باشگاه خبرنگاران جوان؛ سمانه هرمزی - مودی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در برنامه ره آورد صدا و سیمای استان گفت: تکمیل باندهای دوم و راههای اصلی مورد نیاز استان، نهضت ملی و تأمین مسکن و اجرای خط راه آهن سه دستور کار اصلی در کنار سایر وظایفمان است.
او افزود: در حوزه باندهای دوم با سه هدف، تکمیل شبکه بزرگراهی را دنبال میکنیم؛ یک اینکه استان مرزی هستیم و اتصال معبرمان به شبکه بزرگراهی کشور اهمیت بالایی دارد، دوماً تکمیل دو کریدور اصلی کشور که از استان ما عبور میکند و سوماً اتصال همه مراکز شهرستانی به شبکه بزرگراهی کشور را پیگیری میکنیم.
مودی بیان کرد: بیش از ۲ هزار کیلومتر باند دوم برای استان تعریف کردیم که تاکنون هزار کیلومتر آن انجام شده و در یک سال گذشته توانستیم ۱۲۰ کیلومتر باند دوم در استان را به بهرهبرداری برسانیم و برنامهریزی تکمیل ۵۰ کیلومتر دیگر را داریم.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین بحث تکمیل کریدور چابهار به مشهد که ۴۱۴ کیلومتر آن در استان است وجود دارد که در قالب دو طرح بیرجند _ زاهدان و بیرجند_قائن _خضری است؛ طرح بیرجند قائن از قبلاً شروع شده و ۱۰۰ کیلومتر است که ۹۳ کیلومتر آن اجرا شده و باقی آن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سعی ما این است که ۷ درصد باقیمانده در بهار سال آینده تکمیل شود و بعد از آن آسفالت آن را انجام دهیم؛ هر کیلومتر باند دوم بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان بسته به نوع منطقه هزینه دارد و تأمین اعتبار برای نگهداری آن نیز مهم و در سال ۲ تا ۱۰ درصد هم هزینه نگهداری آن است.
او عنوان کرد: امسال تخصیصهای مناسبی از محل اوراق مالی به استان صورت گرفت و برنامهریزی کردیم که ۱۲۰ کیلومتر از باندهای دوم در نقاط پرحادثه و گلوگاهی را تکمیل کنیم و تکمیل محور شوسف به نهبندان را هم به زودی خواهیم داشت.
مودی تصریح کرد: در زمینه قطار نیز این طرح جزو ۵ طرح ریلی کشور است و تأمین منابع آن از محل تهاتر نفتی انجام شده ولی در تخصیص منابع به مرور باید حوالههای نفتی به فروش رسیده، پولش به خزانه رفته و بعد به استان بیاید؛ این طرح مورد تأکید تمام مسئولین استانی و رئیس جمهور نیز است و در دو ماه اخیر تا به امروز ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح تزریق شده و پیمانکارانِ توانمندی در این خط داریم؛ ۲ هزار نیروی انسانی و هزار دستگاه سنگین در حال فعالیت برای این طرح هستند.
بیشتر بخوانید
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: حد فاصل بیرجند _ یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که ۹۰ کیلومتر آن آماده روسازی و ریل گذاری است و به زودی پیمانکار آن برای این کار انتخاب میشود و سعی دولت نیز این است که در همین دولت چهاردهم بتواند خط راه آهن را وارد استان کند، البته تکمیل راه آهن و چابهار به زاهدان را برای تکمیل راه آهن استان خود نیاز داریم.
او گفت: به طور کل در خط بیرجند _ یونسی ۳۰ درصد عملیات زیرسازی انجام شده و کل خط در استان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد قطعات دارد.
مودی افزود: در مورد طرح نهضت ملی مسکن نیز در ۳۰ شهر زمین ویلایی دادیم و سهم استان از ۴ میلیون مسکن در کشور، ۱۱ هزار و ۶۰۰ قطعه مسکن حمایتی بود که با پیگیریها تا الان توانستیم ۲۸ هزار قطعه زمین تأمین کرده و تخصیص دهیم؛ در بیرجند با توجه به کمبود زمین به صورت طبقاتی زمینها را به چهار روش به متقاضیان دادیم؛ به یک سری متقاضیان زمین به شکل گروههای ساخت ۵ نفره در سایت اداری به صورت خودساز دادیم که ۲ هزار و ۱۴۰ واحد زمین تأمین و تخصیص شد؛ در شکل دیگر به تعاونیها ۳ هزار واحد زمین تخصیص داده شده است؛ همچنین خودمان با ۶ شرکت انبوه ساز قرارداد بسته و ساخت ۲ هزار و ۷۲ واحد از این طریق پیگیری شد که تاکنون بین ۸۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در نوع دیگر نیز در روستاهای حاشیه شهر مثل شکرآب، دستگرد، حاج آباد و یا چهکند زمین ویلایی به صورت خودساز دادیم.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: در طرح جوانی جمعیت نیز ۳۱ هزار نفر ثبت نام کردند و توانستیم برای ۸ هزار و ۵۰۰ نفر زمین تخصیص دهیم که ۵ هزار نفر نفر مربوط به شهرستان بیرجند و باقی مربوط به سایر شهرستانهای استان است؛ در این طرح برای سه فرزندیها زمین رایگان و هزینه آماده سازی با دو سال تنفس و اقساط ۸ ساله بدون سود و کارمزد دریافت میشود و برای چهار فرزندیها نیز زمین و هزینه آماده سازی رایگان است.