مدیر ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی:

حوادث ناشی از کار در بنادر کشور ۱۸ درصد کاهش یافت

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در یک سال گذشته نرخ وقوع حوادث ناشی از کار در بنادر کشور ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد.

عبدالله جعفری در نشست با مدیران بنادر استان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ با بیش از ۱۵۸ میلیون تن نخلیه و بارگیری در بنادر کشور شمار حوادث با تداوم روند کاهشی در ۶ سال اخیر مواجه بوده و بر اساس شاخص ایمنی عملیات بندری در جشنواره شهید رجایی نسبت به سال گذشته در بنادر کشور بهبود ۳۳ درصدی حاصل شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته نیز از کل حوادث به ثبت رسیده در بنادر کشور، ۷۴ درصد آن دارای پیامد و جراحات سطحی بوده است.

جعفری ادامه داد: حوادث منجر به فوت ناشی از کار نیز در سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل کاهش ۲۸ درصدی داشته است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: با وجود بیش از ۴۵۰ شرکت فعال و بیش از ۳۱ هزار کارگر در محیط بنادر کشور که در واقع یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های صنعتی کشور با ریسک‌های بالای عملیاتی است کاهش چشمگیر روند وقوع حوادث انسانی، نشان‌دهنده تلاش همگانی و عزم جدی سازمان بنادر و دریانوردی برای ایمن‌تر شدن بنادر کشور است.

جعفری افزود: با توجه به اهمیت مقوله ایمنی در حوزه HSE، تمرکز ۵۰ درصد از کلیه سیاست گذاری، برنامه‌ریزی و اقدام‌های کلان بر روی ارتقا ایمنی بنادر بنا گذاشته شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: بندر بوشهر علاوه بر توجه ویژه به موضوعات HSE در محیط‌های کاری به وضعیت ایمنی حریق بندر نیز توجه ویژه‌ای داشته و در مجموع نکته اتکایی برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در شهر و استان بوشهر است.

جعفری گفت: بندر بوشهر بندری با ساختاری نظام‌مند است که این نظام مندی در تمامی ارکان اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر وجود دارد و چشم انداز کلی مدیریت HSE رسیدن به بندری بدون حادثه (Zero Accident) طی سال جاری است که با همت تمامی آحاد ذیربط این امر در بوشهر دور از دسترس نیست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز گفت: نیروی انسانی بالاترین سرمایه هر سازمان است که باید در ارزیابی‌های پنج ساله سیر سلامت آنان مورد ارزیابی قرار گیرد.

محمد شکیبی نسب افزود: کار در بنادر فوق العاده پر اضطراب و پراسترس است که اثر‌هایی مخرب روی کارکنان می‌گذارد و با چنین شرایطی باید یک سری برنامه‌های برای مدیریت اضطراب و استرس کارکنان اجرایی شود.

وی ادامه داد: در بنادر استان بوشهر با هدف پیشگیری از حوادث قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای لحاظ شده و تمامی شرکت‌های ملزم به بهره گیری از نیروی متخصص در حوزه HSE شدند و همچنین شرکت‌های نا ایمن با ریسک بالا، در صورت عدم ارتقا وضعیت ایمنی خود به طور قطع با محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد.

وی افزود: الزام به رعایت استاندارد‌ها و قوانین در حوزه موضوعات HSE برای تمامی شرکت‌ها تدقیق خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.