بانکداری خاورمیانه هدف جاسوس سایبری "گاوس"

به عقیده کارشناسان فضای سایبری کدهای استفاده شده و همچنین نوع ساخت نرم افزار مخرب "گاوس" به اندازه ای شبیه نرم افزارهای "استاکس نت"، "شعله" و "دوکو" است که می توان گفت این نرم افزار در یک آزمایشگاه مشابه یا همان آزمایشگاهی که نرم افزارهای قبلی در آن ساخته شده، تولید شده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  به نوشته اسکای نیوز، نرم افزار مخرب «گاوس» شبیه برنامه های استاکس نت و شعله است و براساس گفته های آزمایشگاه امنیت سایبری کسپرسکی، پیجیدگی بسیار زیاد آن و همچنین نشانه هایی که وجود دارد، گویای این است که این نرم افزار مخرب از سوی اشخاص یا شرکتی خصوصی ساخته نشده بلکه یک حکومت پشت آن قرار دارد.

کارشناسان معتقندند "گاوس" که بانکداری آنلاین را در منطقه خاورمیانه مورد هدف قرار داده، بسیار پیچیده است. به عقیده کارشناسان فضای سایبری کدهای استفاده شده و همچنین نوع ساخت نرم افزار مخرب گاوس به اندازه ای شبیه نرم افزارهای استاکس نت، شعله و دوکو است که می توان گفت این نرم افزار در یک آزمایشگاه مشابه یا همان آزمایشگاهی که نرم افزارهای قبلی در آن ساخته شده، تولید شده است.

اسرائیل و امریکا مورد اتهام هستند که از ویروس "استاکس نت" علیه کامپیوترهای ایران استفاده کرده اند، اما هر دو این ارتباط را تکذیب کرده اند. البته گفته می شود ویروس "استاکس نت" با توان بالا در کشورهای اندونزی و هند هم دیده شده است.

نرم افزار مخرب "دو کو" و "شعله" نیز از سلاح های جاسوسی سایبری هستند که با حمله به رایانه ها و ربودن اطلاعات حساس آنها قادر هستند به کیبورد و میکروفن یارانه ها دسترسی داشته و آنها را به کنترل خود در آورند. 

اما "گاوس" اهداف بانکی و مالی را مورد هدف قرار داده و گفته می شود که بیش از همه تمرکز خود را در خاورمیانه روی کشور لبنان و سرزمین‌های فلسطین قرار داده است.

این تمرکز بیشتر روی بانک های بیروت،بیبلوس بانک، فرانسابانک،بلومبانک، لیبانیس کردیت، Ablf ، سیتی بانک و پی بال قرار دارد که از جمله بانک های بزرگ و مورد اعتماد و محبوب مردم است.

گفته می شود "گاوس" قادر است به کلمات عبور و همچنین حساب های بانکی اشخاص دسترسی پیدا کند.

الکساندر گوستف، کارشناس ارشد امنیتی آزمایشگاه کسپرسکی گفت: بعد از نگاه کردن به استاکس‌نت، داکو و شعله ما می‌توانیم با یقین بالایی بگوییم که "گاوس" ساخته شرکت یا شرکت‌های یکسانی است.

آزمایشگاه کسپرسکی تاكنون بيش از دو هزار و ۵۰۰ رايانه‌هاي آلوده شده در لبنان و فلسطين را شناسایی کرده است. اما گفته می شود تعداد آن تا ده ها هزار هم می رسد. پس از اینکه این ویروس مورد شناسایی قرار گرفت سرور حمایت کننده آن به مدت کوتاهی آن را خاموش کرد و در حال حاضر فعالیتی ندارد.
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار