اخلاق انتخاباتي در بيانات مقام معظم رهبري/پاياني

نرمش درمقابل آمريکا و دخالت‌هاي دولت‌هاي غربي؛‌ مطرود ملت ايران

انتظار می‌رود انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل اهمیت جایگاه دین و اخلاق در نزد ایرانیان با تمام فضاهای انتخاباتی دنیا متفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ تحویل سال 92 برای مردم ایران و به‌ویژه سیاستمداران تنها آغاز یک سال جدید نیست، بلکه آغاز فصل کار و فعالیت انتخاباتی است.

انتظار می‌رود انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران به دلیل اهمیت جایگاه دین و اخلاق در نزد ایرانیان با تمام فضاهای انتخاباتی دنیا متفاوت باشد.

هرچه به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم تاکید ناصحان و بزرگان عرصه سیاست به پایبندی به اخلاق و ارزش‌های دینی از سوی کاندیداها و فعالان این عرصه در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر می‌شود.

به همین بهانه  باشگاه خبرنگاران به بازخواني رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره چگونگي انجام تبليغات، مناظرات فعاليت‌هاي انتخاباتي پرداخته است که ضرورت دارد کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري اين بيانات را که به منزله منشور اخلاقي انتخابات است سرلوحه اعمال و برنامه‌هاي خود قرار دهند.


***حفظ نزاهت و طهارت و پاکيزگي انتخابات

مقام معظم رهبري 31 ارديبهشت 1376 در توصيه‌اي درباره پرهيز از ايجاد کدورت مي‌فرمايند: سعي کنيد اين حرکت زيبا و اين حرکت عظيم مردمي را - که حقيقتاً يک آزمايش بزرگ مردمي و ملي و اسلامي است - با همان نزاهت و طهارت و پاکيزگي اي که مطلوب اسلام است، پيش ببريد. البته متن و عموم مردم عزيز کشور ما همين طورند. سعي کنيد کدورت ايجاد نشود.

ايشان در همين تاريخ عنوان مي‌کنند: ملت ما اهل اخلاق و معنويّت و عاطفه است. نگذاريد که فضاي انتخاباتي، فضاي کدورت شود. هر کدام از نامزدها و طرفدارانشان، براي خودشان تبليغ کنند؛ اما دوستان و هم ميهنان و برادرانشان را که احياناً از نامزد ديگري حمايت مي کنند، زخم خورده و رنج ديده و از خودشان مکدّر نکنند. به اين نکته توجّه کنيد. اين، خيلي مهمّ است.


***پرهيز از اتهام‌زني و اهانت به يکديگر

معظم له مي‌افزايند:‌ اين را هم همه توجّه کنند که بعضي از کارها مربوط به خودي‌ها نيست؛ مربوط به دشمن است. راه انداختن کاروان شادي در عصر عاشورا، مربوط به مردم انقلابي و مسلمان نيست. اين کارِ دشمن است. گيرم که عکس يک نامزد انتخاباتي را هم به دست بگيرند؛ اين حيله آنهاست. نبايد هيچ کس از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري را متّهم کرد که شما از آنها خبر داشتيد و آنها طرفدار شمايند. نخير؛ آنها چه طرفداري از کساني دارند که اهل دين و معنويّت و اين چيزها هستند. ربطي ندارد. شايد خود آن فريب خورده‌هايي هم که در خيابان‌ها سوار بر اتوبوس شدند و آن مناظر زشت را راه انداختند، ندانند که قضيه چيست.

دستي آنها را حرکت مي دهد، براي اين که فضا را خراب کند؛ براي اين که مردم را ناراحت کند؛ براي اين که انتخابات را در نظر متديّنان يک کار نامناسب جلوه دهد و چهره ها را خراب کند. البته مسؤولان بايد بگردند و آن دست پنهان را پيدا کنند. من مؤکداً به مسؤولان توصيه مي کنم و از آنها مي خواهم که بگردند و آن دستهاي پنهاني که اين زشتکاري‌ها را انجام مي دهند، پيدا کنند. از آنها نبايد گذشت.

صحبت سرِ اينها نيست؛ صحبت سر غفلت‌هايي است که ممکن است خداي نکرده گاهي از خودي‌ها سر بزند. بعضي‌ها را متّهم کنند و بعضي‌ها را مورد اهانت قرار دهند. اين کار درست نيست. البته تبليغات منطقي و معقول و با استدلال، اشکالي ندارد؛ ليکن نبايد فضا را خراب و مکدّر کرد.


***تاکيد بر رقابت سالم بدون تهمت‌زني و بدگوئي

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي 14 بهمن 1390 تاکيد مي‌کنند: آنچه در انتخابات لازم است،‌رقابت سالم است؛‌ رقابت بدون تهمت‌زني و بدگوئي به يکديگر است. فضاي انتخابات بايد سالم باشد.


***نرمش درمقابل آمريکا و دخالت‌هاي دولت‌هاي غربي؛‌ مطرود ملت ايران

رهبر انقلاب 31 ارديبهشت ماه 1376 مي‌فرمايند: اگر کسي از نامزدهاي رياست‌جمهوري،‌ کمترين نشانه نرمشي در مقابل آمريکا،‌ در مقابل دخالت‌هاي دولت‌هاي غربي،‌ در مقابل تجاوزهاي فرهنگي و سياسي بيگانگان نشان دهد، نشان دهد، همه دنيا بايد بدانند که ملت ما به چنين کسي قطعا راي نخواهد داد و نيز در مقابل تهاجم فرهنگي بيگانه ايستادگي خواهد کرد. مواضع ملت ايران،‌ همان مواضعي است که به خاطر آن انقلاب کرده است.


***نامشروع بودن ترجيح خواست دشمن بر خواست ملت

ايشان 10 بهمن 1383 تصريح مي‌کنند: هر دولتي در ايران اسلامي که به مردم خود تکيه نداشته باشد، مشروع نيست. آن مسؤولي که خواست دشمن را بر خواست ملت ترجيح بدهد، در مقابل دشمن ضعف نشان بدهد و حاضر باشد ضعف خود را بر ملت تحميل کند، از مردم نيست؛ مردم چنين مسؤول و دولتمداري را قبول ندارند.


***خطر ميل به سازش (با دشمن) و چسبيدن به منافع نقد،‌ کساني که روي مردم اثر مي‌گذارند را تهديد مي‌کنند

معظم له 14 خرداد 1379 متذکر مي‌شوند: اما کساني که روي مردم اثر مي گذارند - کساني که حرفشان، اقدامشان، عملشان، منششان، نوشته شان، روي مردم اثر مي گذارد - چند خطر بزرگ آنها تهديدشان مي کند که بايد بسيار مراقب باشند. يکي خطر خسته شدن است، يکي خطر راحت طلبي است، يکي خطر ميل به سازش است، يکي خطر چسبيدن به منافع نقد است.


***لحظه‌اي به دشمن خوشبين نباشيد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مي‌افزايند: بايد ايمان و پارسايي خودشان را تقويت کنند؛ بايد اتکاي خودشان را به لطف و فضل خدا زياد کنند؛ بايد به دشمن لحظه اي خوشبين نباشند؛ دشمن درصدد ضربه زدن است. اگر خواص يک کشور - يعني نيروهايي که با زبانشان، با قلمشان، با رفتارشان، با امضايشان، بر روي مسير يک ملت اثر مي گذارند - ميل به سازش و راحت طلبي و زندگي مرفه و خوشگذراني پيدا کنند و از حضور در ميدانهاي خطر خسته شوند، آن وقت خطر تهديد مي کند.


***پرهيز از سازش با مخالفان ايمان،‌ اصل حکومت اسلامي و ولايت‌الهي

رهبر معظم انقلاب 29 شهريور 1374 مي‌فرمايند: با همه کساني که با شما کاري ندارند و اهل صلح و سلامت و اخّوت و برادري هستند، سازش کنيد: اما با کسي که با فلسفه وجودي و اساس و ايمان شما و با اصل حکومت اسلامي و ولايت الهي مخالف است؛ سازش نکنيد. حواستان جمع باشد.

ايشان 4 شهريور 1386 يادآور مي‌شوند: اين به نظر من خيلى مهم است كه در تعامل با دنيا، انسان جاى خودش را بداند، خواست خودش را بداند، نيرو و قدرت خودش را بداند و بداند كه بايد چه كار كند.


***ممكن است دو برادر از يكديگر گله هم داشته باشند، اما در مقابل كسى كه به خانه‌ آنها حمله مى‌كند، دوش به دوش، بايد در كنار هم بايستند

مقام معظم رهبري 16 فروردين 1371 تصريح مي‌کنند:‌ با وحدت و يكپارچگى، «كأنهم بنيان مرصوص»، مثل يك دژ پولادين، در مقابل دشمن بايستيد؛ مثل چند برادر در يك خانه. ممكن است دو برادر از يكديگر كدورت و گله هم داشته باشند، اما در مقابل كسى كه به خانه‌ى آنها حمله مى‌كند، دوش به دوش، بايد در كنار هم بايستند. آحاد ملت بايد اين گونه باشند. اين، يكى از ويژگيهايى است كه در اين سنگر مى‌توانيد حفظ كنيد.

معظمله 1 فروردين 1376 مي‌فرمايند: کساني که مسئولند؛‌ و کساني که تصميم و اقدام و حرکت و رفتار آنان،‌ فقط رفتار يک شخص نيست؛ بلکه رفتار يک مجموعه است،‌ رفتار يک جامعه است و گاهي در چشم ديگران، رفتار يک کشور است،‌ بايد خيلي مراقبت کنند آنان بيش از ديگران مخاطب به خطاب الهي‌اند.


***تاکيد بر هشياري و هوشمندي و احساس روزافزون مسئوليت

حضرت آيت‌الله خامنه اي 2 فروردين 1383عنوان مي‌کنند: به نظر من وظيفه‌اي است که در درجه اول قرار دارد-هم براي مسئولان هم براي مردم-؛ به اعتقاد من،‌ هوشياري و هوشمندي و احساس روزافزون مسئوليت است.


انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار