
باشگاه خبرنگاران جوان؛ سنا فقیه سلیمانی- طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان اظهار کرد: زمین چمن مصنوعی مدارس استثنایی شفاء شهرستان قروه وساعی شهرستان مریوان به بهربرداری رسیده و دو زمین چمن در مدارس توکل شهرستان سنندج واحیاء شهرستان دهگلان نیز در آینده نزدیک جهت ارائه خدمت به دانش آموزان با نیازهای ویژه به بهره برداری میرسد.
وی با تأکید بر اهمیت بهینهسازی فضاهای ورزشی درون مدرسهای در راستای افزایش میزان تحرک بدنی و اصلاح ساختار قامتی دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار داشت: ۹ کلاس درس تربیت بدنی نیز در مدارس استثنایی استان ایجاد و شروع به فعالیت خواهد کرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: از این تعداد ۴ کلاس در مدارس تربیت شهرستان بانه، اوتیسم پویان شهرستان سنندج، باغچه بان شهرستان مریوان وبعثت کامیاران جهت استفاده دانش آموزان مهیا شده است و آغاز فعالیت ۵ اتاق تربیت بدنی دیگر نیز در در مدارس استثنایی پارسا و توکل سنندج، امید دیواندره، سپیده بیجار و ادیب مریوان در اولویت کار آموزش وپرورش استثنایی استان قرار دارد.
محمدی ورزش مدرسهای را به عنوان اساس پیشرفت ورزش ملی و قهرمانی عنوان کرد و با تأکید بر ضرورت استانداردسازی فضاهای ورزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه بر لزوم برنامهریزی جهت برگزاری رویدادهای متنوع ورزشی در مدارس برای ایجاد شور و نشاط در میان دانشآموزان تأکید کرد.
وی با اشاره به ضرورت توجه به فعالیت بدنی و اجرای برنامههای پیشگیری از کمتحرکی دانشآموزان با نیازهای ویژه افزود: فعالیتهای ورزشی باید متناسب با سن و جنسیت دانشآموز باشد و سیستم ایمنی بدن دانشآموزان را تقویت کند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان بیان اینکه در هدفهای کلان سند تحول بنیادین آموزش وپرورش افزایش مشارکت واثربخشی همگانی به ویژه خانواده در تعالی نظام تعلیم وتربیت رسمی و عمومی مورد توجه جدی است، گفت:تربیت بدنی در تمام دورههای تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه با فراهم آوردن زمینه سلامت دانش آموزان مورد توجه است.
محمدی با بیان اینکه برنامه مناسب فعالیت بدنی به دانش آموزان با نیازهای فرصت خواهد داد از لحاظ بدنی، مهارتی و روانی تربیت شده و یک زندگی فعال و سالم هنگام ورود به بزرگسالی داشته باشند؛ تصریح کرد: ورزش، بخش سازنده در برنامههای آموزشی مدارس با نیازهای ویژه میباشد و روشی برای تأمین سلامتی، نشاط و تعادل هیجانی و تربیت اجتماعی آنان است.
وی در ادامه گفت: در سال تحصیلی جاری یک هزار و ۴۶۱ دانش آموز با نیاز ویژه در ۷۸ مدرسه مستقل وضمیمه استثنایی از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت میکنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: بیش از ۵۰۰ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر (با بهره هوشی عادی) نیز در مدارس عادی و با پشتیبانی مدارس استثنایی وتخصیص معلم رابط در حال تحصیل میباشند.