همه آنچه باید درباره قلب دومتان بدانید

پاها در تمام طول روز وزن ما را تحمل می‌کنند ، هر جا که بخواهیم ما را می‌برند و بدن ما را به زمین متصل می‌کنند. بعضی از مردم پا را ریشه و مرکز بدن می‌خوانند. اما با توجه به کار ارزشمندی که پاهایمان برای ما انجام می‌دهند ما هیچ کاری برای آنها انجام نمی‌دهیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، متاسفانه بسياري از افراد به سلامتي پاهاي شان توجهي ندارند، مگر اين که آسيبي ببينند.اما کمتر کسی می داند که مشکلات مربوط به پا بايستي سريعاً تشخيص داده و درمان شود، قبل از اين که پاها خيلي دردناک، ناتوان و از کار افتاده شوند.



در بعضي موارد، ناهنجاري هاي دردناک پا، علائم هشداردهنده ي بيماري جدي تري مثل ديابت، اختلالات گردش خون و مشکلات عصبي هستند. لذا بايد سريعاً به پزشک مراجعه کنيد.

نشانه های سلامت پا

پا يكي از مهمترين اعضاي بدن است كه به خاطر دور بودن از چشم، كمتر به آن توجه مي‌شود، در صورتي كه تحرك انسان در محيط وابسته به سلامت پاهاست. قسمت پایین پا تمامی وزن بدن را بر روی خود حفظ می کند.در ادامه شما را با مواردی آشنا می کنیم که هر کدام نشانه بیماری خاصی در بدن است:

ناخن هاي قاشقي شکل

با توجه به ناخن هاي پا مي توان فهميد که آيا دچار کم خوني هستيد يا خير. اگر ناخن هاي شما به شکل قاشقي و فرورفته است ممکن است نشانه اين باشد که سطح هموگلوبين خون شما پايين است. براي اطمينان به پزشک خود مراجعه کنيد.

انگشت بزرگ نقرسي

اگر انگشت پاي شما بزرگ و بزرگ تر مي شود ممکن است نشانه يک اختلال در بدن باشد و شايد اولين نشانه نقرس باشد. به اين معنا که اسيد اوريک در بدن انباشته شده است.

سرد بودن پاها

سردي پا به ويژه در زنان گاه نشانه اي از مشکلات تيروئيدي است. بهتر است براي اطمينان آزمايش دهيد.

پاشنه پاي دردناک

اگر شما دچار دردهاي پاشنه هستيد اين امر ممکن است به دليل تورم بافت هاي آن ناحيه باشد.

ريختن موهاي پا

ريختن موهاي پا ممکن است نشانه گردش خون ضعيف باشد که بايد آن را بررسي کرد.

گرفتگي دردناک

گرفتگي دردناک پا را ساده نگيريد. اين مشکل اغلب به دليل کمبود بعضي از مواد مغذي در بدن مانند کلسيم، پتاسيم، منيزيم و... پيش مي آيد.

پاهاي کرخ و بي حس

بي حسي مداوم پا ممکن است ناشي از مشکلات گردش خون و شروع بيماري عصبي پيراموني باشد.

پاهاي دردناک

اگرچه خستگي ممکن است موجب درد پا شود ولي درد مزمن پا گاه نشانه مشکل جدي است از جمله ترک خوردگي يا جراحت که به توجه فوري نياز دارد.




مشکلات شایع در پا

 شايع تری بیماری های مربوط به پا در زیر بيان شده است که اگر سريعاً درمان شوند، از بروز درد و ناراحتي جلوگيري مي گردد.

ترك پا

يكي از شكايات شايع بيماران خصوصاً بانوان ترك هاي كف پا مي باشد. اين ضايعات به دو دسته فيزيولوژيك و بيماري هاي پوستي طبقه بندي مي شوند. پوشيدن صندل و كفش‌هاي تابستاني، يائسگي، خشكي هوا و هر عاملي كه جريان خون را در پا كاهش دهد، موجب ترك خوردن كف پا مي‌شود عارضه ترك كف پا‌ گاه با درد نيز همراه است.

براي جلوگيري از ترك‌خوردگي كف پا بايد در پياده روي‌هاي طولاني از كفش‌هاي پشت و جلو بسته استفاده شود. همچنين زنان خانه‌دار مي‌توانند در طول روز با پوشيدن جوراب از اصطحكاك كف پا با فرش و موكت و ايجاد ترك پا پيشگيري كنند. چرب نگه داشتن پوست پا و استفاده از اسيد ساليسيك و گليسيرن در درمان ترك پا موثر است. همچنين شست و شوي پا با آب گرم و خشک کردن آن با حوله و رعايت بهداشت مفيد خواهد بود
 
ميخچه و پينه پا



هر کسي که کفش نامناسبي بپوشد، احتمالاً دچار ميخچه و پينه ي پا خواهد شد. ميخچه و پينه زماني ظاهر مي شوند که فشار زيادي روي پوست پا وارد شود؛ مثلاً زماني که کفش تنگ يا سفتي، استخوان هاي پا را فشار دهد. اين مشکلات معمولاً روي انگشت بزرگ و انگشت پنجم (کوچک) پا بروز مي کنند، زيرا فشار در اين قسمت ها بيشتر است.

اين مشکل پا، به راحتي قابل درمان است. پزشک استفاده از کفش گشادتر يا بالشتک ضربه گير را براي کاهش فشار توصيه مي کند. ولي در موارد وخيم تر از جراحي براي درمان استفاده مي شود.
 
فرو رفتن ناخن پا در گوشت و عفونت ناخن پا

گاهي اوقات، تميز و مرتب کردن ناخن هاي پا بيشتر مضر است تا مفيد. کوتاه کردن ناجور ناخن ها باعث مي شود، لبه تيز ناخن موقع در آمدن در گوشت پا فرو برود که بيشتر در مورد انگشت شست پا اتفاق مي افتد. فرو رفتن گوشه ناخن در گوشت باعث ايجاد ورم، التهاب، قرمزي، درد و عفونت در آن قسمت از پا مي شود.



پزشک متخصص براي درمان اين مشکل، ناخن را برمي دارد و محل را از عفونت پاک مي کند. بعضي مواقع براي بهبود عفونت، بايد آنتي بيوتيک مصرف کرد. در موارد شديد و وخيم نياز به عمل جراحي ساده است.

پاي ورزشکار يا عفونت قارچي پا

قارچ ها جذب مناطق گرم و مرطوب بدن مثل پاها (معمولاً بين انگشتان عرق کرده ي پا) مي شوند و در آنجا رشد مي کنند.عدم رعايت بهداشت پاها و مراقبت نکردن از سلامتي آنها باعث مي شود قارچ در جاهايي مثل استخرهاي شنا با پا تماس پيدا کند.

قارچ باعث ايجاد خارش، سوزش، قرمزي، ترک و کنده شدن پوست پا مي شود.اگر عفونت قارچي پا در مراحل اوليه درمان نشود، به سمت ناخن هاي پا نيز گسترش مي يابد و باعث ايجاد مشکلات شديدي در پا مي شود که «پاي ورزشکار» نام دارد.



خوشبختانه، بهبود اين مشکل، آسان است. پودر، کرم و اسپري هاي ضد قارچي در داروخانه وجود دارند که نيازي هم به نسخه پزشک ندارند.عفونت هاي خفيف را مي توان با استفاده از پودرهاي ضد قارچ درمان کرد. زماني که قسمت عفوني شده، مرطوب است بايد از اسپري ضد قارچ و زماني که خشک است، بايد از کرم ضد قارچ استفاده کرد.

زگیل های کف پا

گاهی كف پاي داراي خراش‌هايي است كه با قرار گرفتن در محيط رطوبت‌‌دار باعث وارد شدن ميكروب به داخل آن شده و ضايعات شديد پوستي و زگيل را ايجاد مي‌كند زگيل‌هاي كف پا به دليل مسري بودن آنها از اهميت بسياري برخوردار است چرا كه با ابتلاي يك نفر از اعضاي خانواده به اين بيماري، ساير اعضاي خانواده نيز به دليل استفاده مشترك از حمام و دمپايي حمام، به آن مبتلا مي‌شوند..بنابراین فرد مبتلا باید از دمپایی شخصی استفاده نماید.

هالوکس والگوس

یکی از ناهنجاری‌ های شایع پا، ‌هالوکس والگوس(hallux valgus ) یا انحراف انگشت شست پا به خارج و سوارشدن انگشتان روی یکدیگر است(مانند شکل مقابل). ایجاد استخوان‌ های زاید در قسمت داخلی شست و ناراحتی در هنگام پوشیدن کفش و در نهایت کاهش فعالیت شخص از عوارض این حالت می باشد. می ‌توان این عارضه را در مراحل اولیه با اقدامات مناسب کنترل کرد ولی در مراحل پیشرفته ‌باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.



صافی کف پا

صافی کف پا نیز یکی از ناهنجاری‌ های شایع پا است که در مراحل اولیه با خستگی زودرس و درد ساق هنگام فعالیت و در سنین بالاتر با تغییر شکل پا و انگشتان و انحراف ساق پاها به خارج و درد زانو و کمر، باعث کاهش فعالیت شخص در سنین جوانی می‌ شود.

تشخیص به موقع این عارضه و اصلاح نسبی آن با کفی‌ ها و کفش ‌های طبی می ‌تواند تا حد زیادی از این عارضه ‌ها جلوگیری کند.

پای دیابتی

پاهای بیماران دیابتی به علت بی‌ حسی‌ های موضعی مستعد زخم‌ ها، تاول و بیماری‌ های عفونی و قارچی است.

بنابراین مراقبت صحیح از پا می ‌تواند باعث افزایش تحرک و ورزش شود که نشاط، شادابی و سلامت کلیه اندام های بدن به خصوص قلب و ریه را به دنبال دارد.

زبان پاها
 
شناخت زبان پاها یا همان روانشناسی پا، علاوه بر اینکه بسیار جالب است میتواند در خیلی از موارد باز گو کننده شخصیت افرادی باشد که شما روزانه با آنها سرو کار دارید.  

تکان دادن پاها

وقتی فردی طوری نشسته که یک پا را روی پـای دیـگر انـداخته و یک پا را در هوا تکان می دهد پیام این است: من حوصله ام سـر رفته. حـرکات نـشـانـگر گـریز است اگرچه بدن فرد ساکن و بدون حرکت می باشد.

انداختن پاها روی هم در ناحیه زانو

این حالت متداول بطور یـکسان در مردان و زنان رایج می باشد. مفهومش این است که: من بـسـیار آسـوده خاطر هستم.

قوزک پا روی زانو

این معمولا عملی مردانه می باشد. میگوید: من قاطعانه از حقوقم دفاع می کنـم اما بـا آرامـش هسـتم. این همان ژست اصیل "پا روی پا اندازی کابویی" است.

انداختن پا روی هم در ناحیه قوزک

این ژسـت در مـردها بیش از زن ها مورد استفاده قرار می گیرد. می گوید: "من مودبانه در آرامش هستم."

به هم پیچیدن پاها

این ژست در خانمها رایج می باشد. زن پاهایش را به هم می پیچانـد طوری که یک پایش را به پشت قوزک پای دیگرش قلاب میکند. مردها انجام دادن این کار را دشوار می پندارند. بـه هم فشردگی این حالت برداشت " در آغوشگیری" و نوعی تمایل جنسی را در ذهن تداعی می سازد.

قفل کردن پاها

 این نیز نمونه ای از ژست زنانه میباشد. او در حالی که ایستاده یک پا را به پشت پای دیگر قفل می کند. این عمل معمولا به مفهوم آن است که فرد عصبی و ناراحت می باشد.

پاهاي روي هم

پاهاي روي هم درست مثل دست به سينه بودن، مي توانددر برگيرنده پيامي از حالت مخالفت يا تدافعي باشد.دست به سينه بودن پيامي منفي تر از پاهاي روي هم انداخته مي رساند.شايد چون حركات دست بيشتر قابل رويت است.

معناي روي هم انداختن پاها

يك پا صاف روي پاي ديگر قرار مي گيرد(معمولاً پاي راست روي پاي چپ )؛اين رفتار در اروپا زياد ديده مي شود و نشانه ناآرامي ، عقب نشيني و امتناع است، به خصوص اگر با حركات منفي ديگري همراه باشد.هيچ وقت نبايد اين حركت را مجزا بررسي كرد.به عنوان مثال افراد وقتي به سخنراني گوش مي دهند و يا صندلي شان مناسب نيست، اغلب مدت زيادي اين گونه مي نشينند.

زماني كه هم پاها روي هم قرار گرفته باشند وهم دستان روي سينه چليپا شده باشند، نشان دهنده آن است كه فرد از گفتگو كناره گرفته است.اين رفتار بيشتر در خانمها عموميت دارد،بخصوص زماني كه با همسرشان دعوا مي كنند.

گرفتن با يك پا با دست و انداختن روي پای دیگر

كسي كه در يك بحث يا دعوا سفت و سخت و با عصبيت نظرش را بيان مي كند،اغلب پاهايش رامحكم با دست مي چسبد.اين ناشي از سرسختي اي است كه فقط مي توان با روش هاي خاصي از پس آن برآمد.

 ايستادن با پاهاي ضربدري

وقتي در مراسمي شركت مي كنيد، گاهي متوجه گروه كوچكي ميشويد كه دست به سينه با پاهاي ضربدري ايستاده اند. در اين گروه حداقل يك نفر غريبه است و يا هيچ كدام همديگر را قبلاً نمي شناختند.به اين ترتيب وقتي كسي را خوب نمي شناسيم، حالت ايستادنمان اين گونه است.

ممكن است به نظر برسد كه اين افراد بدون هيجان ايستاده اند و گفتگوي آنها راحت پيش مي رود اما حالت دست و پا ها اين را نشان نمي دهد.بعد عده اي را مي بينيد كه دست به سينه نيستند و مي توانيد كف دستشان را ببينيد.(در حين صحبت از دست هايشان كمك مي گيرند).روي يك پا تكيه داده اند و پاي ديگر را به سمت نفر ديگري است.

با بررسي در اين گروه متوجه مي شويد كه اين افراد همديگر را بخوبي مي شناسند و يا با هم دوست اند.يكبار به سمت گروهي برويد كه رفتار بي پيرايه اي دارندو دوستانه كنار يكديگر ايستاده اند،در حالي كه شما هيچ كدام را بخوبي نمي شناسيد،دست و پاي خود را چليپا كنيد.آنها نيز يكي پس از ديگري اين رفتار شما را تكرار خواهند كرد و در اين حالت خواهند ماند تا زماني كه شما از آنها دور شويد.

بعد از آنها فاصله بگيريد و آنها را نگاه كنيد. خواهي ديد كه دوباره به حالت اوليه خود بر مي گردند. به محض اينكه افراد گروهي احساس راحتي با يكديگر كنند رفتار تدافعي دست و پاها به رفتار راحت تبديل مي شود، به اين ترتيب كه:

ابتدا پاها به صورت عادي كنارهم قرار مي گيرند.
دست رويي در حالت دست به سينه ،حركت مي كند.
دست در حال حركت ديگر دوباره به حالت دست به سينه برنمي گردد، بلكه بازوي دست ديگر را مي گيرد.
دستها باز شده و ممكن است در جيب پنهان شود يا روي پهلو سر بخورد.
روي يك پا تكيه زده و يكي از پاها جلوتر از پاي ديگر قرار ميگيرد.




نکات مفيد براي حفظ سلامتي پاهايتان

مراقبت از پاها و حفظ سلامتي آنها زحمت زيادي ندارد. انجام منظم و هميشگي کارهاي زير، احتمال بروز مشکل در پاهاي شما را کم مي کنند:

1- کفش مناسب پاهاي تان را بپوشيد

پاهاي شما براي تنفس نياز به فضاي خالي دارند، بنابراين آنها را در کفش هاي نامناسبي که صرفا شيک و بر اساس مُد هستند، زنداني نکنيد.

2- پاهاي خود را خشک نگه داريد

قبل از پوشيدن جوراب، مطمئن شويد که بين انگشتان پاهاي شما خشک است. اگر پاهاي شما خيلي عرق مي کنند، به طور مرتب آن ها را با يک پارچه نخي، خشک کنيد.

دو روز پشت سر هم يک کفش را نپوشيد. حداقل 24 ساعت بين دو بار استفاده از يک کفش، فاصله بگذاريد.

3- هر روز پاهاي خود را بشوييد

شستن پاها با صابون و ليف يا صابون و سنگ پا، تاثير زيادي در کاهش عفونت دارد.

 
4- جوراب هاي تميزي بپوشيد

هرگز جوراب هاي کثيف يا آلوده به قارچ را قبل از شستن آنها نپوشيد.

5-در مورد دمپایی‌های خود تجدیدنظر کنید

پوشیدن بیش از حد دمپایی تابستانی می‌تواند باعث افزایش ترک‌ها، درد پاشنه پا و التهاب تاندون‌ها و بدشکل‌شدن انگشت شست پا شود. اینها کفش‌هایی نیستند که شما بخواهید آنها را از ساعت 8 صبح تا 8 شب بپوشید.

این دمپایی‌ها در واقع برای اینکه به مدت طولانی از آنها استفاده کنید درست نشده است. اما ایستادگی در برابر این مساله دشوار است. شیوه‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید دمپایی را به انتخابی ایمن برای پوشش پای خود تبدیل کنید.

 همه دمپایی‌ها مثل هم درست نشده‌اند. آنهایی را انتخاب کنید که دارای کفی ضخیم‌تر با رویه منحنی باشند و هر چه دارای بندهای بیشتری باشند بهتر است. چون می‌تواند فشار وارده بر انگشت شست پا را برای محکم‌گرفتن دمپایی کاهش دهد، بنابراین دمپایی به راحتی از پای شما سر نمی‌خورد. دمپایی یا هر نوع کفش دیگر باید آنقدر محکم باشد که نتوانید آن را از وسط تا کنید.

6-پابرهنه راه نروید

شاید پابرهنه راه‌رفتن یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های تابستانی باشد، اما این عمل می‌تواند خطر ابتلا به ویروس‌های عفونی مثل زگیل‌ها، قارچ‌ها درست مانند پای ورزشکاران، یا باکتری‌هایی که می‌توانند سبب عفونت پوست شوند را افزایش می‌دهد. این بیماری‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب مانند استخرهای عمومی بسیار سریع منتشر می‌شوند.

راه رفتن بدون کفش خطر رفتن جسم خارجی به پاها مانند قدم گذاشتن روی شیشه یا تراشه‌ها را افزایش می‌دهد. حتی راه‌رفتن پابرهنه در خانه هم می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، چون پاها هیچ محافظی ندارند. اگر در خانه شما قانون این است که بدون کفش وارد خانه شوید، حتما یک جفت کفش راحتی یا دمپایی روفرشی بپوشید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار