مهمان پرست در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

قرارداد سامانه موشكي اس 300 در حال پيگيري است

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: بحث قرار داد سامانه موشكي اس 300 با روسيه مسئله طبيعي و حقوقي بوده كه روال عادي خود را طي کرده و در حال پيگيري است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه در جلسه سخن گويي كه صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني بر اينكه برخي نمايندگان مجلس و وزير دفاع اعلام كرده‌اند كه ايران غرامت خود را در مورد سامانه موشكي اس300 از سوريه دريافت خواهد كرد، وزارت امور خارجه در اينباره چه اقدامي انجام خواهد داد؟ گفت: بحث قرار داد موشكي اس300 مسئله طبيعي و حقوقي بوده كه روال عادي خود را طي مي كند و در حال پيگيري است.

*طرح كوفي عنان مناسب ترين طرح براي حل بحران در سوريه است

وي همچنين در مورد موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال سوريه گفت: ما حمايت خود را در مورد سوريه بارها اعلام كرده‌ايم و در درجه اول بايد ثبات و امنيت در سوريه برقرار شود و اقدامات تروريستي از بين برود چرا كه حمايت از اين اقدامات نه به نفع مردم اين كشور و نه به نفع كشورهاي منطقه خواهد بود بنابراين كشورهاي مختلف بايد طرح هاي مختلفي را برقرار كنند تا اين كشور به آرامش برگردد؛ به نظر ما طرح كوفي عنان مناسب ترين طرح براي حل بحران در سوريه است .

وي افزود: مواضع ايران در مورد سوريه کاملا مشخص است لذا جرياناتي به دنبال عدم برقراري امنيت و ثبات در داخل كشور سوريه هستند كه بايد جلوي مداخلات خارجي گرفته شود .

مهمان پرست در پاسخ به سوالي مبني بر بسته پيشنهادي ايران و گروه 1+5 افزود: بحث نمايندگان ايران و 1+5 چهار چوب مشخصي دارد و ما همانطور كه قبلا اعلام كرده‌ايم اين مذاكرات در استانبول برگزار شد و براساس توافقات كارشناسان فني نشستي در استانبول صورت گرفت و بعد از آن نشستي بين معاونان در حال برگزاري است.

*بايد منتظر نتيجه مذاکرات استانبول بود

وي ادامه داد: هدف از برگزاري اين نشست‌ها اين است تا طرفين ديدگاه‌هاي خود را نسبت به هم نزديك كنند و ما بايد منتظر باشيم تا نتيجه مذاكرات اعلام شود .

* رژيم صهيونيستي در ترور دانشمندان ايراني نقش به‌سزايي داشته است

وي در مورد ادعاهاي مقامات رژيم صهيونيستي عليه ايران نسبت به حادثه اي كه در بلغارستان اتفاق افتاد، افزود: رژيم صهيونيستي اولين جريانات تروريستي به صورت سازمان دهي شده را در دنيا دنبال كرده و جان انسان‌هاي بي گناه را به خطر انداخته است لذا در ترور دانشمندان ايراني نقش به سزايي داشته كه در حال حاضر براي فرار از اين اقدامات خود فرار رو به جلو را در پيش گرفته و اقدام به اتهام زني عليه جمهوري اسلامي ايران مي كنند .

مهمان پرست خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران مواضع خود را در اين مورد اعلام كرده و با هر حادثه تروريستي مخالف و آن را محكوم مي كند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان با اشاره به حادثه آرژانتين در سال هاي گذشته افزود: اين بحث يك بحث هدايت شده توسط رژيم صهيونيستي بوده و طبق آخرين توافقات صورت گرفته، با همكاري بين دو كشور عواملي دخيل در آن بايد شناسايي شوند كه اين نشانگر صداقت ايران در حل اين موضوع بوده لذا اين اقدامات تنها تبليغاتي است كه صهيونيست ها دنبال مي كنند.

*آمريکا يي‌ها ايجاد کنندگان اختلال در بازار نفت هستند

وي در مورد ادعاهاي برخي رسانه هاي غربي در مورد اختلال جمهوري اسلامي ايران در بازار نفت گفت: كسي كه در بازار نفت اختلال به وجود مي آورد خود آمريكايي ها هستند چرا كه آنها با فشار وارد كردن به بازارهاي نفت سعي دارند تا در اين عرصه اختلال ايجاد كنند و جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده كه بازارهاي نفتي از اهميت بسياري برخوردار است.

* بايد تلاش كرد تا حقوق جامعه اسلامي در ميانمار رعايت شود

مهمان پرست با اشاره به كشتار مسلمانان ميانمار، اقدامات وزارت امور خارجه در اينباره را مطرح ساخت و گفت: بايد تلاش كرد تا حقوق جامعه اسلامي در اين كشور و همه كشورها رعايت شود، ما بلافاصله موضع گيري خود را نسبت به اين مسئله اعلام كرده ايم و از همه مجامع بين المللي خواستيم تا از اين گونه اقدامات جلوگيري به عمل آيد.

*مسئولين ايراني در تايلند پيگير حقوق مردم ميانمار هستند

وي افزود: پيگيري هاي بسياري پيرامون اين مهم صورت گرفته و حتي سازمان همكاري اسلامي هم در اينباره موضع گيري كرده اما لازم است حمايت كشورهاي اسلامي از ساير جوامع مشهودتر باشد و همان طور كه مي دانيد ما در ميانمار سفارت نداريم و مسئولين ما در تايلند مسئوليت پيگيري اين حادثه را به عهده دارند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد اتهام زني آذربايجان عليه ايران گفت: روابط ايران و آذربايجان روابط بسيار خوبي است و ما مشتركات فراواني از نظر اعتقادي و فرهنگي داريم و اين بايد با هوشياري مقامات دو كشور صورت گيرد تا اجازه ندهند با اين ادعاها روابط ميان ايران و آذربايجان خدشه دار شود .

* دستگاه ديپلماسي خود را متعهد به برگزاري هر چه بهتر اجلاس عدم تعهد مي‌داند

مهمان پرست در پاسخ به سوالي مبني بر مسئوليت وزارت امور خارجه در برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران ادامه داد: اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران 5 تا 10 شهريور برگزار مي شود كه در بخش اول كارشناسان ارشد و در بخش دوم وزراي خارجه و در بخش نهايي با حضور اجلاس سران اين نشست برگزار خواهد شد و وزارت امور خارجه متولي اصلي اين نشست خواهد بود كه با همكاري ساير دستگاهها تمام تلاش خود را در اين زمينه خواهد كرد.

وي تاكيد كرد: برگزاري نشست كارشناسان ارشد و وزراي خارجه بر عهده خود وزارت خارجه خواهد بود و دستگاه ديپلماسي خود را متعهد به برگزاري هر چه بهتر اين اجلاس مي داند.

*قره باغ در حال حاضر با بحران روبه رو است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد انتخابات قره باغ افزود: قره باغ در حال حاضر با بحران روبه رو است و تا زماني كه اين منطقه دچار بحران است ما فكر نمي كنيم انجام اين گونه اقدامات نتيجه مثبتي را در بر داشته باشد.

مهمان پرست در مورد ادعاي هادي منصور و دخالت ايران در اوضاع داخلي يمن اظهار داشت: ما موضع خودمان را قبلا اعلام كرده ايم و اين گونه ادعاها صحت ندارد و طرح چنين ادعاهايي  نمي تواند راه حلي براي مشكلات داخلي يمن باشد لذا مقامات يمني بايد به جاي طراحي اين گونه ادعاها مشكلات داخلي خود را برطرف كنند.

*هدف از برگزاري نشست کارشناسان نزديك كردن ديدگاه‌ها نسبت به يكديگر است

وي در مورد نشست كارشناسان مذاكرات ايران با 1+5 گفت: جمهوري اسلامي ايران قبلا پيشنهاد خود را در اين زمينه اعلام كرده و هدف از برگزاري اين مذاكرات نزديك كردن ديدگاه‌ها نسبت به يكديگر است در نتيجه اگر اين مذاكرات به نتيجه مطلوبي برسد كه هم نگراني هاي طرف مقابل از بين برود و هم حقوق ايران به رسميت شناخته شود كه ما به نتايج مثبتي در اين زمينه خواهيم رسيد.

وي افزود: ما اميدواريم در اين مذاكرات نتيجه گفتگوهاي مثبت باشد و ما همواره آمادگي خود را اعلام كرده ايم كه همكاري با آژانس ادامه پيدا كند.

* ناامني در سوريه موجب ناامني در كل منطقه مي‌شود

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد بازگردانندن اتباع ايراني در دمشق ادامه داد: با توجه به اينكه اقدامات زيادي در اين خصوص صورت گرفته تا دمشق ناآرام شود ولي اوضاع دمشق آرام است و ما به خانواده ها اعلام كرده ايم كه اگر كار مهمي در آنجا ندارند به ايران بيايند و نيز به زائران ايراني توصيه هاي لازم صورت گرفته و البته اوضاع دمشق نسبتا آرام شده و كار پاك سازي انجام شده و دولت اين كشور توانايي كافي براي دفاع از كشورشان را دارند و ما همه بايد كمك كنيم تا امنيت در سوريه برگزار شود چرا كه ناامني در سوريه موجب ناامني در كل منطقه خواهد شد .

مهمان پرست در پاسخ به سوالي مبني بر سفر هيئت اقتصادي سوريه به ايران گفت: بحث همكاري ايران و سوريه در چارچوب خودش قرار دارد و روابط اقتصادي، تجاري در كنار روابط سياسي دنبال مي شود و علت سفر اين هيئت اقتصادي به كشورمان در راستاي همكاري هاي اقتصادي است .

وي در مورد بحث سرمايه گذاري و همكاري در بخشهاي كشاورزي با ديگر كشورها افزود: بحث سرمايه گذاري و همكاري در بخش هاي كشاورزي با ديگر كشورها در حال انجام شدن است و در صورتي كه به توافق برسيم عملياتي خواهد شد و ما هم در بخش كشاورزي و در چارچوبي كه مورد نظر مسئولين ما باشد حمايت مي كنيم كه يكي از روش هاي آن اجاره زمين هاي كشاورزي است و در مورد همكاري با قطر اين مطلب فاقد صحت است و چنين چيزهايي اعلام نشده و اگر اقداماتي صورت بگيرد در چارچوب خودش اجرايي و اعلام خواهد شد.

*هر طرحي که طرح کوفي عنان را تحت الشعاع قرار دهد مناسب نيست

مهمانپرست هم چنين در مورد پيشنهادات مقامات قطري به عنان در سوريه گفت: طرح عنان تنها طرح موجودي است كه براي ايجاد آرامش در اين كشور صورت گرفته و بنابراين طرح هايي كه بخواهند اصل اين طرح را تحت الشعاع قرار دهند طرح هاي مناسبي نيستند.

*مصر در اجلاس سران جنبش عدم تعهد حضور خواهد داشت

مهمانپرست در مورد دعوت نامه ايران به رئيس جمهور مصر براي اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: قرار است فرستاده‌اي از طرف رئيس جمهور دعوت نامه "مرسي" را ارسال كند و ما در تداركات اين سفر هستيم و اميدواريم بعد از ارسال اين دعوت نامه شاهد حضور سران اين كشورها در تهران باشيم چراکه همانطور كه مصر قبلا رياست اين اجلاس را به عهده داشته طبيعتا در اين اجلاس حضور خواهد يافت .

وي در مورد تعداد هيئت هاي دعوت شده در اين اجلاس گفت: تعداد زيادي از كشورها عضو اين جنبش هستند كه تعدادي به عنوان مهمان ويژه به اين اجلاس دعوت شده و ما نمي توانيم پيش بيني كنيم كه تقريبا چه تعداد هيئت وارد ايران مي شود ولي تعداد قابل توجهي از روساي اين كشورها در اين اجلاس شركت خواهند كرد.

*تاکنون فرستاده ويژه به مصر اعزام نشده است

مهمان پرست افزود: تاکنون فرستاده ي ويژه به مصر اعزام نشده و هر وقت اين موضوع قطعي شود در اسرع وقت اطلاع رساني صورت خواهد گرفت.

مهمان پرست در مورد رابطه ايران و كشورهاي ديگر در مورد محموله هاي انرژي از جمله كويت گفت: اين بحث ها در چارچوب خود دنبال مي شود و منابع مشترك با توجه به شرايط پيچيده اي كه در منطقه به وجود آمده در اين موضوع تاثير خود را گذاشته لذا ما اين موضوع را در دستور كار خود قرار داده ايم و بحث اتباع ما در كشورهاي مختلف در پروژه هاي اقتصادي و سرمايه گذاري مي تواند بسيار موثر باشد چرا كه همان طور كه توسط مقام معظم رهبري امسال سال حمايت از توليد ملي ناميده شد بايد از ايرانيان كمك گرفته شود و تسهيلات لازم معرفي شود چرا كه ايرانيان نقش جدي در اين زمينه دارند .

*جلوگيري از ورود ايرانيان به مصر صحت ندارد

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد برخي اخبارهاي مبني بر جلوگيري از ورود ايرانيان به مصر خاطر نشان كرد: اخباري كه در اين زمينه اعلام شده اعتبار نداشته و منابع خبري كه آن را اعلام كرده اند سعي دارند كه به برخي از جريانات رسانه اي دامن بزنند تا فضايي را ايجاد كنند تا بين مقامات كشورها با يكديگر اختلاف به وجود بيايد.

*از نشست کشور هاي اسلامي براي حل بحران هاي منطقه استقبال مي‌کنيم

مهمان پرست افزود: از هر نشستي كه كشورهاي اسلامي دور هم جمع شوند تا بحران هاي منطقه حل شود استقبال مي كنيم چرا كه بحران هاي زيادي در منطقه وجود دارد و حل مسئله بحرين در اولويت است .

"انتهاي پيام"/س3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار