فیلمساز دفاع مقدس:

فیلمسازی گرانتر و سخت‌تر شده است

یک فیلمساز خراسانی دفاع مقدس و برگزیده جشنواره بین المللی فیلم کوتاه "رسام" گفت: فیلمسازی در شرایط کنونی گرانتر و سخت تر شده، از این رو حمایت مجموعه های کشوری و لشکری برای فیلمسازان جوان بسیار ضروری است.

محمد صادق رمضانی مقدم گفت: هم اکنون جوانان ظرفیتهای مختلفی در حوزه فیلمسازی از خود نشان می دهند، این روزها آثار کوچکی نقل مجلس فضای مجازی است که می تواند بار دراماتیکی را در حوزه های مختلف محتوایی ایجاد کند و ظرفیت خوبی برای فرهنگ سازی باشد.

وی اظهار کرد: جشنواره هایی مانند جشنواره رسام که نگاه بین المللی به حوزه مقاومت دارند، در زمانی که جامعه اسلامی علاوه بر جنگ نظامی درگیر جنگ رسانه ای نیز است، روایتهای مختلف می تواند تصور مردم دنیا را نسبت به واقعیات دفاع و مقاومت تغییر دهد.

این فیلم ساز دفاع مقدس با اشاره به هجمه رسانه ای و آثار زیادی که توسط کشورهای غربی ساخته می شود، گفت: با توجه با شرایط محدود مالی کشور، ساخت فیلمهای کوتاه و حضور آنها در جشنواره ها می تواند مسیری را بگشاید تا فیلمسازان جوان آرام آرام به سمت آثار بلندتر و جدی تر در قالب سریال و فیلم سینمایی حرکت کنند.

به گفته وی، ین موضوع زمانی قابل تحقق می شود که تضارب آرا شکل گیرد و آثار مختلفی ساخته شود، جشنواره ها نیز محل آزمون و خطار برای فیلمسازان است تا دیدگاه هایشان نسبت به آثار بهتر شود و بدانند که دفاع مقدس و مساله مقامت را از چه دیدگاهی نگریسته و آن را مطرح کنند.

"زو" درامی متفاوت از جنگ سوریه

کارگردان فیلم کوتاه "زو" که موفق به کسب دیپلم افتخار از پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه "رسام" شده است، درباره اثر خود گفت: "زو" به عنوان یک اثر میانی و دوازدهمین اثر کوتاه من بود که فرآیند ساخت آن تجربه شیرینی برای من خلق کرد.

رمضانی مقدم در تشریح چگونگی ساخت فیلم کوتاه "زو" بیان کرد: در جریانات سال ۱۳۹۸ که مساله مدافعان حرم به نقطه ای رسیده و نگاه رسانه ای روی آنان معطوف شده بود، دوستان جمع شدند و قصد داشتند درباره مدافعان حرم کارهای متفاوتی انجام دهند، یکی از پیشنهادات این بود که حجمی از تاریخ شفاهی یا مصاحبه هایی از مدافعان حرم ضبط شود و به واسطه آن خلق هنری انجام گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا مجموعه فراوانی از مصاحبه ها با موضوع مدافعان حرم توسط حوزه هنری خراسان رضوی ضبط شد که بین این مصاحبه ها نزدیک به ۱۶۰ خاطره که شکل درام گونه داشت، انتخاب و در اختیار فیلمسازان قرار داده شد، ما نیز با گوش کردن و مطالعه کردن آن شروع به ایده پردازی کردیم.

این فیلمساز جوان گفت: ایده های مختلفی در حوزه جانبازان مدافع حرم مطرح و ساخته شد که یکی از آنها فیلم کوتاه "جشن تولد" ساخته مرتضی علیزاده بود، در همان زمان ایده فیلم "زو" هم مطرح شد که در باب روحیه محکم و استوار و بلندمنشانه جانبازان بوده که حاصل دیدگاه جهان بینی آنان است.

به گفته رمضانی مقدم، "زو" قرار بود نشاط جبهه مقاومت و نشاطی که بین رزمندگان دفاع مقدس است را نشان دهد، جرقه "زو" این گونه زده شد، فیلمنامه ای نگارش شد و بعد از چندین رفت و برگشت از حوزه هنری خراسان رضوی، در نهایت توانستیم با کمک دوستان در "لشکر ۵ نصر" زیرساختها و امکانات نظامی را فراهم کنیم و بتوانیم با یک فضاسازی مناسب اتمسفر جبهه مقاومت و سوریه را در گوشه ای از شهر مشهد خلق کنیم.

وی خلق فضای جنگ سوریه در شهر مشهد را کار دشواری دانست و ادامه داد: انتخاب مکان، تجهیزات و امکانات مناسب، فضاسازی و طراحی های مناسب در کنار قصه کوتاهی که بداعت کلامی، زمانی و گرافیکی داشت، می توانست یک اتفاق متفاوت را رقم بزند که به نظرم تا حدی به لطف خدا رقم خورد.

کارگردان فیلم کوتاه "زو" درباره سختی های تولید فیلم گفت: چندین روز مختلف لوکیشن های متفاوتی را که شباهت به گرافیک منطقه مدیترانه و سوریه داشت، بررسی کردیم و در نهایت به نقطه ای رسیدیم که می توانست فضای جنگ را به لحاظ گرافیکی فراهم کند، از فضای محیطی و سرسبزی آن استفاده کردیم و با کمک ادوات نظامی تامین شده از "لشکر ۵ نصر"، توانستیم بخشی از این فضاسازی و اتمسفر جنگ را ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: در نهایت با تلاش "ارشاد اسلامی" به عنوان طراح جلوه های ویژه بصری در فیلم "زو" توانستیم با بهره گیری از جلوه های ویژه رایانه ای، اتفاقات متفاوتی را در پس زمینه رقم بزنیم تا واقع گرایی بیشتری از فضای سوریه داشته باشد، از آنجا که به کمک دوستان دست اندرکار فیلم فضاسازی کار درست از آب درآمد، اتمسفر جبهه سوریه به خوبی در فیلم حس شد، در کنار آن صداگذاری فیلم توسط "سلمان ابوذر" کمک زیادی به خلق فضای متفاوت کرد تا در آن لحظه ناب نهایی، مخاطب متوجه اصل قصه شود و آن دنیا را باور کند و بپذیرد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی نیز در این باره گفت: پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه "رسام" در بخش‌های داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ ،۱۸۰ ثانیه ای و حداکثر ۳۰ دقیقه ای مربوط به آثار تولیدشده در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد.

مرتضی اسکافی افزود: از ۷۶۰ اثر رسیده به این جشنواره، هیات داوران دیپلم افتخار و جایزه اول را به فیلم کوتاه « زو» ساخته محمد صادق رمضانی مقدم از استان خراسان رضوی اعطا کرد و از اثر ارزشمند "خیرالنساء" در بخش داخلی شاخه مستند به کارگردانی علیرضا باغشنی از خراسان رضوی بپاس تلاش هنرمندانه وی قدردانی شد.

برچسب ها: فیلمسازی ، دفاع مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار