حجت‌الاسلام احمد عابدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

شهادت جانسوز حضرت رقیّه(س) انقلاب عاشورا را تثبيت كرد

یک استاد معارف اسلامي گفت: شهادت حضرت رقیّه(س) در امتداد حقانیت عاشورا رقم خورد و تاریخ هرگز فراموش نمی‌کند که اسلام به برکت خون مظلومانی چون علی‌اصغر(ع) طفل شش ماهه و رقیه(س) دختر سه ساله امام حسین(ع) بیمه شد.

حجت‌الاسلام  احمد عابدی در گفتگو با خبرنگار ویژه نامه محرم باشگاه خبرنگاران، با اشاره به سوم محّرم و اختصاص این روز به حضرت رقیّه(س) اظهار داشت: اقوال تاریخی و مقاتل به فرازهاي شهادت جانسوز این دختر خردسال امام حسین(ع) اشاره کرده‌اند.



این استاد معارف اسلامی ادامه داد: مطابق برخی از اقوال تاریخی سنّ حضرت رقیّه(س) هنگام شهادت  سه سال، و مطابق پاره‌اى دیگر چهار سال بوده است.

وی تصریح کرد: در کتاب وقایع الشهور و الایام آمده است که، دختر کوچک امام حسین(ع) در روز پنجم ماه صفر سال 61 هـ.ق وفات کرد، چنانکه همین مطلب در کتاب ریاض القدس نیز نقل شده است .

حجت‌الاسلام عابدی با بیان این که مسایل جانسوزی در برخی روایات مبنی بر اصرار حضرت رقیّه (س) برای میدان نرفتن پدر در عاشورا نقل شده است، اظهار داشت: در مقاتل آمده است که حضرت سکینه (ع)در روز عاشورا به خواهر سه ساله گفت؛ بیا دامن پدر را بگیریم و نگذاریم برود و به شهادت برسد، امام حسین(ع) با شنیدن این سخن بسیار اشک ریخت و آنگاه رقیّه (س)صدا زد: بابا! مانعت نمى‌شوم اما صبر کن تا تو را ببینم. امام حسین (ع) او را در آغوش گرفت و لبهاى خشکیده‌اش را بوسید. در این هنگام آن نازدانه ندا داد که: «العطش العطش ، فان الظما قدا احرقنى» بابا بسیار تشنه‌ام، شدت تشنگى جگرم را آتش زده است. امام حسین (ع)به او فرمود: کنار خیمه بنشین تا براى تو آب بیاورم. آنگاه حضرت برخاست تا به سوى میدان برود، باز هم رقیّه(س) دامن پدر را گرفت و با گریه گفت: «یا ابا این تمضى عنا؟ » بابا جان کجا مى روى ؟ چرا از ما بریده‌اى ؟! و امام (ع) یک بار دیگر او را در آغوش گرفت و آرام کرد و سپس با دلى پر خون از او جدا شد.

حجت‌الاسلام عابدی در ادامه به خلوت عارفانه و جانسوز حضرت رقیه(س) با سر مطهر پدر اشاره کرد و افزود: پس از شهادت امام حسین(ع) و هنگام اسارت خاندان آل الله، دختر سه ساله سیدالشهدا(ع) بارها از عمه بزرگوار خود حضرت زینب(س) پدر را طلب کرد و بسیار برای دیدار ایشان بی‌تاب بود، تا این که یکی از عمّال یزید مقصود دختر را جویا شد و پس از آن سر مطهر سیدالشهدا(ع) را در مقابل رقیه(س) قرار داد.

وی ادامه داد: در تاریخ نجوای جانسوز این دختر خردسال با سر مطهر امام حسین(ع) سرآمد همه مسایل کربلا عنوان شده و آن حضرت آنقدر در فراق پدر و مصیبت‌های ایشان ندبه و مرثیه سرایی کرد تا در کنار سر مطهر سیدالشهدا(ع) به دیدار حق و خیل شهدای کربلا شتافت.

حجت‌الاسلام عابدی با بیان این که شهادت تک تک فرزندان امام حسین(ع) و کاروانیان کربلا پیام دارد، تصریح کرد: همه مصیبت‌هایی که بر خاندان عترت در عاشورای سال 61 هجری گذشت، پیامی در راستای احیاء دین اسلام و رسالت نبوی بود.

این استاد معارف اسلامی خاطرنشان کرد: شهادت حضرت رقيّه(س) حقانیت عاشورا را تثبيت كرد و تاریخ هرگز فراموش نمی‌کند که اسلام به برکت خون مظلومانی چون علی‌اصغر(ع) طفل شش ماهه و رقیّه(س) دختر سه ساله امام حسین(ع) بیمه شد.

انتهای پیام/پ3
برچسب ها: رقیه ، امام ، حسین ، دختر ، سه ، ساله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۲
یا رقیه جان ادرکنی
آخرین اخبار