سرپرست مدیریت باشگاه رشد دفتر فیلمنامه صداوسیما، در نشست سینما اندیشه ۲ به تحلیل فیلم «گلادیاتور ۲» پرداخت و اظهار داشت: جلوه‌های ویژه‌ای که در این فیلم به کار گرفته شده‌اند، عمدتاً کلیشه‌ای و حتی خنده‌دار هستند.

دکتر سیدابوالقاسم صالحی‌زاده با اشاره به اینکه پشتوانه‌های درونی فیلم «گلادیاتور» از شعار فراتر می‌رود، بیان کرد: این فیلم به‌واسطه محتوای اصلی‌اش، انگیزه و حرکت قهرمان داستان را جذاب و کشش برانگیز می‌کند و مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند. در گلادیاتور ۲ نیز این ویژگی‌ها تا حدی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: داستان «گلادیاتور ۲»، به دلیل ساختار کلاسیک خود، شامل یک قهرمان و یک ضدقهرمان است. در این فیلم، هانا به‌عنوان قهرمان اصلی با از دست دادن همسرش انگیزه‌ای برای انتقام پیدا می‌کند و از اینجا حرکت داستان آغاز می‌شود. برخلاف گلادیاتور ۱، در گلادیاتور ۲ آرمان‌شهر مورد نظر افلاطونی درونی‌سازی نشده و تعارض مورد نیاز برای ایجاد کشمکش به‌خوبی پرداخته نشده است.

صالحی‌زاده به نکته‌ای دیگر اشاره کرد و افزود: در «گلادیاتور ۲» این مشکل وجود دارد که انگیزه قهرمان برای انتقام‌گیری به خوبی پرداخته نشده است. در این فیلم کد دراماتیکی برای به‌یادآوری شکست عاطفی هانا قرار نگرفته، و به همین دلیل انتقام‌گیری و انگیزه‌ی قهرمان مبهم شده و تا حدی فراموش می‌شود.

وی تأکید کرد: در ساختار کلاسیک فیلمنامه باید تقابلی مشخص و معنادار میان قهرمان و ضدقهرمان صورت گیرد، اما متأسفانه در گلادیاتور ۲ این تقابل به‌خوبی شکل نگرفته است.

صالحی‌زاده همچنین به ضعف کارگردانی فیلم اشاره کرد و گفت: جلوه‌های ویژه در این فیلم نتوانسته‌اند مانند «گلادیاتور ۱» عمل کرده و آن قدرت را بازسازی کنند. به‌طور کلی، کارگردانی در این فیلم در مقایسه با نسخه اول آن بسیار ضعیف است.

وی در پایان به دیالوگ‌های غیرمتناسب شخصیت هانا در فیلم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: حرف‌هایی که از زبان هانا بیان می‌شود، با شخصیت او ناسازگار است. او به‌عنوان یک بربر معرفی شده که برای انتقام به روم آمده است و این دیالوگ‌ها با چنین شخصیتی همخوانی ندارد.

منبع:دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

برچسب ها: نقد فیلم ، حوزه علمیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.