پیشگیری از HIV با آموزش مهارت های زندگی

با گذشت بیش از 30 سال از شروع همه گیر شدن نشانگان نقص ایمنی اکتسابی ( ایدز) این بیماری همچنان به عنوان یک مشکل سلامتی جوامع در دنیا مطرح است.

 دکتر غریب کریمی متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت:این آلودگی عمدتاً گریبانگیر افراد جوان جوامع است به طوری که در حدود نیمی از افراد آلوده در گروه سنی 25-34 سال قرار دارند . براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر در حدود 34 میلیون نفر در سراسر دنیا آلوده به HIVهستند

وی تصریح کرد: میزان آلودگی در کشورها و مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است و در ایران نیز بر اساس آخرین آمار رسمی ارائه شده از سوی مراجع ذی صلاح ، تعداد افراد شناخته شده آلوده به HIV حدود 24000 نفر است اما احتمال دارد این تعداد نشانگر تعداد کل افراد آلوده به ویروس از ابتلای خود آگاه نباشند.

کریمی افزود: استفاده از مواد مخدر تزریقی و انتقال از طریق رفتارهای پرخطر جنسی دور راه عمده انتقال ویروس است در واقع می توان گفت که راه های اصلی انتقال ویروس مرتبط با اختلالات رفتار است، بنابراین آموزش مهارت های زندگی می تواند در پیشگیری از ابتلا بسیار موثر واقع شود و آموزش از طریق رسانه های جمعی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

این متخصص در ادامه تاکید کرد: گاهی اوقات ممکن است فرد آموزش لازم را در خصوص ویروس و نحوه انتقال آن کسب کرده باشد ولی تحت تاثیر مخرب مواد مخدر و سایر مواد محرک قادر به استفاده از آموزش ها و در نتیجه حفاظت از خود نباشد ،  بنا براين ضروری است از قرار گرفتن در موقعیت هایی که قدرت تصمیم گیری را از فرد سلب می نماید اجتناب نمود و به جای آن استفاده از تفریحات و سرگرمی های سالم و مشارکت در فعالیت های مفید اجتماعی می تواند در حفاظت افراد و به خصوص قشر جوان موثر واقع گردد./ع2
برچسب ها: ایدز ، ویروس ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار