محموله دو هزار تنی شامل ۳۳ واگن پیوسته حامل تراورس و سمنت، امروز چهارشنبه ۲۶ جدی / دی به افغانستان وارد شد.
اوایل ماه جدی / دی نیز مدیرکل راه آهن شرق جمهوری اسلامی ایران خبر داد که برای اولین بار حمل سمنت از ایستگاه بجنورد به ایستگاه روزنک افغانستان در مسیر خواف-هرات با واگن مسقف اختصاصی انجام شده است.
همچنین مدیرکل راه آهن شرق ایران خاطرنشان کرد: در صورت تأمین بار سمنت به صورت مدون و مستمر در این مسیر ریلی، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران این امکان را دارد تا هفتهای دو رام قطار را برای این مسیر در نظر بگیرد.
راهآهن خواف-هرات یک مسیر استاندارد است که شهر خواف در ایران را به شهر هرات متصل میکند و نقش مهمی در انتقال و صادرات کالاها به آسیای میانه و کشورهای اروپایی ایفا میکند.
این راه آهن به طول ۲۳۰ کیلومتر شامل چهار بخش است که دو بخش آن در ایران و دو بخش دیگر در افغانستان قرار دارد و این مسیر به عنوان راهآهن ابریشم افغانستان نیز شناخته میشود.
همچنین قابل ذکر است که در آغاز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی، قرارداد ساخت بخش دوم قطعه چهارم این پروژه به طول ۴۷.۳ کیلومتر نیز با شرکت ساختمانی بینالمللی گاما به ارزش حدود ۵۳ میلیون دلار امضا شده است.
هفته گذشته، ۴ قطار حامل ۳۳۰۰ تن تراورس از ایران وارد کشور شده است. این ارسال در حالی صورت میگیرد که پیشتر برای نخستین بار مسیر تجاری ریلی چین و افغانستان از مسیر ایران فعال شد. اولین قطار حامل بار چین که شامل ۱۰۰۰ تن ورق آهنی بود، از مبدا چین و از طریق شبکه ریلی بندرعباس-خواف-هرات به ایستگاه روزنک در هرات رسید.
از آغاز بهرهبرداری از کریدور ریلی خواف-هرات در سال جاری تاکنون، با مدیریت کنسرسیوم ریلی افغانستان و پشتیبانی وزارت راه و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۳۰ هزار تن بار صادراتی و ترانزیتی بین ایران و افغانستان و بالعکس به صورت ریلی حمل شدهاست.