مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: برقی‌سازی هر تاکسی ۱۳۰ میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف بنزین است.

 به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، شادی مالکی مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با حضور در برنامه تلویزیونی کشیک سلامت با اشاره به علت بروز آلودگی هوا در پایتخت اظهار کرد: وجود شرایط جغرافیایی خاص کلانشهر تهران و عدم برون رفت آلاینده‌ها به صورت مطلوب از سطح شهر از عوامل آلودگی هوا در پایتخت به شمار می‌رود.

وی افزود: وجود بیش ۱۰ میلیون وسیله نقلیه موتوری در شهر تهران می‌تواند در آلودگی هوای پایتخت تاثیرگذار باشد و امروز یکی از مشکلات جدی ما شاید این تعداد بیش از حد خودرویی هست که در شهر تهران در حال تردد است؛ همچنین عوامل موثر بر آلایندگی هوا به دو دسته تقسیم می‌شود، منابع ثابت و منابع متحرک که منابع متحرک در تولید آلاینده‌های گازی سهم ۸۱ درصدی دارند در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی دارد و در تولید آلاینده‌های گازی از ۸۱ درصد حدود ۳۷ درصد خودرو‌های سواری در این موضوع دخیل هستند.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: میزان انتشار کربن توسط یک خودروی شخصی به صورت سالانه با پیمایش حدود ۱۶۰۰۰ کیلومتر یک و نیم تن هست و برای خودرو‌های تاکسی این عدد به چندین برابر مثلاً ۶ تا ۷ تن حساب می‌شود؛ از سوی دیگر تاکسی‌ها از جمله خودرو‌های پرپیمایش و پر تردد هستند به طوری که سهم تاکسی‌ها در حمل و نقل عمومی ۱۸ درصد که شامل سه و نیم میلیون سفر روزانه از ۲۰ میلیون سفر درون شهری می‌شود.

مالکی گفت: در پایتخت ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که بیش از نیمی از این خودرو‌ها فرسوده هستند، در سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی شهر تهران و در سال جاری از ابتدای سال تا به امروز ۱۵۰۰ دستگاه خودرو نوسازی شده است و به متقاضیان امسال جزو سال‌هایی است که اتفاقات خوبی در حوزه نوسازی افتاده یعنی ما یک رشد ۱۸ درصدی داشتیم.

وی تاکید کرد: در حوزه نوسازی تعداد محصولاتی که در سبد نوسازی به تاکسیرانان ارائه می‌شوداز یک خودرو به چهار خودرو افزایش پیدا کرده است که این موضوع می‌تواند کمک شایانی به انتخاب بهتر تاکسیرانان در حوزه نوسازی باشد.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان و ایجاد مشکل برای تاکسیرانان گفت: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در راستای خدمت رسانی به تاکسیرانان در حوزه نوسازی بر اساس توافقات موفق شد تا وام‌هایی در اختیار تاکسیرانان قرار دهد که این مبلغ در گذشته ۵۰ میلیون تومان بوده است و سپس از ۵۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داده شده است، اما در یک مقایسه در حوزه قیمت خودرویی که در واقع خودروی متعارف است قیمت خودرو‌های تخصیص داده شده برای تاکسی‌های پایتخت در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان بوده و امسال حدود ۶۰۰ میلیون تومان شده است یعنی افزایش دو برابری در قیمت خودرو داشتیم که این موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت را با مشکل رو به رو کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: تا به امروز یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شده و مراحل ترخیص آنها انجام و در مرحله تعیین مدل مالی هستیم. اولویت نوسازی برقی با واگذاری به رانندگان تاکسی فرسوده است؛ در واگذاری تاکسی‌های برقی پس از ۱۷۲ دستگاه هم ایجاد زیرساخت‌های شارژ بود که تاکنون در ۱۷ جایگاه ۷۴ نازل شارژ فعال شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران فعالیت دارد که بیش از نیمی از آنها فرسوده و تعدادی دیگر هم در مرز فرسودگی است.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: موضوع برقی سازی خودرو‌های ناوگان تاکسیرانی نیازمند حمایت ویژه از سوی دولت است، اگر در محدوده‌های واقع در طرح‌های ترافیکی شما شاهد تردد خودرو‌های برقی باشید قطعا تاثیر گذار است و قطعا با کاهش آلودگی هوا مواجه خواهیم شد.

وی افزود: یک خودروی تاکسی که در شهر تردد می‌کند پیمایش حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر خواهد داست که در سال نزدیک به ۶ تا ۷ هزار لیتر بنزین مصرف خواهد کرد و با احتساب یارانه‌های دولتی بابت سهمیه سوخت خودرو تاکسی که دریافت می‌کند که معادل بنزینی با قیمت ۱۵۰۰ تومان و یا سه هزار تومان آزاد تقریبا معادل ۱۳۰ میلیون تومان هر تاکسی صرفه‌جویی در مصرف بنزین را دارد.

مالکی تاکید کرد: باید توجه داشت هر خودروی برقی تاکسی در سطح شهر با یک بار شارژ چنین مسافتی را طی می‌کند که تقریبا معادل ۱۳۰ میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف بنزین توسط هر تاکسی پایتخت است. اگر ۵۰ هزار خودروی تاکسی حال حاضر شهر را برقی ساز نماییم و با یک محاسبه عددی و با توجه به ناترازی بنزین، آیا هزینه واردات بنزین بیشتر است یا میانگین قیمت دلاری یک خودرو کدوم به صرفه‌تر هست؟

 وی در خاتمه گفت: البته این وضعیت در کل کشور قابل رویت است یعنی از حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در شهر‌های مختلف کشور فعالیت می‌کنند بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه وضعیت مناسبی ندارند یا دچار فرسودگی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۴۴ ۳۰ دی ۱۴۰۳
خودرو برقی عالیه من خریدم نه بنزین نه روغن نه تسمه تایم و۰۰۰ با ۳۰ هزار تومان شارژ۴۰۰ کیلومتر راحت میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۳۰ دی ۱۴۰۳
باید برقی شوند واقعا عالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۲۸ ۳۰ دی ۱۴۰۳
حرف مفت کنتور نداره.شک نکنید مانند بقیه چیزها که تبلیغ توخالی این طرح هم مثل طرح موتور برقی شهرداری تو خالیه و از همین حالا معلومه شکست خورده است .باتری این خودروها نیمی از قیمت‌ آن است ،بعد سه سال باید با تورم نزدیک هفتصد میلیون حداقل پول باتری بدید .واقعا از ناراحتی باید خندید که حرف از صرفه جویی صد میلیونی میزنه.به قول یاور تغرل تو برره ابله .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۳۰ دی ۱۴۰۳
مگه برق هم داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۳۰ دی ۱۴۰۳
طرح بسیار خوبی هست امیدوارم در کل کشور عملیاتی شود البته با ایجاد جایگاهای شارژی که برق خود را از پنل‌های خورشیدی تامین می کنند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۳۳ ۳۰ دی ۱۴۰۳
رانت و بخور بخور شروع شد ،،،،ماشین برقی دبش وارد میشود ،،،هورا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۳۰ دی ۱۴۰۳
آنوقت در شرایط شارژ برق قطع می شود ....قطع برق در فصل زمستان را فقط در دولت وفاق ملی تجربه می کنیم و سابقه گذشته ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۳۰ دی ۱۴۰۳
در حال حاضر نمی صرفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۳۰ دی ۱۴۰۳
با کدوم برق؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۳۰ دی ۱۴۰۳
من با ۵ میلیون گاز سوز کردم ماشینمو الان بخوام قطعاتش رو نو کنم باید بالای ۲۰ میلیون پول بدم.
ماشین برقی هم ۱۳۰ میگیرن ولی بعدا باید یه میلیارد واسش هزینه کنی در حالی که جایگاه هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۳۰ دی ۱۴۰۳
مصرف بنزین را به نرخ جهانی حساب کردی واگر مصرف برق هم به نرخ جهانی حساب کنی شاید بیشتر هم بشود.و برای تولید برق سوخت مصرف میشود،و بعد چطور یک ماشین که در سال یک ونیم تن بنزین مصرف میکند،همین مقدار کربن تولید میکند؟دوباره کی میخواد یک رانتی ایجاد کنه؟قیمتها را واقعی و جهانی کنید و سهم هر کس را به خودش دهید همه چی حل میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۳۰ دی ۱۴۰۳
الان بغیر از بنزین و گاز خونگی همه چیزو دارن به قیمت دلاری و جهانی باهامون حساب میکنن چیزی نمونده که،دعوا سره جهانی و دلاری کردن درآمد‌های مردمه روز سه دلار درآمد یه کارگره اینو اصلاح کنن بعد بنزینو هر کاری میخوان بکنن
آخرین اخبار