۸ اثر صنایع‌دستی گلستان در مسیر دریافت مهر اصالت بین‌المللی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از راه‌یابی هشت اثر تولیدی هنرمندان صنایع‌دستی استان به مرحله ارزیابی مهر اصالت بین‌المللی یونسکو خبر داد.

محمدجواد ساوری گفت: بر اساس اعلام فراخوان ارزیابی مهر اصالت بین‌المللی در سال ۲۰۲۴، آثاری که موفق به اخذ مهر اصالت ملی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ شده‌اند می‌توانند در این دوره از ارزیابی که در کشور ازبکستان برگزار می‌شود، شرکت کنند.

او ادامه داد:در آخرین ارزیابی مربوط به داوری مهر اصالت ملی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ تعداد ۵۳ اثر از استان گلستان موفق به کسب مهر اصالت ملی برای آثار شاخص در رشته‌های زیورآلات سنتی، رودوزی و نساجی سنتی، سفال و سرامیک، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی و... شدند.

ساوری افزود: در این دوره از ارزیابی بین‌المللی، سهمیه گلستان فقط سه اثر در نظر گرفته‌ شده بود که با توجه به تنوع اقوام در نگارستان ایران و ظرفیت‌های حوزه صنایع‌دستی استان به‌ ویژه نساجی سنتی سهمیه استان در این دوره از داوری مهر اصالت بین‌المللی که به میزبانی کشور ازبکستان برگزار می‌شود، افزایش یافت و هشت اثر از استان موفق به تشکیل پرونده برای شرکت در ارزیابی دریافت مهر اصالت یونسکو ۲۰۲۴ (نشان بین‌المللی) شدند.
او با اشاره به این‌که گلستان به لحاظ تعداد اثر راه‌یافته به این ارزیابی بین‌المللی، دومین استان کشور بعد از اصفهان است، یادآور شد: آثار راه‌ یافته به مرحله داوری مهر اصالت بین‌المللی ۲۰۲۴ در رشته‌های نساجی سنتی، رودوزی‌های سنتی، زیورآلات سنتی و... است.

او در ادامه بیان کرد: هدف از مشارکت آثار در این دوره از ارزیابی‌ها، معرفی فرهنگ و سنن، آداب و پیشینه تاریخی و فرهنگی استان و معرفی کیفیت تولیدات با توجه به ظرفیت‌های وسیع موجود در استان است و می‌تواند با معرفی گسترده‌تر، آموزش و ترویج رشته‌های صنایع‌دستی سهم عظیمی در رشد اقتصادی کشور داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به این‌که زمان اعلام نتایج ارزیابی بین‌المللی مهر اصالت یونسکو ۲۰۲۴، پایان سال جاری و فروردین‌ماه سال ۱۴۰۴ است، افزود: مهر اصالت بین‌المللی، گواهینامه‌ای است که از طرف دفاتر منطقه‌ای یونسکو به صنایع‌دستی اصیل و باکیفیت هنرمندان و صنعتگران اعطا می‌شود.

ساوری گفت:هدف از ارائه‌ این مهر، حفظ، احیا و تداوم فعالیت حرفه‌ها و ارزش‌های بومی و سنتی تعریف‌ شده است و آثار کسانی که موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو می‌شوند، با اسم و امضای هنرمند در جهان شناخته می‌شود.

او گفت: آثاری در داوری یونسکو موفق به دریافت مهر اصالت بین‌المللی می‌شوند که مزایای اصالت (نشان‌دهنده هویت فرهنگی و ملی هنر‌های سنتی کشور)، خلاقیت (طرح، روش تولید و مواد اولیه)، قابلیت بازیافت (از مواد اولیه طبیعی تهیه‌شده باشند)، قابلیت عرضه در بازار بین‌المللی، قیمت مناسب، رعایت حقوق انسانی، عدالت‌محوری و استاندارد مکان تولید، برتری و مزیت بر اساس معیار‌های تکنیکی و مواد به‌کاررفته، قابلیت تولید به مقدار زیاد، کیفیت، کاربرد در زندگی روزمره و نوآوری محصول را داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.