
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا رضایی - سالهای سال است که آرزوی مردمان شرق کشور است؛ راه آهنی که پس از کش و قوسهای فراوان شهریور پارسال ساختش با حضور رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی آغاز شد.
خط ریلی به طول ۹۱۷ کیلومتر که از زاهدان آغاز و پس از گذر از نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین به مشهد میرسد.
مودی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۴۳۲ کیلومتر از این طرح در خراسان جنوبی قرار دارد.
او افزود: بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تاکنون تزریق شده و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز مجموع قراردادهایی است که در حوزه راه آهن استان بسته شده است.
مودی ادامه داد: پیش بینی ما این است که ظرف ۳ سال زیرسازی این پروژه ریلی در استان تکمیل شود.
بیشتر بخوانید
راه آهنی که حالا تمام قطعات آن فعال است.
بختیاری رئیس کارگاه قطعه ۱۸ راه آهن خراسان جنوبی گفت: از ۲۳ قطعهای که تعریف شده، ۱۳ قطعه در خراسان جنوبی قرار گرفته است.
براهیمی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: هزار و ۸۰۰ نفر نیرو به صورت مستقیم در این پروژه در حال کار هستند.
او افزود: از اهداف مهم این پروژه اتصال کریدور شرق کشور به کشورهای CIF و همچنین اتصال به جنوب افغانستان است.
حالا با گذشت ۱۸ ماه از شروع ساخت این کریدور مهم ریلی، زیرسازی آن ۲۰ درصد پیشرفت دارد؛ یعنی از پیش بینیها جلوتر است.
قرار است پس از پایان مراحل زیرسازی، ریل گذاری این مسیر نیز آغاز شود.
با افتتاح این طرح علاوه بر بهره مندی مردم شرق کشور از راه آهن، این کریدور ریلی قابلیت ترانزیت سالانه ۸ میلیون تن کالا از بندر چابهار به کشورهای اوراسیا را خواهد داشت.