اخلاق انتخاباتي در بيانات مقام معظم رهبري/6

در درون دايره معتقدينِ به انقلاب و اسلام ناب، اختلاف سليقه‌هاي گوناگوني هست؛ مراقب باشند دشمن از اين اختلافات استفاده نکند

انتظار می‌رود انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل اهمیت جایگاه دین و اخلاق در نزد ایرانیان با تمام فضاهای انتخاباتی دنیا متفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ تحویل سال 92 برای مردم ایران و به‌ویژه سیاستمداران تنها آغاز یک سال جدید نیست، بلکه آغاز فصل کار و فعالیت انتخاباتی است.

انتظار می‌رود انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران به دلیل اهمیت جایگاه دین و اخلاق در نزد ایرانیان با تمام فضاهای انتخاباتی دنیا متفاوت باشد.

هرچه به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم تاکید ناصحان و بزرگان عرصه سیاست به پایبندی به اخلاق و ارزش‌های دینی از سوی کاندیداها و فعالان این عرصه در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر می‌شود.

به همین بهانه  باشگاه خبرنگاران به بازخواني رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره چگونگي انجام تبليغات، مناظرات فعاليت‌هاي انتخاباتي پرداخته است که ضرورت دارد کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري اين بيانات را که به منزله منشور اخلاقي انتخابات است سرلوحه اعمال و برنامه‌هاي خود قرار دهند.


*** اتحاد و همدلى بين مسئولين كشور يك فريضه است

مقام معظم انقلاب اول فروردین 1371 هم ملت و هم مسئولین و دولت خدمت‌گزار، باید کوشش کنند این وحدت و یکپارچگی و این پیوند و صداقت و مودتی را که بین دولت و مردم وجود دارد، هرچه بیشتر گسترش دهند و آن را مستحکم و عمیق کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 27 مرداد 11389 درباره اهمیت "اتحاد" می‌فرمایند: من روى اتحاد تكيه مي‌كنم. اتحاد و همدلى بين مسئولين كشور يك فريضه است .تعمد در مخالفت با آن، امروز يك خلاف شرع است؛ بخصوص در سطوح بالا. همه به اين توجه داشته باشند. دشمن از اختلافات كوچك، يك مسئله‌ى بزرگ ميخواهد بسازد؛ نبايد بگذاريد.


*** در درون دايره معتقدينِ به امام و انقلاب و معتقدينِ به اسلام ناب، اختلاف سليقه هاي گوناگوني هست مراقب باشند دشمن از اين اختلافات، استفاده نکند

معظم له 15 مهر 1377 عنوان می‌کنند: در درون دايره معتقدينِ به امام و انقلاب و معتقدينِ به اسلام ناب، اختلاف سليقه هاي گوناگوني هست؛ باشد. وجود اين گونه اختلافات، در نهايت هيچ ضرري هم نمي زند؛ به شرط اين که مراقب باشند دشمن از اين اختلافات، استفاده نکند. آن جايي که لازم است، همه با هم همدست شوند و پشتيبانِ انقلاب و پشتيبانِ نظام باشند؛ نگذارند دشمن از حرف آنها، از اشاره و از کار آنها سوء استفاده کند. اين مسأله مهمّ است.


ایشان همچنین 16 فروردین ماه 1371 با تاکید بر حفظ وحدت و جلوگیری از سوء استفاده دشمن می‌فرمایند: امروز سنگر اصلى در سطح عالم، جمهورى اسلامى است. اين سنگر را بايد محكم نگه داريد. با چه چيز؟ با اتحاد و اتفاق؛ با همدلى ميان آحاد مردم و ميان مردم و مسؤولين كشور؛ با همدلى ميان مردم و دولت، ميان مردم و مجلس، ميان دولت و مجلس، ميان كارگزاران كشور و ميان آحاد مردم. گروههاى مختلف، جناحهاى مختلف، سياستها و جهتگيريهاى مختلف، در مقابله با دشمن، بايد با هم باشند و كارى نكنند كه دشمن سوء استفاده كند.


***مایوس کردن دشمنان از تعرض به جمهوری اسلامی ایران

رهبر انقلاب 18 خرداد 1368 می‌فرمایند: در فضایی آکنده از صفا و خلوص و همکاری و هشیاری، دشمنان را از تعرض به جمهوری اسلامی مایوس کنند.


***دشمن را خوشحال نکنید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 7 خرداد 1376 تصریح می‌کنند: احتمال خطر اين است که يک وقت خداي نکرده بعضي از افراد، کوتاهيهايي در رفتارشان نشان دهند، نسبت به ديگران بگومگوهايي بين مردم انجام گيرد. هم شما آقايان و خانمهاي محترمي که نمايندگان مردميد و جزو برگزيدگان ملت هستيد، نگذاريد، و هم آحاد مردم نگذارند که دشمن خوشحال شود.


***حفظ اتحاد و حسن ظن به یکدیگر

ایشان 16 اردیبهشت 1378 نیز تاکید می‌کنند: اتحاد را، اتفاق را، وحدت کلمه را، حسن ظن به یکدیگر را باید حفظ کرد.


***ظلم ممنوع! طهارت دل و طهارت عمل

مقام معظم رهبری 2 تیر 1389 درباره ضرورت عدالت و انصاف می‌فرمایند: زيادتر نگوئيد از آنچه كه هست، از آنچه كه بايد و شايد. منصف باشيم؛ عادل باشيم. اينها آن وظائف ماست. اينجور نيست كه ما چون مجاهديم، چون مبارزيم، چون انقلابى هستيم، بنابراين هر كسى كه از ما يك ذره - به خيال ما و با تشخيص ما - كمتر است، حق داريم كه درباره‌اش هر چى كه ميتوانيم بگوئيم؛ نه، اينجورى نيست. بله، ايمان‌ها يكسان نيست، حدود يكسان نيست و بعضى بالاتر از بعضى ديگر هستند. خدا هم اين را مي‌داند و ممكن است بندگان صالح خدا هم بدانند؛ لكن در مقام تعامل و در مقام زندگى جمعى، بايد اين اتحاد و اين انسجام حفظ بشود و اين تمايزها كم بشود.

ظلم نكنيم. اين هم يكى از آن اساسى‌ترين كارهاست. ظلم چيز بدى و چيز خطرناكى است. ظلم فقط اين نيست كه آدم توى خيابان به يكى كشيده بزند. گاهى يك كلمه‌ى نابجا عليه يك كسى كه مستحقش نيست، يك نوشته‌ى نابجا، يك حركت نابجا، ظلم محسوب ميشود. اين طهارت دل را و طهارت عمل را خيلى بايستى ملاحظه كرد.


***پرهیز از انتقاد به معنای نفی خدمت

رهبر انقلاب 9 مرداد 1376 عنوان می‌کنند: بعضى اوقاتْ افرادى از بعضى از مسؤولين انتقاد مى‌كنند - نسبت به بعضى از چيزها - انتقادها نبايد به معناى نفى خدمتها و كارهاى انجام شده، باشد. انتقاد به جاى خود محفوظ است؛ بايد خدماتِ اشخاصى كه خدمت و تلاش خالصانه كرده‌اند، مورد نظر باشد. هيچ گاه انتقاد، به معناى ناديده گرفتن خدمات و كارهاى بزرگ نيست.


***مسئولان از دخالت برداشت‌های خطی، برداشت‌های جناحی و گرایش‌های گروهی در انتخابات پرهیز کنند

ایشان 27 آذر 1370 می‌فرمایند: ممكن است كانديداهاى انتخابات، وابسته به جناحهاى مختلف سياسى باشند، يا خواهند بود - ايرادى هم ندارد - ممكن است با هم تنافسهايى(9) داشته باشند؛ اما هيچ مسؤولى از مسؤولان، به‌هيچ‌وجه نبايد اجازه بدهد كه برداشتهاى خطى، برداشتهاى جناحى و گرايشهاى گروهى، اندكى در اين كار تأثير بگذارد.

ادامه دارد...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار