مهمانپرست:

هدف برخی كشورها بی‌ثباتی در سوریه است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینكه 'بی ثباتی در سوریه هدف برخی كشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای 'است ، گفت: آنها به دنبال ناامن كردن فضا در سوریه هستند و با ناامنی اجازه ادامه اصلاحات را ندادند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، به نقل از اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، 'رامین مهمانپرست' در گفت و گویی افزود: به دلیل اینكه كشورهای مختلف با انگیزه های متعدد می خواهند در موضوع سوریه دخالت كنند، مساله سوریه تبدیل به یك موضوع پیچیده شده است.

وی اظهار داشت: عده ای مدعی اند كه از مطالبات مشروع مردم حمایت می كنند اما چیزی كه ما می بینیم این است كه فضایی برای گفت و گو ایجاد نمی شود. اگر هم شرایط به گونه ای پیش رود كه این فضا ایجاد شود كشورهای مختلفی هستند كه نمی خواهند فضا برای گفت وگوی معارضین و دولت فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال كه با توجه به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی مذاكرات میان معارضین بشار اسد و حكومت سوریه در تهران، این فرآیند اكنون به كجا رسیده است؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام كرده است كه از مطالبات مردم حمایت می كند. این در حالی است كه اصلاحات باید از سوی دولت ها انجام شود، لذا دخالت بیگانگان در امور داخلی هر كشوری از سوی ما نقض قانون است.

مهمانپرست با بیان اینكه 'اقداماتی كه دولت سوریه برای تحقق خواسته های مردم انجام داد، مثبت بود' ، ادامه داد: اما برخی به دنبال ناامن كردن فضا در سوریه هستند و با ناامنی اجازه ادامه اصلاحات را ندادند.

وی با یادآوری این نكته كه جمهوری اسلامی از طرح كوفی عنان در خصوص سوریه حمایت كرده است، اظهار داشت: این موضوع در سفر كوفی عنان به تهران و مكان های دیگر هم مطرح شده و بازتاب خوبی هم در صحنه بین الملل داشته است.

مهمانپرست با اشاره به اینكه در اجلاس ژنو نیز تفاهماتی مبنی بر ایجاد دولت وحدت ملی انجام شد، تاكید كرد: جمهوری اسلامی نیز اعلام كرده است از تمام توان خود برای گفت وگو های دو طرف استفاده خواهد كرد.

وی نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران را در منطقه بر كسی پوشیده ندانست و اظهار امیدواری كرد: كشورمان، همانطور كه قبلا برای رفع بحران ها نقش بسزا و مهمی را ایفا می كرده برای رفع بحران در سوریه نیز همین طور باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این گفت و گو با 'شبكه ایران' درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسایل بین المللی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینكه استقبال معارضین از طرح ایران مبنی بر گفت وگو با دولت بشار اسد چگونه بوده است؟ گفت: در داخل معارضین وحدت و انسجام وجود ندارد و طیف های مختلفی در سوریه به دنبال اهداف خود هستند.

وی با بیان اینكه 'آنها بر سر یك موضوع واحد اجماع ندارند' ، ادامه داد: بنابراین باید با توجه به شرایط، به بهترین راه حل رسید تا از حجم درگیری ها كاسته شود. اگر قرار باشد تنش ها افزایش یابد و اقدامات مسلحانه نیز گسترش یابد، به نفع مردم سوریه و منطقه نیست.

مهمانپرست با بیان اینكه 'كشورهای مختلفی وجود دارند كه تلاش می كنند سطح درگیری در سوریه شدت یابد' ، آن را به هیچ وجه به نفع مردم ندانست و اضافه كرد: امیدواریم شرایطی فراهم شود كه دو طرف به آرامی به گفت و گو بپردازند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینكه دیدار صالحی وزیر خارجه كشورمان از امارات متحده عربی چگونه و با چه هدفی انجام شد؟ گفت: آقای صالحی برای شركت در اجلاس توسعه اقتصادی افغانستان كه به دعوت ژاپن صورت گرفت عازم توكیو شد و در مسیر رفت و برگشت توقفی در امارات داشت.

وی با اشاره به اینكه 'در این دیدار فرصت مناسبی برای دو كشور همسایه فراهم شد تا در خصوص منافع مشترك و وضعیت منطقه به گفت وگو بپردازند' ، توضیح داد: این دیدار زمینه ای فراهم كرد تا از ظرفیت های مشترك برای همكاری بیشتر استفاده و باب های تازه همكاری به روی دو كشور همسایه گشوده شود كه با توجه به حجم بالای مبادلات دو كشور و ایرانیان مقیم امارات، رایزنی های مثبتی با این كشور همسایه صورت گرفت.

مهمانپرست تصریح كرد : مذاكره و گفت و گو برای بیان دیدگاههای مختلف و ایجاد مشتركات بیشتر، به قوی تر شدن دیپلماسی كمك می كند و البته باید سعی كنیم دیدگاه ها را نزدیك و امنیت و ثبات در منطقه ایجاد كنیم.

در این گفت و گو از مهمانپرست پرسیده شد كه دیدگاه وزارت امور خارجه درباره حمله ناو آمریكایی به قایق اماراتی چیست؟ كه وی پاسخ داد: یكی از بحث هایی كه جمهوری اسلامی ایران همیشه بر آن اصرار داشته امنیت خلیج فارس است و این موضوع از اهمیت بالایی برای ما و همسایگانمان در خلیج فارس برخوردار است.

وی با تاكید بر اینكه امنیت خلیج فارس نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلكه برای كشورهای منطقه نیز اولویت دارد، تصریح كرد: هیچكس بیشتر از كشورهای منطقه نگران امنیت و ثبات در خلیج فارس نیست.

وی با یادآوری این نكته كه جمهوری اسلامی ایران با همكاری كشورهای همسایه خلیج فارس در جهت امنیت كار می كند، متذكر شد: در شرایط فعلی كه حساسیت بالایی ایجاد شده، حضور نیروهای بیگانه تحریك آمیز و تهدیدكننده است.

مهمانپرست، اقدام اخیر آمریكا را اثبات ادعای ایران مبنی بر تهدید بودن حضور نیروهای خارجی در منطقه خلیج فارس ذكر و تصریح كرد: كشورهای همسایه نیز به درستی نظر ما رسیدند. توصیه ما به كشورهای منطقه این است كه با همكاری بیشتر و نزدیكتر لزوم وجود نیروهای خارجی را زیر سوال ببرند و به كشورهایی كه حضور نظامی دارند توصیه می كنیم درایت كافی داشته باشند و اقدامات تحریك كننده انجام ندهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نظر جمهوری اسلامی ایران راجع به ایجاد لوله های انتقال نفت توسط كشورهای منطقه برای كاهش وابستگی به تنگه هرمز اظهار داشت: هر كشوری آزاد است كه برای كار تجاری، صادرات و واردات از راه های متنوعی استفاده كند و ما از اینكه برخی كشورها كدام مسیرها را انتخاب كنند حرفی نداریم.

وی با اشاره به اینكه در مباحث اقتصادی پایین آوردن هزینه ها و سود بیشتر، اهمیت بسزایی دارد و هر معامله تجاری بر اساس منافع بیشتر ارزیابی می شود، گفت: اینكه كشورها به خاطر اهداف سیاسی اقداماتی را انجام می دهند كه هزینه های خود را افزایش و درآمدها را كاهش دهند می تواند در نهایت منافع ملی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. اما به هر صورت كشورها آزادند به نسبت نوع ارزیابی كه از تحولات منطقه دارند اقدامات خود را انجام دهند.


سخنگوی وزارت خارجه درباره بررسی بستن تنگه هرمز گفت: ما امنیت تنگه هرمز را یكی از اولویت های رسمی سیاست خارجی خود می دانیم. امنیت این تنگه برای همه كشورهای منطقه حائز اهمیت است و ما می خواهیم كه این امنیت به بهترین شكل انجام شود.

مهمانپرست گفت: بارها اعلام كرده ایم همه تلاش خود را به كار می گیریم كه این امنیت برقرار شود و توان خود را برای تثبیت امنیت بكارر می گیریم.

وی با تاكید بر اینكه 'برخی اقدامات و تصمیم بعضی كشورهای فرامنطقه ای به طور مستقیم امنیت خلیج فارس را تهدید می كند و این موضوع را بارها تذكر داده ایم' ، ادامه داد: امنیت باید به طور جامع پیگیری شود، امنیت زمانی جامع و كامل خواهد بود كه امنیت عرضه انرژی و امنیت ایجاد تعادل در بازار انرژی به طور همزمان برقرار باشد.

به گفته وی، برخی اقدامات كشورهای غربی امنیت عرضه انرژی را به خطر می اندازد كه تبعاتی به دنبال دارد ، اما در هر صورت ایران تمام توان خود را به كار می گیرد كه امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس برقرار شود و این جزو سیاست های اصولی كشور ما است.

وی به كشورهای دیگر توصیه كرد كاری نكنند كه این امنیت به خطر افتد.

در ادامه این گفت و گو از مهمانپرست سوال شد: برخی گروه ها با توجه به احتمال از سرگیری روابط انگلیس و ایران تهدید كرده اند كه حق تسخیر سفارت انگلیس را برای خود محفوظ می دانند. نظر وزارت خارجه راجع به این تهدید چیست و آیا قرار است رابطه با انگلیس از سر گرفته شود؟

سخنگوی وزارت خارجه رابطه فعلی ایران و انگلیس را ' استثنایی' توصیف و اضافه كرد: ما با آنها رابطه رسمی نداریم و سفارتخانه ها تعطیل شده است، از سوی دیگر هم رابطه داریم. به علت حوادث سفارت انگلیس در تهران و مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی مبنی بر كاهش روابط با انگلیس تا سطح كاردار، و از طرف دیگر با اقدام نسنجیده و شتابزده دولت انگلیس و خروج كاركنان سفارت از تهران و ایجاد شرایطی كه دیپلمات های ما نیز خاك انگلیس را ترك كنند، در واقع وارد موقعیت جدیدی شدیم كه سفارتخانه ها عملا تعطیل بود اما این تعطیلی بطور رسمی اعلام نشد.

مهمانپرست توضیح داد: به دنبال این مساله موضوعی كه برای ما اهمیت بسیاری داشت نوع خدمات رسانی كنسولی به 400 هزار نفر از اتباع ایرانی كه در انگلیس زندگی می كنند بود. با تاكید ما بر اینكه كمترین فشاری به آنها وارد نشود، به دنبال راه هایی بودیم كه خلا به وجود آمده را جبران كنیم.

وی با بیان اینكه 'در نهایت باید تكلیف رابطه مشخص می شد' ، گفت: مقامات انگلیس برای تعیین حافظ منافع درخواست ملاقات دادند كه حتما باید به توافق دو طرف برسد و سپس تصمیم گیری شود؛ بنابراین در اجلاس افغانستان كه در كابل تشكیل شد وزیر خارجه بریتانیا درخواست ملاقات با آقای صالحی را داشت و ما نیز برای پیگیری وضع خدمات كنسولی از تمایل طرف انگلیسی برای ملاقات استفاده و به برگزاری نشستی اقدام كردیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت كه در نهایت سوئد به عنوان حافظ منافع انگلیس در ایران مشخص شد و به دلیل دوستی ما با كشور عمان این كشور به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس تعیین شد.

وی با بیان اینكه ' برخی دوستان اظهاراتی بیان می كنند كه ناشی از شناخت نداشتن از تعریف حافظ منافع است' ، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط برقراری دوباره رابطه سیاسی وجود ندارد. كشوری كه به عنوان حافظ منافع تعیین می گردد به این معناست كه كارهای یك كشور از سوی كشور ثالثی انجام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در ادامه با یادآوری این نكته كه' بخش عمده ای از ملت ایران از سیاست های دولت انگلیس ناراحتی تاریخی دارند كه قابل درك است ' ، گفت: اما هرگونه تصمیم گیری برای رابطه یا عدم رابطه با كشورها باید در چارچوب عرف بین الملل و با ادبیات قابل دفاعی صورت پذیرد.

به گفته وی، اینكه انگلیس سعی كرد با تحریم بانك مركزی گام دیگری در دشمنی با منافع ملی ما بردارد، پاسخ این اقدام را مجلس با كاهش روابط در سطح كاردار داده بود و ما فكر می كنیم آن اقدام قانونی و نشان دهنده عصبانیت ملت ما بود، ولی هر نوع اقدامی كه خارج از قاعده بخواهد صورت بگیرد و منافع ملی ما را تهدید كند، به نظر اقدامی ناهماهنگ است.

مهمانپرست ادامه داد: ما به جوانان و دانشجویان عزیز كه با احساس مسوولیت و تكلیف مایلند نظرات خود را بیان كنند، توصیه می كنیم در یك قاعده و چارچوب این كار را انجام دهند تا منافع كشور تامین شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال كه آیا رابطه با انگلیس تغییری خواهد كرد یا به روال سابق خواهد بود؟ گفت: این موضوع بستگی به رفتارهایی دارد كه دولت انگلیس در رابطه با ملت ایران خواهد داشت.

وی با یادآوری نكته ای اظهار داشت: زمانی كه دو كشور می خواهند با هم رابطه داشته باشند باید توام با احترام به حقوق یكدیگر، در شرایط احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع كشور انجام شود، چرا كه باید منافع هر دو كشور در نظر گرفته شود. امیدواریم در آینده مقامات انگلیس رویكرد جدیدی داشته باشند و رفتار خصمانه نسبت به كشور ما را تصحیح كنند.

در بخش دیگری از این گفت و گو سوال شد كه چه كسانی در تلاشند تا روابط ایران و عربستان را تیره كنند؟ این تیرگی روابط به سود چه كسانی است؟ مهمانپرست پاسخ داد: حركت های مردم در منطقه و جهت گیری آنها نشان می دهد این حركات استقلال طلبانه اند و در پی این هستند تا از آمریكا و اهداف آن فاصله بگیرند. در این انقلاب ها این مردم هستند كه اولویت ها را مشخص می كنند و همین موضوع نیز باعث نگرانی آمریكا و رژیم صهیونیستی از این اتفاقات شده است.

وی ادامه داد: مهمترین راهبرد آمریكا و رژیم صهیونیستی در این اوضاع تلاش برای اختلاف افكنی میان كشورهای خاورمیانه است تا در سایه این اختلافات حیات رژیم صهیونیستی ادامه پیدا می كند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینكه 'در شرایط اتحاد كشورهای منطقه است كه رژیم صهیونستی منزوی می شود' ، اضافه كرد: تلاش آمریكا و رژیم صهیونیستی بر این است تا میان كشورهای منطقه اختلاف افكنی كند تا از اتحاد آنها با یكدیگر جلوگیری به عمل آورد.

وی با تاكید بر اینكه طرح اختلاف افكنی میان ایران و كشورهایی همچون عربستان یك فتنه است، از 'رسانه ها' خواست كه 'به این فتنه دامن نزنند' و افزود: اما ممكن است توسط برخی ها اقداماتی صورت گیرد كه به این اختلافات دامن بزنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه از مسوولان كشورهای منطقه نیز خواست تا به این فتنه دامن نزنند.

در ادامه این گفت و گو پرسیده شد: آیا در داخل هم كسانی هستند كه به این فتنه دامن بزنند و هدف آنها از این اقدامات چیست؟

مهمانپرست پاسخ داد: اكنون منطقه در شرایط بسیار حساسی است و ما از رسانه ها انتظار داریم تا متناسب با وضعیت منطقه اقدام كنند. در این شرایط از همگان می خواهیم تا بر اساس احساسات رفتار نكنند.

وی با یادآوری اینكه ' توطئه هایی در حال انجام است تا ما را با كشورهای منطقه دچار درگیری كنند' ، ادامه داد: در همین زمینه نیز برخی رفتارهایی را انجام می دهند تا مردم ما بر اثر احساسات تهییج شده، و مواضعی را اتخاذ كنند كه این فتنه تشدید شود.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان با بیان اینكه 'می دانیم برخی از مردم ما بر اثر رفتارهایی ممكن است عصبانی شوند' ، گفت: اما اكنون باید منافع ملی را در اولویت قرار داد. رسانه ها و مردم ما باید بدانند كه اكنون به نفع همگان است كه به سوی اهداف نظام حركت كنیم. فتنه بزرگتر رژیم صهیونیستی و اهداف آن است و رسانه ها نباید با برخی رفتارها به پیشبرد طرح های آنان كمك كنند.

وی در پاسخ به این سوال كه اخیرا روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان دچار تنش شده ، آیا تحولی در رابطه ما با همسایه شمالی، صورت گرفته است؟ گفت: بین دو ملت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان رابطه تاریخی عمیقی وجود دارد. این ملت ها دارای ریشه های مشترك دینی و فرهنگی زیادی هستند. مسلم است كه برخی جریانات از این رابطه خوب ناراحت باشند.

وی با بیان اینكه رژیم صهیونیستی از این رابطه استقبال نمی كند، گفت: این مطلب را مقامات جمهوری آذربایجان نیز اعلام كرده اند. اكنون اقداماتی صورت می گیرد كه می تواند به ایجاد بحران كمك كند و ما این را به نفع دو كشور نمی دانیم.

مهمانپرست برقراری ثبات و امنیت را در منطقه با كمك یكدیگر قابل تحقق دانست و افزود: تنش در روابط را به صلاح دو كشور نمی دانیم. از آنها درخواست كرده ایم تا وارد فضایی كه به تحریك عواطف مردم و فرصت سازی برای دشمن می شود، نشوند. ما از آنها خواسته ایم كه برای حل مشكلات فی مابین، فضای رایزنی و گفت وگو را حاكم كنیم.

در ادامه این گفت و گو از مهمانپرست سوال شد: چرا برخی ها همچون نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روزنامه كیهان تلاش می كنند تا با ایجاد 'دیپلماسی موازی' وزارت امور خارجه، مواضع و دیدگاه های خود را سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران معرفی كنند؟

مهمانپرست طراحی سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران را توسط مقامات ارشد نظام ذكر كرد و توضیح داد كه این سیاست مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار می گیرد و دستگاه وزارت امور خارجه تنها مجری تصمیمات محسوب می شود.

به گفته وی، شاید برخی دیدگاه هایی داشته باشند اما باید بدانند آنچه باید ملاك قرار گیرد، منافع ملی است و همه باید با درایت بالا، نقطه نظرات مقام معظم رهبری را دنبال كنند.

وی درباره فعالیت برخی رسانه ها در جهت تخریب وجهه رییس جمهوری اسلامی ایران و تاثیر آن در جایگاه بین المللی ایران ، گفت: یكی از دلایلی كه تاكنون دشمنان نظام در اهداف خود علیه جمهوری اسلامی ایران به توفیق خاصی نرسیده اند، حفظ انسجام داخلی بوده است و تا زمانی كه ما از درون انسجام و یكپارچگی خود را حفظ كنیم، آنها نیز موفقیتی نخواهند داشت.

مهمانپرست با تاكید بر اینكه در نظام جمهوری اسلامی، دولت، منتخب ملت و از حمایت اكثریت برخوردار است، ادامه داد: اگر كسی ضربه ای به دولت وارد كند، در واقع ضربه را به ملت، انسجام و اقتدار ایران وارد كرده است.

وی با بیان اینكه دشمن، اقتدار و انسجام داخلی ما را هدف قرار داده است، گفت: قطعا ایجاد فضایی كه در داخل ما را از وحدت دور كند، در خارج نیز اثرگذار خواهد بود.

آخرین اقدامات برای برگزاری اجلاس كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و اینكه آیا محمد مرسی رییس جموری مصر نیز در این اجلاس شركت می كند؟ سوال دیگر این گفت و گو بود.

مهمانپرست با توضیح اینكه در معاهده جنبش غیرمتعهدها بیش از 120 كشور حضور دارند و این معاهده پس از اجلاس سازمان ملل، بزرگترین اجلاس بین المللی محسوب می شود، گفت: ما نیز به عنوان میزبان موظفیم از سران كشورهای عضو دعوت كنیم.

وی خاطرنشان كرد كه اكثر دعوتنامه ها، به دست سران كشورها رسیده است و كار ارسال دعوتنامه نیز تقریبا به پایان رسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینكه همه بخش ها نیز به سرعت در حال انجام مقدمات برگزاری این نشست هستند افزود: برگزاری مناسب این اجلاس در تهران نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران است و پیش بینی می كنیم كه بیش از 30 رییس جمهور در این اجلاس شركت كنند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: مصر به سمت وضعیت جدید حركت كرده و طبیعی است كه در چنین شرایطی آقای مرسی جذابیت بیشتری برای رسانه ها و مردم داشته باشد. در هر صورت ما آقای مرسی را به عنوان یكی از اصلی ترین مهمانان دعوت كرده ایم و شخص رییس جمهور در گفت وگویی تلفنی، از وی برای حضور در اجلاس دعوت كرده است.

وی اظهار امیدواری كرد كه با توجه به انتقال ریاست جنبش غیرمتعهدها از مصر به جمهوری اسلامی ایران، مرسی در این اجلاس حضور یابد.

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در پایان با بیان اینكه رسانه ها نقش بسیار مهمی در دیپلماسی عمومی بر عهده دارند، گفت: ما از رسانه های داخلی انتظار داریم تا منافع ملی را در اولویت كارهای خود قرار دهند.

مهمانپرست تاكید كرد كه اگر همه دركنار یكدیگر قرار بگیریم، كمك شایانی به دیپلماسی خارجی كشور خواهد شد.
"انتهاي پيام"/س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار