اخلاق انتخاباتي در بيانات مقام معظم رهبري/3

امید مردم را حفظ کنید/مساله معيشت قطعا در اولويت اول است

در این ایام منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری رعایت اصول و ارزش‌ها دینی و اخلاقی در عرصه سیاسی کشور از سوی کسانی که در عرصه انتخابات فعال هستند، به ویژه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش از همیشه انتظار می‌رود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ هر روز که به زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري نزديکتر مي‌شويم با بالا گرفتن تحرکات انتخاباتي نامزد‌ها، شاهد هستيم، در پاره‌اي از موارد خصوصا طرفداران نامزد‌ها مطالبي را مطرح می‌کنند و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که گاهي موجب تنش در جو سياسي کشور مي‌شود و بعضا فضاي سياسي را ملتهب و چالش‌هاي ناخواسته‌اي را دامن مي‌زنند که برازنده نظام سياسي کشور ما و شخص گوينده و يا نامزد مورد نظر وي نیست.

در این ایام رعایت اصول و ارزش‌ها دینی و اخلاقی در عرصه سیاسی کشور از سوی کسانی که در عرصه انتخابات فعال هستند، به ویژه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش از همیشه انتظار می‌رود.

با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری باشگاه خبرنگاران به بازخواني رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره چگونگي انجام تبليغات، مناظرات فعاليت‌هاي انتخاباتي پرداخته است که ضرورت دارد کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري اين بيانات را که به منزله منشور اخلاقي انتخابات است سرلوحه اعمال و برنامه‌هاي خود قرار دهند.


***کسی که صندلی ریاست‌جمهوری را برای نان و نام و مقاصد سیاسی خود دنبال می‌کند به درد مردم نمی‌خورد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 18 دی‌ماه 1378 درباره ضرورت انجام کار با نیت خدایی می‌فرمایند: آن کسانی که خود را برای نامزدی آماده کرده اند، نیت خود را نیت خدایی کنند و برای خدمت بیایند؛ آن کسی که صندلی و این پست و این برگزیدگی را برای نان و نام و مقاصد سیاسی خود دنبال می‌کند، به درد این مردم نمی‌خورد.

ایشان 29 خرداد 1379 درباره همین موضوع  تصریح می‌کنند: بدون کمک الهي نمي‌توانيم کاري انجام دهيم؛ و کمک و رحمت الهي جز با توجّه و توسّل به او، جز با شستشوي دل، جز با خالص کردن نيّت، جز با کنار گذاشتن هدف‌هاي حقير و کوچک شخصي ميسّر نخواهد بود؛ و اين انقلاب، با اين روحيه و با اين حالت پيروز شد.


***كار را با اخلاص و براي خدا انجام دهید چون کار شما برای اداره یک کشور "اسلامی" است

مقام معظم رهبری 2 شهریور 1377 می‌فرمایند: من به برادران و خواهران يك توصيه عرض مى‌كنم، كار را بااخلاص و براى خدا انجام دهيد؛ چون كار شما براى اداره يك كشور اسلامى است و اين آن چيزى است كه خداوند متعال بزرگترين عبادت‌ها را در اين حد نمى شناسد. واقعاً اگر شما عاليترين عبادات فردى را محاسبه كنيد، در قبال اين قرار نمى گيرد كه انسان براى اداره يك كشور به شكل اسلامى تلاش كند. اين از همه تلاش‌هاى فردى - اگر با اخلاص انجام گيرد - بالاتر است.

ایشان 7 خرداد 1376 تاکید می‌کنند: بيش از همه چيز،‌ خدا را در نظر داشته باشيم؛‌ اين مهم است.


***ضرورت "آمادگی"، "استعداد" و "تعهد" برای انجام کار

12 مرداد 1372 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سه مسئولیت و آمادگی که باید در مسئولین وجود داشته باشد، عنوان می‌کنند: اول اينكه، براي نفس كار و عمل آماده باشد.

دوم، مساله آمادگي و استعداد و تعهد براي انجام كار است؛‌ به همان نحوي كه سياست‌هاي كلي و برنامه‌هاي اساسي كشور آن را اقتضا مي‌كند.


***بهره‌گيري از حمايت الهي با حفظ ايمان، تقوا و عمل صالح در میدان توطئه تبلیغاتی

معظم‌له همچنین 29 شهریور 1374 می‌فرمایند: مادامي که شما ايمان و تقوا و عمل صالح را براي خودتان حفظ مي کنيد؛ تمام قدرت خدا، تمام نواميس طبيعت و تمام امکانات يک گروه برگزيده در اختيار شماست. در ميدان سازندگي، در ميدان توطئه تبليغاتي، در ميدان مبارزه و تهاجم فرهنگي، در ميدان خُلقيّات مردم ... .

رهبر انقلاب درباره ضرورت گسترش روح ایمان و تقوا متذکر می‌شوند:

نكته مهم ديگر عبارت از گسترش روح ايمان و تقوا در تمام رده‌هاي شماست.(27 فروردین1370)

نظام را بايد بر پايه تقوا حفظ كرد؛ راه تقوا هم ذكر خداست.(23 تیر 1370)


***تاکید بر حفظ طهارت و تقوا و پاكيزگي در عمل

ایشان در تاریخ 12 مرداد 1372 با تاکید بر ضرورت حفظ طهارت و تقوا و حفظ پاكيزگى در عمل و اجتناب از هرگونه خداى ناكرده اختلاط با اهداف غير مشروع يا اهداف غير مقبول و غيراخلاقى است، می‌فرمایند: مدير خوب، مديرى است كه هر كارى را به عهده مى‌گيرد، با رعايت اصول اخلاقى صحيح، انجام دهد. در نظام اسلامى، چيزى كه به شدّت با آن مقابله مى‌شود، رسوخ فساد است. در نظام اسلامى، با اعتقاد بد و نادرست، اين‌طور مقابله نمى‌شود كه با عمل غير صحيح و عمل غيراخلاقى و خداى ناكرده رسوخ فساد مبارزه مى‌شود.


***عمده مشكلات ملت‌ها اين بوده است كه مسئولان همتشان فقط برطرف كردن مشكلات مردم نبوده است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 4 خرداد 1378 درباره ضرورت همت و دلسوزي براي رفع مشكلات مردم خاطر نشان می‌کنند: عمده مشكلات ملت‌ها به خاطر اين بوده كه مسئولان دلسوزي كه همتشان فقط برطرف كردن مشكلات مردم باشد،‌ در ميان آنها نبوده اند و يا كم بوده اند.


***امید مردم را حفظ کنید/مساله معيشت قطعا در اولويت اول است

رهبر معظم انقلاب 29 خرداد 1379 خطاب به مسئولین کشور می‌فرمایند: ... اولويت اول براي شما اين است كه اميد مردم را حفظ كنيد.مساله معيشت قطعا در اولويت اول است... اولويت‌ها را پيدا كنيد.


***سياست يعني اداره درستِ جامعه؛ اين جزو دين است

ایشان 5 مرداد 1381 درباره معنای سیاست از نظر اسلام عنوان می‌کنند: سياست به معناي پشت هم‌اندازي و فريب و دروغ گفتن به افکار عمومي مردم، مطلوب اسلام نيست. سياست يعني اداره درستِ جامعه؛ اين جزو دين است.


***مسئولین نظام جمهوری اسلامی باید دندان لذایذ بی‌شماری را بکنند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 26 خرداد 1372 در توصیه به مسئولان نظام جمهوی اسلامی می‌فرمایند: {مسئولین} این خدمت و این مسئولیت را برای بهره دنیای خودشان نخواهند. افراد مسئول در این نظام، باید دندان لذلذ بی‌شماری را بکنند از خیلی لذت‌ها باید بگذرند.


انتهای پیام/


گزارش از حسنيه‌السادات شبيري

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۲
لبیک یا خامنه ای
آخرین اخبار