مازندران /

مجمع خیران سلامت مازندران از برترین مجمع های کشور

مجمع خیران سلامت مازندران جزو 5 مجمع برتر کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران معاون هماهنگی امور استانهای مجمع خیرین کشور  در دومین همایش انتخابات هیأت امناء مجمع خیران استان در ساری با اشاره به اینکه از سال 88 این مجمع به صورت یک ستاد در کشور راه اندازی شد گفت: در این مجمع در حال حاضر 44 مرکز اصلی و 80 شعبه شهرستانی دارد.

غّنییان افزود: از میان 15 مجمع خیران فعال در عرصه سلامت 6 استان کشور شامل مازندران،فارس،اردبیل،چهارمحال بختیاری،خراسان شمالی ،خراسان جنوبی و خراسان رضوی فعال ترین هستند که مجمع خیران سلامت مازندران جزو فعال ترین و پویاترین مجمع های کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این همایش با اشاره به اینکه خیران استان مشارکت خوبی در عرصه سلامت دارند گفت:از آغاز تشکیل این مجمع در استان تا کنون 10 پایگاه اورژانس115، یک پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی ،11 خانه بهداشت،2 مرکز درمانی تخصصی ، یک آزمایشگاه و دیگر مراکز درمانی با مشارکت خیران استان ساخته شد.

ناصحی افزود: از ابتدای سال 89 تا شهریور ماه امسال خیران سلامت263 میلیاردو 922 میلیون و 88 هزارو 283 ریال در بخش های عمرانی شامل اهدای زمین، تجهیزات پزشکی و غیرپزشکی و بهداشت و درمان مشارکت کردند و 60 هزارو 950 متر مربع زمین به ارزش 113 میلیاردو 613 میلیون و 955 هزارو 128 ریال اهدا شد.

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به هفته ایدز در کشور گفت: این بیماری از سال 1981 نخستین بار در کشور های شمال آفریقا و شرق مدیترانه مشاهده شد و به کشورهای در حال توسعه رسیده است.

میرزایی افزود: در ایران 24 هزارو 750 نفر به صورت تصادفی مبتلایان به این بیماری تا کنون شناسایی شدند که ممکن است تعداد آنها 4 تا 5 برابر باشد که به دلیل نوع رفتاری که با این بیماران می شود کمتر شناسایی می شوند.

وی تصریح کرد: 273 نفر از بیماران کشور تا کنون در مازندران شناسایی شدند که در استان نیز به دلیل مشکلات ممکن است هزار نفر مبتلا به این بیماری باشند که شناسایی نشدند.

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در گذشته 80 درصد از طریق استفاده از سرنگ مشترک به ویژه در معتادان دچار این بیماری می شدند که درحال حاضر با توزیع سرنگ رایگان به 61 درصد کاهش یافته است.

میرزایی افزود: 21 درصد این بیماری از راه جنسی است که متاسفانه انتقال از این راه در حال افزایش است ،4 درصد از راه مادر به کودک و 14 درصد نیز به صورت ناشناخه منتقل می شود که با برگزاری برنامه آموزشی در این زمینه می توان از این بیماری پیشگیری کردو درصد مبتلایان را کاهش داد./س

برچسب ها: خیران ، مازندران ، برتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.