شرکت چینی راکید، عینک هوشمند جدیدی ساخته که می‌تواند با محصولات شرکت متا پلتفرمز رقابت کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست(South China Morning Post) در گزارشی نوشت:

شرکت نوپای چینی راکید (Rokid)، سازنده تجهیزات واقعیت افزوده (AR)، عینک هوشمند سبک‌وزن جدیدی ساخته که مدعی است می‌تواند با محصولات شرکت متا پلتفرمز رقابت کند. این شرکت اخیرا از اولین عینک واقعیت افزوده مجهز به مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) خود موسوم به عینک راکید (Rokid Glasses) رونمایی کرد.

عینک مذکور از خانواده LLM‌های تونگ‌یی چیانوِن (Tongyi Qianwen) علی‌بابا استفاده می‌کند. بازار عینک‌های هوشمند به خاطر قابلیت‌های جدید حاصل از هوش مصنوعی مولد دوباره به‌شدت داغ شده است.

شرکت متا (مالک فیس‌بوک) که یکی از مهم‌ترین بازیگران این بازار به شمار می‌رود، در ماه سپتامبر از تولید اوریون (Orion)، «پیشرفته‌ترین عینک واقعیت افزوده‌ای که تا کنون ساخته شده» است خبر داد و در عین حال اعلام کرد که این محصول در حال حاضر به دلیل قیمت بسیار بالا برای تولید انبوه مناسب نیست. اوریون تراشه و دوربین‌های مستقلی دارد، اما بسیاری از عینک‌های AR ارزان‌تر، از جمله نمونه‌های قبلی ساخته شده در راکید، تصویر را از دستگاه دیگری مانند تلفن هوشمند (که از طریق کابل یواس‌بی سی به عینک متصل می‌شود) دریافت می‌کنند.

برخی شرکت‌های چینی دیگر نیز وارد این بازار شده‌اند که جدیدترین آنها غول جستجوی اینترنتی بایدو – با عینک هوش مصنوعی شیائودو (Xiaodu) – بوده است.

پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی مولد می‌تواند دنیای عینک‌های AR را زیر و رو کند.

میسا ژو مینگ‌مینگ، بنیان‌گذار راکید و کارمند سابق گروه علی‌بابا می‌گوید فناوری AR مورد نیاز برای عینک‌های هوشمند سه سال پیش آماده بود و ما منتظر آماده شدن بخش هوش مصنوعی بودیم، و حالا با پیشرفت LLMها زمان ساختن این عینک‌ها فرا رسیده است.

وی می‌افزاید از بین گزینه‌های فراوانی که در چین وجود دارند، LLM علی‌بابا با توجه به کسب رتبه‌های بالا در آزمون‌های بین‌المللی انتخاب شده است.

با این حال هنوز موانع بزرگی بر سر راه فناوری AR قابل حمل وجود دارد. برای ساخت عینک‌های هوشمندی که با صدا فعال می‌شوند، اضافه کردن یک میکروفون و شاید یک دوربین کوچک کافیست. ولی همان‌طور که تجربه متا با عینک ۹۸ گرمی اوریون نشان می‌دهد، تولید نمایشگرهای AR کوچک هنوز پیچیدگی‌های فراوانی دارد.

حتی اگر محصولی به بازار بیاید، معلوم نیست که با استقبال مشتریان مواجه شود یا نه. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل می‌خواهد تولید ویژن پرو، هدست ۳۵۰۰ دلاری خود که بیش از ۶۰۰ گرم وزن دارد را حداقل به شکل موقت متوقف کند.

راکید رویکردی متفاوت را در پیش گرفته است: استفاده از نمایشگری ساده‌تر جهت نشان دادن حداقل اطلاعات لازم برای کارهایی مثل ترجمه بی‌درنگ، مسیریابی، پرداخت‌های دیجیتال، ارسال و دریافت پیام و عکس‌برداری.

نمایشگر تک‌رنگ سبز به کار رفته در این عینک شبیه همان نمایشگری است که ایوِن ریلیتیز (Even Realities) در G1 مورد استفاده قرار داده، و این کار به کاهش وزن و قیمت محصول کمک می‌کند. وزن عینک راکید ۴۹ گرم و قیمت آن ۲۴۹۹ یوآن (۳۴۵ دلار) است.

راکید هم مثل ایون ریلیتیز محصول جدید خود را مناسب کاربرد روزمره و مناسب تمام افرادی می‌داند که قبلا از عینک‌های معمولی استفاده می‌کرده‌اند.

به قول آقای میسا اگر می‌خواهیم برای خرید عینک طبی هزار یا دو هزار یوآن بپردازیم، چرا کمی بیشتر هزینه نکنیم و عینکی با امکاناتی به مراتب بهتر نداشته باشیم؟

عینک راکید در نیمه اول سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. شرکت سازنده قصد دارد صدها هزار از این عینک‌ها را بفروشد و تا نیمی از کل فروش می‌تواند به شکل صادرات به بازارهای خارجی باشد.

صنعت AR چین را عمدتا شرکت‌های نوپا در دست دارند، اگرچه برخی غول‌های فناوری مانند بایدو و شیائومی هم به این حوزه وارد شده‌اند. در سال ۲۰۲۳ مجموعا ۲۶۲ هزار هدست AR چینی به بازار عرضه شد که رشد ۱۵۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. راکید با سهم ۴/۱۸ درصدی از بازار، پس از دو رقیب داخلی اکس‌ریل (Xreal) و ری‌نئو (RayNeo، ساخت شرکت تی‌سی‌ال) در رتبه سوم قرار گرفت.

میسا می‌گوید «بسیار محتمل» است که شرکتش در سال آینده، یعنی یک دهه پس از تاسیس، به سوددهی برسد و پیش‌بینی می‌کند که صنعت AR جهان در سال ۲۰۲۵ به دلیل گسترش کاربرد LLMها رشد خارق‌العاده‌ای داشته باشد.

وی در عین حال معتقد است شاید سه تا پنج سال دیگر طول بکشد تا محصولی ارائه شود که بتواند تمام انتظارات را برآورده کند، یعنی تعادلی بین رایانش فضایی پیشرفته، کاربرد راحت و مصرف بهینه انرژی برقرار سازد.

راکید به دنبال گسترش فرصت‌های بنگاه به بنگاه (B2B) در خارج از کشور هم هست و به‌علاوه موزه‌ها را یکی دیگر از نقاط مناسب برای به‌کارگیری فناوری خود می‌داند، چون از عینک‌های AR می‌توان برای جان بخشیدن به اشیاء استفاده کرد.

هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ موزه در سرزمین اصلی چین مشتری عینک‌های راکید هستند و این شرکت تنها تامین‌کننده این بازار خاص محسوب می‌شود. مدیران شرکت مشغول مذاکره با موزه‌های هنگ‌کنگ، کشورهای جنوب شرق آسیا و برخی کشورهای غربی نیز هستند.

به گفته میسا، سال آینده سالی سرنوشت‌ساز خواهد بود چون زنجیره‌های تامین، نرم‌افزار، سخت‌افزار و زیست‌بوم‌ها به نقطه تلاقی می‌رسند.

برچسب ها: چین ، متا ، واقعیت افزوده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.