نشست سران مرتجع عرب در پایتخت سرکوب

وزرای خارجه عضو شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه در منامه درحالی که خیابان های پایتخت بحرین به زور اسلحه و گاز اشک آور و بازداشت های پیاپی، آرام شده است، گرد هم آمدند تا امکان یکپارچگی اقتصادی شش کشور را بررسی کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم، درحالی که خیابان های پایتخت بحرین به زور اسلحه و گاز اشک آور و بازداشت های پیاپی، آرام و از معترضان خالی شده است، سران شورای همکاری خلیج فارس این شهر را به عنوان میزبان سی و سومین اجلاس خود برگزیده اند.

نشست مقدماتی وزرای خارجۀ این شورا امروز در منامه برگزار می شود تا پیش نویس بیانیۀ اجلاس سران را آماده کند؛ بیانیه ای که مطابق معمول، در آن بر اهمیت پایان "اشغال" جزایر سه گانۀ ایرانی و ضرورت سقوط حامیان مقاومت اسلامی در دمشق، و لزوم ساکت کردن مردم مسلمان بحرین و پایان دادن به اعتراض به "ذات ملوکانه"، تاکید جدی خواهد شد؛ اما از توقف کشتار شصت و چند سالۀ فلسطینیان و پایمال شدن حقوق اولیۀ آنان، یا ضرورت توقف شهرک سازی صهیونیست های اشغالگر که تا چند متری دیوارهای قبلۀ اول مسلمین را "ساخته" اند؛ بی شک سخنی به میان نخواهد آمد، شاید به خاطر این که اغلب کشورهای عضو شورای همکاری، کمتر از چهل سال است که تأسیس شده اند و اصولا عمر آنها به این که اشغال و غصب فلسطین عربی را به یاد آورند، قط نمی دهد.

سردمداران رژیم منامه در حالی پذیرای این نشست شده اند که مطابق معمول، از چند روز پیش، گفتگو با مخالفان را در بوق و کرنا کرده اند تا صدای مخالفان را خاموش کنند و خود را در راه مذاکره و تفاهم با معارضین نشان دهند. از سوی دیگر آل خلیفه با میزبانی گروه های مخالف دولت سوریه، خود را طرفدار مردم وانمود می کند، در حالی که هیچ قشری از مردم سوریه یا هیچ کشور دیگری با ویرانی و کشتاری که تروریست ها برای کشورشان به ارمغان آورده اند، موافق نیستند و بُن شاخه ای را که بر سر آن نشسته اند، نمی بُرند.

یک منبع دیپلماتیک درباره این دیدار که در پشت درهای بسته برگزار شد گفت که موضوع این نشست  ماهیت اقتصادی شش عضو به عنوان مکمل یکدیگر بود.

تولید ناخالص داخلی شش عضو این شورا در سال 2011 در مجموع بالغ بر یک هزار و سیصد و هفتاد و یک میلیارد دلار بوده است.

کشورهای عضو این شورا شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات و عربستان سعودی در مجموع دارای جمعیتی حدود چهل و شش میلیون نفر هستند که اکثریت آنها را اتباع خارجی تشکیل می دهند.

 آنها در سال 2003 یک اتحادیه گمرکی نمادین تشکیل دادند که دچار مشکلات عدیده ای شده و هنوز هم نتوانسته است از دوره انتقالی گذر کند. همچنین تشکیل یک اتحادیه پولی نیز در سال 2009 اعلام شد که هدف آن ایجاد یک واحد پول مشترک بود. اما این طرح نیز محقق نشد و فقط چهار کشور (بحرین، کویت، قطر و عربستان سعودی) آن را امضا کردند.


به گفته این منبع دیپلماتیک، در نشست دو روزه سران این شورا در منامه که بعد از ظهر روز دوشنبه آغاز خواهد شد همچنین مسایل منطقه ای شامل درگیری سوریه، روابط با ایران و وضعیت یمن بررسی خواهد شد.

با این حال، چهار نفر از سران این شورا در این نشست حضور نخواهند داشت. ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی دوره نقاهت بعد از عمل جراحی را می گذراند. قطر نیز ولیعهد خود را خواهد فرستاد. همچنین معاون رییس امارات و معاون نخست وزیر عمان به جای سران این کشورها در این نشست حضور خواهند داشت.

.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار