باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور - در هفتهای که گذشت سینمای ایران ۴۷ میلیارد و ۴۹۴ میلیون تومان فروش داشت و میزبان ۸۵۳ هزار مخاطب سینمایی در ۲۱ هزار سانس شد.
کمدی سینمایی «۷۰ سی» به کارگردانی بهرام افشار در هفته گذشته در صدر جدول فروش سینماها قرار گرفت و با ۴۸۰ هزار بلیط به ارزش ۲۷ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان در رتبه اول گیشه قرار گرفت.
در یکی از نقدهای نوشته شده این اثر سینمایی عنوان شده است: تقریبا تمام کمدی فیلم هفتاد سی در بد و بیراه گفتن بهرام افشاری با لهجه خاص به دیگران خلاصه میشود. لهجه را از او بگیرید چیزی برای خنداندن در کاراکتر او وجود ندارد. کمدی هفتاد سی تماما در دیالوگ و جنگ و دعوا و داد و فریاد کاراکترها خلاصه میشود و عملا چیزی به نام ایجاد موقعیت کمدی در فیلم وجود ندارد.
سینمایی «آریاشهر دو نفر» کاری از حمید بهرامیان با ۸۵ هزار بلیط به ارزش ۵ میلیارد و ۱۶۹ میلیون تومان در رتبه دوم فروش گیشه قرار گرفت.
در یکی از نقدهای نوشته شده این اثر سینمایی عنوان شده است: مهمترین نکته در فیلم آریاشهر دو نفر، این است که نویسنده و کارگردان فیلم بهجای تکیه بر برخی المانهای دستمالیشده و به شدت مبتذلشده این روزهای فیلمهای کمدی، از شوخیهای جنسی، رقصهای بیمزه و پخش آهنگهای شش و هشت قری پرهیز کرده است و همین موضوع خود میتواند این پیام را به دستاندرکاران سینمای ایران بدهد که بدون این مواد اولیه هم میشود از مخاطب خنده گرفت و او را به هیجان آورد.
آریاشهر دونفر تلاش میکند یک کمدی تخت نباشد و با ایجاد فضای اکشن، شلوغ و پر زد و خورد یک اثر اکشن ـ کمدی بهوجود بیاورد. در همین راستا، کارگردان از لوکیشنهای متنوع استفاده کرده و بار اصلی داستان را روی دوش دیالوگ و نماهای بسته برای ادای آنها قرار نداده است.
«صبحانه با زرافهها» در ژانر اجتماعی به کارگردانی سروش صحت ۶۱ هزار بلیط فروخت و توانست با رقمی معادل ۳ میلیارد و ۹۳۶ میلیون تومان در رتبه سوم گیشه سینما قرار دارد.
در یکی از نقدهای نوشته شده این اثر سینمایی عنوان شده است: آخرین ساخته سروش صحت اتفاقی عجیب و قابل مطالعه در سینمای ایران محسوب میشود. اگر بسیاری از فیلمسازان درجه دو با ساخت کمدیهای دمدستی با آمیزهای از شوخیهای جنسی، پیام انتهای آثارشان را همچون سرپوشی برای بهکارگیری طنز سخیف و منشوری میدانستند، سروش صحت بدون هیچ رودربایستی تعارف را کنار گذاشته و با انبوهی از ارجاعات و کنایههای جنسی، یک تنه بار کل سینمای ایران را به دوش کشیده و در این بین قید پیام و نصیحت انتهایی را هم زده است!
فیلم سینمایی «زودپز» در ژانر کمدی به کارگردانی رامبد جوان با فروش ۶۳ هزار بلیط سینما به ارزش ۳ میلیارد و ۶۴۴ میلیون تومان در رتبه چهارم گیشه سینما قرار گرفت.
در یکی از نقدهای نوشته شده این اثر سینمایی عنوان شد: فیلم زودپز با برانگیختن حس نوستالژی در مخاطبان، دغدغههای شخصیتهای فیلم را باورپذیرتر جلوه میدهد. طراحی صحنه این فیلم بر عهده امیر ملکپور، طراحی لباس آن بر عهده فرشته حدادپور و چهرهپردازی آن بر عهده مسعود علمداری بوده است. البته علی رغم فضاسازی خوب دهه شصتی در فیلم زودپز باید به اشکالاتی جزئی هم اشاره کرد؛
استفاده از برخی موسیقیها در این فیلم موجب انتقاد مخاطبان شده، مثلا قطعات موسیقی به نامهای«آقای حکایتی» که مربوط به برنامه «زیر گنبد کبود» است، مربوط به دهه ۷۰ است و «میدونی هلاکتم» از امید هم مربوط به همین دوره است. به غیر از این ایرادات جزئی، در نقد فیلم زودپز از لحاظ طراحی صحنه، گریم و طراحی لباس باید گفت که همه با خلاقیت و با کیفیت صورت گرفتهاند و به خوبی به مخاطب حس نوستالژی را منتقل میکنند.
سینمایی «باغ کیانوش» کاری از رضا کشاورز حداد با ۴۵ هزار بلیط به ارزش یک میلیارد و ۶۸۲ میلیون تومان در رتبه پنجم فروش گیشه قرار گرفت.
در یکی از نقدهای نوشته شده این اثر سینمایی نوشته شده است: «باغ کیانوش» به عنوان یکی از معدود آثار سینمایی ایرانی که برای گروه سنی نوجوانان ساخته شده و اقتباسی از یک رمان است، توانسته به خوبی از عناصر طنز و ماجراجویی برای جذابتر کردن داستان استفاده کند. با این حال، برخی صحنههای خشونتآمیز و ترسناک، همچون زد و خورد فیزیکی، فضای تاریک و حمله مارها و سگها، باعث شدهاند تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع و برای نوجوانان بالای ۱۳ سال با احتیاط توصیه شود. این صحنهها میتوانند برای مخاطبان حساس و افرادی که از فوبیا رنج میبرند، ترسناک باشند.
فیلم «باغ کیانوش» با توجه به فضای تاریخی و جنگیاش، بستری مناسب برای گفتوگو میان والدین و نوجوانان درباره زندگی در دوران جنگ فراهم میکند. داستان فیلم به موضوعاتی چون فقدان، شجاعت و پذیرش غم و از دست دادن میپردازد. شخصیتهای علی و کیانوش هر دو با چالشهای شخصی مواجهاند؛ علی به دلیل از دست دادن پدرش در جنگ و کیانوش به دلیل از دست دادن دوست صمیمی خود. در طی داستان، این دو شخصیت به یکدیگر نزدیک شده و با گفتگو درباره عزیز مشترکشان، بر مشکلات و چالشهای شخصی خود غلبه میکنند.
«ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی با ۳۶ هزار مخاطب یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان فروخت و در جایگاه ششم گیشه قرار گرفت.
در یکی از نقدهای نوشته شده این اثر سینمایی نوشته شده است: انیمیشن ببعی قهرمان که در میان آثار انیمیشنی جشنواره فیلم فجر پارسال جایگاه خاصی داشت از اوایل مهر اکران شد. این اثر به پشتوانه برندی که سال هاست در قالب انیمیشن دوبعدی ببعی از شبکه پویا پخش میشود، سابقه ذهنی مناسبی برای مخاطب دارد ولو اینکه این بار، سه بعدی و در فضایی فانتزیتر ساخته شده است.
ببعی قهرمان در حوزه فنی و گرافیک هم کار خوش آب و رنگ و قابل دفاعی است که بیشک این استحکام در ساخت، به سابقه سازندگان اثر برمیگردد. حسین صفارزادگان یکی از دو کارگردان ببعی قهرمان، سال هاست در حال ساخت سریال ببعی است و فیلم انیمیشنی «فهرست مقدس» از جمله کارهای اوست. میثم حسینی نیز با آثاری مانند «دا»، «نورالدین»، «قدمگاه» و «یکی از چهار نفر» برای اهالی این حوزه نامی آشناست. مقداد اخوان سال ها برای ببعی و شخصیتهای پیرامونیاش نوشته و محمد مهدی مشکوری نیز سابقه فراوانی در تولید آثار انیمیشنی دارد و تقریباً روزی نیست که شبکه پویا، کاری را پخش کند و اسم او را به عنوان تهیه کننده نبینیم.
برند ببعی میتواند جریان سازی فرهنگی و رسانهای عمیقی داشته باشد و محصولات به مانند محصولاتی مثل کارتون کیتی و …کاملاً بومی گسترش یابند. با این نگاه اکران انیمیشن ببعی قهرمان قابل توجیه است و میتوان آن را استمرار مسیر برند سازی یک شخصیت کارتونی ایرانی دانست. اکران ببعی قهرمان اگرچه زیر سایه آغاز سال تحصیلی و همزمانی با رخدادهای پرشمار منطقه قرار گرفت اما همچنان این ظرفیت را دارد که با تبلیغات بیشتر و با توجه به خلاء آثار حوزه کودک در حوزه نمایش با اقبال بیشتری همراه شود.