سیدهادی موسوی نیک مدیر گروه سیاستهای حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در کارگاه تخصصی سیاستگذاری فقرزدایی و رفاه در آینه آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از مشکلات نظام آموزشی و سلامت کشور ناشی از مسائل اقتصادی و فقر است گفت: کسری بودجه و محدودیتهای مالی وجود دارد بنابراین با حداقل هزینهها باید کارهای اساسی انجام داد.
وی به طرح اتحاد اشاره کرد و افزود: در ماده ۳۰ قانون برنامه هفتم اهداف نظام اجتماعی تعریف شده، فقر مطلق برداشته شود که تحقق آن مستلزم دستیابی به شرایط مطلوب اقتصاد کلان و پوشش حداکثری فقرا توسط دولت است.
مدیر گروه سیاستهای حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ۲۵/۵ میلیون نفر جمعیت فقیر داریم که اگر دولت بخواهد آنها را تحت پوشش قرار دهد و همانند مستمری که به نهادهای حمایتی میدهد، پرداخت کند حدود ۴۵۰ همت در سال اول (۱۴۰۴) اعتبار نیاز است و برای خروج آنها از فقر به ۱۶۰۰ همت منابع نیاز است.
موسوی نیک با بیان اینکه رفع فقر مطلق در برنامه هفتم بعید است و تمرکز بر آن دستاورد ملموسی نمیتواند برای دولت داشته باشد تاکید کرد: بهتر است بر اهداف دست یافتنی تمرکز کنیم که از جمله آن ارتقای تغذیه، بهبود کیفیت آموزشی و کارآمدسازی حمایتهاست.
وی با بیان اینکه اگر به موقع به بحث تغذیه و آموزش کودکان توجه نشود، باعث تداوم فقر میشود افزود: تغذیه و آموزش از الزامات رشد است، اگر به موقع به ابعاد فقر توجه شود هزینههای حمایتی اجتماعی کاهش یابد.
این مسئول با بیان اینکه اقتصاد بر بحث بازماندگی از تحصیل نقش دارد ادامه داد: دهک یک و دو ۳.۴ درصد پذیرفته شدگان کنکور با رتبه ۳۰۰۰ بودهاند، دهکهای ۹ و ۱۰ نیز حدود ۵۴ درصد را به خود اختصاص دادهاند که نشان از نابرابری آموزشی است.
وی با بیان اینکه در مدارسی که بیش از ۵۰ درصد دانشآموزان فقیر هستند نمره پرلز آنان در مدارس ۳۸۸.۵ بوده است، افزود: در مدارسی که نرخ فقر زیر ۱۰ درصد بوده است، میانگین نمره حدودا ۹۰ نمره بالاتر است و حدود ۴۷۲ بوده است.
مدیر گروه سیاستهای حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه تداوم وضعیت فعلی تغذیه و آموزش تهدیدی برای چشم انداز بازار کار، نظام سلامت و نظام رفاهی اجتماعی است ادامه داد: بخشی از مشکل تغذیه و آموزش به فقر بستگی دارد نظامهای بهداشت و آموزش به تنهایی نمیتوانند مشکلات این حوزه را حل کنند بنابراین پیشنهاد برنامه ارتقای تغذیه و حمایت از آموزش دولتی است که ذیل دو برنامه ارتقای تغذیه و کالابرگ الکترونیک و برنامه حمایت اجتماعی مدرسه محور است.
موسوی نیک با بیان اینکه تامین امنیت غذایی گروه هدف، ارتقای کیفیت آموزش دولتی، کاهش بازماندگی از تحصیل از اهداف این برنامه پیشنهادی است گفت: از جمله شاخصهای ارزیابی این برنامه میانگین کالری و دریافت ریز مغذیهای گروه هدف، نرخ سو تغذیه، میانگین نمرات مدارس هدف و نرخ بازماندگی از تحصیل است.
مدیر گروه سیاستهای حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه در طرح حمایت اجتماعی جامعه محور، جامعه هدف مدارس ابتدایی و با تمرکز بر مدارس با فقر بالا است افزود: تلاش میشود نزدیک سه میلیون دانش آموز بتوانند حمایتهایی شامل خدمات آموزشی تکمیلی، تغذیه روزانه دانش آموزان، مددکاری اجتماعی، حمایت اجتماعی و توانمند سازی و حمایت از توانمندسازی خانواده بهرهمند شوند.
منبع: ایسنا