تولید این اثر 72 ساعت به طول انجامید از زمان شروع کار به مدت 72 ساعت همه عوامل با بازیگران همراه بودند و بعد از آن هم 6 ماه مونتاژ، میکس صداگذاری و موسیقی کار طول کشید.
وی در خصوص ادامه این اثر عنوان کرد: این بخش اول رالی ایرانی است و بخشهای بعدی آن به تدریج باتیم جدید از هنرمندان، سیاستمداران و ورزشکاران تولید خواهد شد.
وی در خصوص انتخاب بازیگران شرکت کننده بیان کرد: ما از بین تعداد زیادی از بازیگران افرادی که اعلام آمادگی کرده بودند را برگزیدیم با افراد دیگر در الویتهای بعد به توافق رسیدیم.
وی در خصوص تیم های شرکت کننده در خصوص این رالی عنوان کرد: ما سه تیم برای این مسابقه در نظر گرفتیم چرا که تعداد تیم های بیشتر پراکندگی فضا و ذهن تماشاگر را برای جستجوی یک رویداد، آزار دهنده می کرد از ابتدا هدف ما یک  تیم به  عنوان زن و شوهر و دو تیم به عنوان دوست در جنس زن و مرد بود شاید در برنامه های بعدی به این نتیجه برسیم که تعداد تیم های شرکت کننده بیشتر باشند.
وی ادامه داد: افزایش تیم های شرکت کننده مستلزم ابزار و تکنولوژی 2 برابر خواهد بود چرا که ما در این فیلم بسیاری از دوربین های ما گوفرو بود.
وی تصریح کرد: مسیرهای این رالی از تهران تا دریاچه بهشهر عباس آباد و ارتفاعات و جنگل های بهشهر بود.
معیریان هدف خود را از این گونه عنوان کرد: از ابتدا هدف ما این بود که قبل از تولید و نمایش این اثر ایران را به تماشاگری که تا به حال آن را ندیده بشناسانیم ودر کنار آن وجهه اقلیم شناسی و مردم شناسی را به تصویر بکشیم.
وی تصریح کرد: در برخی قسمتهای قالب کننده ها با بومی ها در ارتباط قرار می‌گیرند و نوع رفتار و کمک های بومی ها به تصویر کشیده می شود و همچنین تشکر و تقدیر رقابت کنندگان از این بومی ها را نشان میدهیم.
معیریان در مورد اتفاقات افتاده در طول تولید این اثر اظهار داشت: پای النار شاکردوست در طول رقابت شکست پای فیلمبردار در یک ارتفاع به دلیل غلتیدن مشکل پیدا کرد، فرزاد حسین در مسیر پیاده روی پاهایش تاول زد گراز شبانه به چادرها حمله کردو با هوشیاری عوامل پشت صحنه مانع حمله گراز به رقابت کنندگان در چادر شده موتور مسابقه به دره سقوط کرد و حتی در بخش فینال به دلیل سرعت زیاد امکان سقوط یکی از ماشینها به دره وجود داشت شبانه در بخشی از جنگل تمام گروه راه را گم کردیم و بعد با gps راه را پیدا کردیم ولی تصمیم گرفته بودیم این مسیر را با هر شرایطی تا آخر طی کنیم.
معیریان در خصوص آشنایی خود با آفرود اظهار داشت: هر کارگردانی هنگام تصمیم برای ساخت یک اثر مجبور است از بحث های خصوصی آن اطلاع پیدا کند ولی تا قبل از تولید این اثر تنها دوباره آفرود، شنیده بودم ولی بعد از شروع این اثر درباره نکات فنی ان مشاوره ها و اطلاعات لازم را کسب کردم.
وی ادامه داد: ماشینهای آفرود استحکام، قدرت و سرعت زیادی دارند و بعد از بررسی جزئیات آن را به تصویر کشیدیم.
معیریان در پایان خاطرنشان کرد: من به طور اصولی تلاش می کنم جلوه ، جذابیت و تازگی در کارم باشد بنابراین 500 درصد اثرم کارات و 50 درصد آن چیزی است که برای اولین بار تجربه می کنم و به طور قطع علاقه به تجربه آفرود دارم و علاقه مند ساخت فیلم درباره آن هستم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار