ادعاهای جدید وزیر خارجه عربستان علیه ایران

مهمترین عناوین امروز مطبوعات جهان درباره ایران عبارتند از: هشدار یک مقام ترکیه درباره تنش های این کشور با ایران؛ ادعاهای جدید وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران؛ واکنش ایران به نتایج نظرسنجی قانون اساسی مصر؛ بازتاب سخنان وزیر نفت ایران درباره تحریم های غرب؛ و گزارش رویترز از کاهش فروش نفت ایران در سال آینده میلادی.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ موضوع روابط ایران و ترکیه، از جمله مسائلی است که امروز نیز در میان برخی مطبوعات بین المللی به آن پرداخته شده است. در این رابطه، سایت خبری «ترکیش پرس» اظهارات «رفعت حصارجیک اوغلو»، رئیس اتاق بازرگانی و مبادلات کالای ترکیه را منتشر کرده که درباره افزایش تنش ها میان کشورش با ایران هشدار داده است. به نوشته این سایت، حصارجیک اوغلو که در کنفرانسی در واشنگتن سخن می گفته، با اشاره به اینکه صلح و ثبات در خاورمیانه، برای جهان ضروری است، گفته هیچ نیازی به افزایش تنش ها با ایران وجود ندارد. وی در رابطه با مبادله گاز طبیعی در برابر طلای ایران و ترکیه و فشار غرب بر ترکیه در این زمینه نیز سخن گفته و اظهار داشته ترکیه یا باید راهی برای پرداخت بهای گاز ایران بیابد و یا منابع تأمین گاز خود را تنوع ببخشد. 


 


خبرگزاری کویت، امروز اظهارات جدید وزیر خارجه عربستان سعودی را منتشر کرده که طی آن، بار دیگر ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده است. به نوشته این خبرگزاری، «سعود الفیصل» با طرح این ادعا که ایران در امور داخلی کشورهای عضور شورای همکاری خلیج فارس دخالت می کند، نسبت به این امر اظهار نگرانی کرده و گفته ایران با هدف برانگیختن آشوب و اغتشاش، از موقعیت موجود در کشورهای منطقه سوء استفاده می کند. وی گفته: «موقعیت ناآرام است و مداخله ایران قابل توضیح نیست. ما درباره این موضوع بارها صحبت کرده ایم». سعود الفیصل همچنین با اشاره به نشست جاری شورای همکاری خلیج فارس، اظهار امیدواری کرده که در این زمینه موفقیت هایی حاصل شود.


روزنامه «شیکاگو تریبیون» واکنش ایران به نتایج اولیه همه پرسی قانون اساسی در مصر را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه می نویسد ایران روز یکشنبه از نتایج اولیه ای که بیانگر تصویب یک قانون اساسی اسلامی در مصر است، استقبال کرده است. این روزنامه به سخنان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران اشاره کرده که ضمن تبریک به مردم مصر بابت تصویب این قانون اساسی، آن را گامی تعیین کننده به سمت دموکراسی در مصر دانسته بود. شیکاگو تریبیون اشاره می کند که بنا بر اعلام اخوان المسلمین مصر، در پی پایان یافتن دور دوم همه پرسی قانون اساسی در این کشور، 64 درصد شرکت کنندگان به نفع این قانون رأی داده اند. در این مطلب آمده در پی سقوط حسنی مبارک و روی کار آمدن محمد مرسی در مصر، نشانه هایی از گرم شدن روابط میان این کشور با ایران به چشم می خورد. 


اما موضوع تحریم ها نیز مطابق معمول بخشی از اخبار امروز مربوط به ایران را به خود اختصاص داده است. در این رابطه، روزنامه «واشنگتن پست»، سخنان روز گذشته رستم قاسمی، وزیر نفت ایران را مورد توجه قرار داده که درباره شیوه مواجهه ایران با تحریم نفتی غرب صحبت کرده بود. این روزنامه با اشاره به سخنان قاسمی می نویسد، به گفته وزیر نفت ایران، این کشور توانسته به طور موفقیت آمیز بر تحریم فروش نفت خود غلبه کند. واشنگتن پست به نقل از قاسمی می نویسد «به سبب تحریم های نفتی، صنعت ایران دو ماه پیش در وضع بدی قرار داشت؛ اما با توسل به برنامه ریزی در صنعت نفت، توانستیم این تنگنا را پشت سر بگذاریم». این روزنامه در مطلب خود به جزئیاتی از تحریم نفتی غرب علیه ایران نیز اشاره کرده است. 


با این حال، خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی از احتمال جدی کاهش خرید نفت ایران در سال 2013 از سوی خریداران آسیایی خبر داده است. بر اساس این گزارش، این خریداران نفت ایران، به کاهش خرید نفت خود از ایران شدت بخشیده و همچنین با توجه به تحریم های غرب علیه گردش های مالی ایران، با مشکلات زیادی برای پرداخت بهای نفت خریداری شده از ایران روبرو خواهند بود. در این گزارش آمده با عملی شدن این کاهش خرید، 135 هزار بشکه در روز از فروش ایران کاسته خواهد شد که این امر به معنای از دست رفتن حدود 5 میلیارد دلار در سال آینده میلادی است. 

منبع: تابناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.