گام هاي ايراني براي ساخت تبلت

خوشبختانه شرکت هاي ايراني با استفاده از توان و دانش بومي توانسته اند گام هاي موثري در زمينه فناوري هاي جديد بر دارند. يکي از فناوري ها مسئله ساخت رايانه هاي لوحي است که خوشبختانه امروز شاهد حضور تبلت هايي ايراني در بازار هستيم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، البته هرچند تبلت هايي که امروز با نام تبلت ايراني به فروش مي‌رسند به نوعي مونتاژ تبلت هاي خارجي به حساب مي آيند اما به هرحال اين اولين گام شرکت هاي ايراني براي ساخت رايانه هاي لوحي است و در نهايت مي تواند به انتقال فناوري ساخت اين محصولات بينجامد.
 
تبلت کامپيوتر قابل حمل با صفحه لمسي است که بسياري از قابليت هاي يک نوت بوک را دارد. در واقع دستگاهي است ما بين کامپيوتر هاي شخصي و تلفن همراه هوشمند که خلا موجود در اين بين را پر مي کند.

در گذشته به جاي کامپيوترهاي خانگي(PC) لپ تاپ ها پا به عرصه فناوري گذاشتند اما چندي بعد لپ تاپ ها نيز جاي خود را به تبلت ها دادند.
 
 
در مقايسه تبلت ها با لپ تاپ ها بايد گفت که در درجه اول وزن آنها حدود يک دهم وزن يک لپ تاپ است؛همچنين ميزان عمر باتري آنها از يک لپ تاپ بيشتر است و نيز گرماي ساطعه از يک لپ تاپ حدود 8 برابر بيشتر از تبلت ها پيش بيني شده است.
 
از ويژگي هاي کلي اين دستگاه مي توان به وزن و قطر بسيار کم آن اشاره نمود که اين قابليت را به کاربر مي دهد تا آن را در هر جا و مکان به همراه داشته باشد و از آن استفاده کند؛ همچنين صفحه لمسي آن امکان دسترسي بيشتر و سريعتر به برنامه ها،نرم افزار ها و ... را ايجاد مي کند؛نکته ديگر قيمت بسيار مناسب در عين ارائه امکانات ويژه به کاربر است.
 
اما اکنون دو تبلت که در ايران مونتاژ مي شود با نام‌هاي DIMO 700 و DIMO900 در بازار حضور دارند. DIMO 700 تبلتي7 اينچي با پردازنده  يك هسته‌اي Cortex A8 با سرعت يك گيگاهرتز است. آندرويد 4، چهار گيگابايت حافظه داخلي و وزن 350 گرم از ديگر مشخصات اين تبلت هستند.
 
DIMO700 يک تبلت 7 اينچي است که سايز مناسب ،امکان نگه داشتن تبلت و کار کردن با يک دست، قابليت تشخيص 5 نقطه لمس همزمان از وِيژگي هاي آن محسوب مي شود.صفحه نمايش ضد خش آن، داراي رزولوشن 480×800 و نسبت تصوير 16:9 است.

از مشخصه‌هاي ظاهري اين تبلت مي‌توان به وجود دوربين در بالاي صفحه نمايش براي داشتن مکالمه تصويري از طريق اينترنت ، وجود سه کليد لمسي back ، home و menu در سمت راست صفحه نمايش اشاره داشت.
 

.DIMO 900 نيز تبلتي با صفحه‌نمايش 9/7 اينچي است كه از ده نقطه لمس همزمان و دقت 1024 در 768 پيكسل بهره مي‌برد. پردازنده اين محصول نيز Cortex A8 با سرعت يك گيگاهرتز است. سيستم‌عامل DIMO 900 نيز آندروئيد نسخه چهار و حافظه آن هشت گيگابايتي است. دوربين پشت اين تبلت دو مگاپيكسل است.

همچنين تبلت DIMO900 قدرت تشخيص 10 نقطه لمس همزمان را دارا است. جنس بدنه اين تبلت از آلومينيوم خشک است. اين تبلت داراي صفحه نمايش ضد خش با رزولوشن 768×1024 و نسبت تصوير 4:3 است. به گزارش رسالت، در ساخت صفحه نمايش اين تبلت از تکنولوژي IPS استفاده شده که از قابليت‌هاي اين صفحه نمايش‌ها مي‌توان به رنگ‌هاي طبيعي توليد شده توسط اين صفحه نمايش‌ها اشاره کرد.
 
از مشخصات ظاهري اين تبلت مي‌توان به وجود يک دوربين در جلوي تبلت براي داشتن مکالمه تصويري از طريق اينترنت و همچنين دوربين در پشت تبلت عکس برداري و ثبت لحظات اشاره کرد.

رضا مريداوي مديرعامل شرکت توليدکننده اين تبلت ها، در خصوص اين تبلت ها گفت: هيچ ضعفي بر روي اين تبلت ها در مقايسه با محصولات مشابه وارداتي نمي توان يافت درشرايطي که قيمت آن نصف محصولات خارجي است.
 
وي با اشاره به اينکه دو محصول ديمو900 و ديمو700 اولين تبلت هاي ايراني است که امروز رونمايي شد، اظهار داشت: تبلت Dimo700 به قيمت سه ميليون و 900هزار ريال و محصول DIMO900 با قيمت پنج ميليون و 800 هزار ريال براي مصرف کننده عرضه مي شود.

مديرعامل شرکت ارتباطات ايرانيان اروند، اين دو تبلت را جزء سايزهاي پرمصرف تبلت دانست و اضافه کرد: اين تبلت ها با دو ماه گارانتي تعويض به همراه گارانتي 12ماهه عرضه مي شود.
 
مريداوي ظرفيت توليد تبلت در کارخانه اين شرکت را 20هزار دستگاه در ماه اعلام کرد که در حاضر ماهانه 10هزار دستگاه تبلت در اين واحد داخلي توليد مي شود.وي با اشاره به اشتغالزايي 283نفر در اين واحد توليدکننده تبلت و گوشي تلفن همراه، از دو برابر شدن ظرفيت توليد و اشتغال تا پايان سال جاري خبر داد.
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تبلت ، شبانه ، مونتاژ ، کامپیوتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار