
باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رضایی _ روحالله شجاعیان شامگاه دوشنبه ۱۳ اسفند در نشست خبری با خبرنگاران در شهر صدرا در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت احداث آرمستان در شهر صدرا و آوراگی مردگان در این شهر گفت: متاسفانه احداث آرامستان در صدرا جزو برنامههای اولویتدار قرار نبوده است.
او گفت: جانمایی ابتدایی این آرامستان با اعتراض دانشگاه شیراز متوقف شد. مجددا ۱۰ هکتار زمین در غرب صدرا توسط شرکت عمران این شهر اختصاص یافته که البته در این مکان هم یک دوگانگی ایجاد شده که ممکن است در مسیر آزادراه قرار گیرد.
شجاعیان در ادامه گفت: اخیرا کارگروه مشترک شورای شهر و شهرداری صدرا با شورای شهر و شهرداری شیراز شکل گرفته است و در این کارگروه مباحث مشترکی مانند وضعیت جاده قره پیری را دنبال میکنیم.
او اظهار کرد: مهمترین دسترسی شهروندان صدرا به شیراز را از طریق راهاندازی یک خط ون از فلکه سنگی شهر صدرا به میدان قائم شیراز انجام دادیم و تقاضای اتصال یک خط مستقیم نیز به پایان نمازی شیراز دادیم، اما تاکنون با مخالفت معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز مواجه شده است.
شجاعیان با بیان اینکه راهاندازی مترو شهر صدرا در سفر ریاست جمهوری به استان فارس تصویب شد، اما به دلیل نداشتن طرح مطالعاتی نتوانستیم وارد فاز عملیاتی شویم، گفت: محورهای مواصلاتی شهر صدرا هم اکنون شامل بلوار خلیج فارس، بزرگراه شهید سلیمانی و جاده دو کوهک است و عملیات اتصال صدرا به آزادراه شیراز - اصفهان آغاز شده است و بزودی شهر صدرا دروازه ورودی شیراز خواهد شد.
او همچنین بر ضرورت وحدت رویه مسئولان شهر صدرا تأکید کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در اداره شهر صدرا، این است که تعارض مدیریت با شرکت عمران صدرا داریم و در بخشهایی اجازه ورود نداریم.
رئیس شورای اسلامی شهر صدرا همچنین به اقدامات فرهنگی این شهر اشاره کرد و افزود: تکمیل مصلی نماز جمعه شهر صدرا بعد از سه سال توقف، راهاندازی کتابخانه امین ولایت، افزایش سرانه فضای سبز، اجرای طرح جنگلانه، استقرار آموزش و پرورش، راهاندازی پردیس سینمایی و... از جمله اقدامات انجام شده در مباحث فرهنگی و اجتماعی در شهر صدرا هستند.
او همچنین از تشکیل قرارگاه فرهنگی در این شهر خبر داد و گفت: در بودجه سال ۱۴۰۴ برای هر مسجد شهر صدرا ۱۵۰ میلیون تومان جهت اجرای برنامههای فرهنگی در نظر گرفته شده است.
شجاعیان با تأکید بر اینکه شهر صدرا باید استقلال داشته باشند و مظهر یک شهر مستقل باشد، از راهاندازی دو کمیسیون کار و تولید و بانوان ذیل شورای اسلامی این شهر خبر داد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا نیز گفت: بحث حل معضل راههای ارتباطی در شهر صدرا مخصوصا جاده قره پیری در حال تبدیل شدن به یک کابوس است. با وجودی که بخش اعظمی از این جاده توسط شرکت عمران صدرا انجام شده است، اما سه و نیم کیلومتر آن که در حریم شیراز است، شهرداری این شهر همکاری نمیکند و مباحث مختلفی را در این زمینه عنوان میکند و مدعی هستند که انجام این قسمت نیاز به ۵ همت بودجه دارد در صورتی که طبق برآورد کارشناسان کمتر از یک همت برای تکمیل این قسمت نیاز است. دلیل این لجاجت و کندی و ایجاد تأخیر در تکمیل جاده قره پیری از سوی شهرداری شیراز مشخص نیست.
مرتضی زارع با تأکید بر اینکه جمعیت شهر صدرا جمعیت سرریز شیراز است نه دورریز، گفت: چرا نگاه مسئولان شهری شیراز کلان نیست.
او تأکید کرد: ما اصرار داریم شهر صدرا از وضعیت بلاتکلیفی بیرون آید. آیا ما زیر نظر شیراز هستیم یا خیر. اگر هستیم سهم شهر صدرا چیست و اگر نیست پس چرا فرمانداری مستقل در شهر صدرا راهاندازی نمیشود.
زارع با بیان اینکه تمام متقاضیان مسکن ملی در شیراز را به شهر صدرا سوق دادهاند، به بحث مترو این شهر اشاره کرد و گفت: شورای شهر و شهردار شیراز اعتقاد دارند ایستگاه گلستان یا هایپر مترو شیراز به دلیل محدودیت تعداد واگنها، ظرفیت اتصال مترو صدرا ندارد، اما موضوعی که دنبال میکنیم بحث جاده قره پیری است که میتوانیم خط مترو را از جاده قره پیری به صدرا بیاوریم، اما اینکه چرا کار مترو استارت نمیخورد، مشخص نیست.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر صدرا تصریح کرد: جمعیت امروز شهر صدرا ۲۲۰ هزار نفر است و با توجه به احداث پروژههای نهضت ملی مسکن در این شهر، جمعیت این شهر به ۶۰۰ هزار نفر هم خواهد رسید یعنی رشد جمعیتی بالایی دارد و به طور کلی رشد جمعیتی صدرا سالانه ۱۲ درصد است و این مسئله نشان از اهمیت توجه به زیرساختهای شهر به خصوص در بحث حمل و نقل دارد.
او از فعالیت قریب ۳۸ میدل باس و ون در بخش حمل و نقل عمومی شهر صدرا خبر داد و گفت: این تعداد کافی نیست و باید بحث حمل و نقل در این شهر توجه ویژه شود.
زارع در عین حال این نکته را متذکر شد که تعاملات شهر صدرا با شهرداری شیراز در دوران کنونی شورای شهر صدرا بی سابقه بوده است به طوری که توانستیم قریب ۸ میدل باس را از شهرداری شیراز برای صدرا بگیریم و ۵ اتوبوس هم بناست به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر صدرا اضافه شود و در تعاملات جدید بنا شده است در خصوص تکلیف آرامستان شمال غرب شیراز و شهر صدرا مشخص و مکانی برای آن در نظر گرفته شود.
او در ادامه سخنان خود با اشاره به تخلفات و ساخت و ساز در شهر صدرا گفت: در دهه ۷۰، منابع طبیعی قریب ۱۸ هزار هکتار زمین به شرکت عمران صدرا واگذار کرد و مدیران سابق این شرکت نیز زمینهای مذکور را پلاکبندی کرده و فروختند و برای این زمینها نیز سند صادر شده و حتی کاربریهای آنها هم مشخص شده است لذا شهرداری امکان اینکه به آنان مجوز ساخت و ساز صادر نکند، ندارد.
زارع همچنین میزان فضای سبز شهر صدرا را ۳۳ هکتار اعلام کرد و گفت: یکی از مهمترین چالشهای شهر صدرا آسفالت معابر بود که قریب ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار را در بودجه سال ۱۴۰۴ برای آسفالت معابر این شهر در نظر گرفتیم.