کرامت ویسکرمی در آیین بهرهبرداری از طرحهای بهینهسازی فرآیند و نوسازی انبار نفت ری با حضور «فریدون یاسمی» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه تهران و جمعی از مدیران این شرکت افزود: واردات بنزین سوپر که مصوبه هیات وزیران را دارد، به وزارت نفت تکلیف شده تا از طریق شرکتهایی که شناسایی میکند مقدمه واردات بنزین سوپر را انجام دهد.
وی خاطرنشانکرد: دستورالعملهای مربوط به واردات بنزین سوپر در نشستهای متعدد کارشناسی و مدیریتی شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نهایی و ابلاغ شده و قرار است بر مبنای دستورالعملها مجموعههای واردکننده و توزیعکننده شناسایی و گواهینامه از وزارت نفت یا شرکت ملی پالایشوپخش فرآوردههای نفتی دریافت کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران ادامهداد: همه این موارد در زمان مشخص به اطلاع عموم مردم خواهد رسید، همچنین هماکنون قیمت بنزین وارداتی مشخص نیست و اعداد اعلامی فقط تخمینی، تقریبی و گمانهزنی است.
ویس کرمی با اشاره به بهرهبرداری طرحهای بهینهسازی فرآیند و نوسازی انبار نفت «شهید حججی» ری، گفت: همه انبارهای نفت تحت مدیریت این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۴ به سامانه هوشمند اندازهگیری مجهز میشوند.
وی خاطرنشانکرد: طرحهای آماده بهرهبرداری شامل ساختمان توزیع بار، ساختمان بازرسی، ساختمان کنترل کیفیت، باسکولهای ۶۰ تنی ورودی و خروجی انبار و سامانه میترینگ (سامانههای اندازهگیری) نفتکوره سکوهای بارگیری راهآهن است که با هدف بهینهسازی و نوسازی روند عملیات بارگیری و ذخیرهسازی فرآوردههای نفتی اجرایی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی انبار نفت ری را بهعنوان یکی از انبارهای مهم و تدارکاتی کشور دانست و ادامه داد: این انبار نفت در استان تهران مهمترین و بزرگترین انباری است که ذخیرهسازی و توزیع سوخت را در سطح استان و مناطق همجوار انجام میدهد.
ویس کرمی با اشاره به اینکه پروژههای متعددی در انبار نفت ری تهیه، تعریف و در حال اجراست، ادامهداد: پروژه نوسازی تاسیسات و ساختمانها و نصب سامانههای اندازهگیری در مسیر تحویل فرآوردههای نفتی به وسایل حملونقلی که سوخت را دریافت و به مقاصد تعیینشده انتقال میدهند، از جمله پروژههای در دست اجرای این انبار نفت است.
وی با اشاره به بهرهبرداری از ۲ ساختمان عملیاتی از جمله ساختمانهای توزیع بار و کنترل کیفیت، اظهار داشت: ساختمان توزیع بار که محلی برای تقسیمبندی و دریافت فرآوردههای نفتی است در گذشته از محل انبار نفت ری فاصله داشت و این بُعد مسافتی برای رانندگان نفتکش با سختی همراه بود، اکنون با افتتاح ساختمان جدید شرایط مناسبتری فراهم شده و از این پس رانندگان با آسایش و اطمینان خاطر بیشتری امکان دریافت سوخت از محل جدید را خواهند داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: ساختمان کنترل کیفیت از جمله ساختمانهای قدیمی و فرسوده انبار نفت ری به شمار میآمد که قدمتی بالای ۶۰ سال داشت، ازاینرو ساختمان جدیدی برای جایگزینی ساختمان کنترل کیفیت و ساختمان صدور انبار نفت در نظر گرفته و بهرهبرداری شد.
میترینگ، راهبردیترین طرح انبار نفت ری
ویس کرمی با اشاره به نصب ۲ دستگاه باسکول ۶۰ تنی در بخش ورودی و خروجی انبار نفت، ادامهداد: باسکولها برای اندازهگیری نفتکشها در نظر گرفته شده است، نحوه عملکرد این باسکولها به این صورت است که با ورود نفتکش به داخل انبار نفت وزن خالی آن محاسبه و بعد از اتمام بارگیری نیز وزنکشی میشود و تفاوت ۲ وزن ورودی و خروجی نفتکش با لیتراژ و تناژی که فرآورده نفتی را دریافت کرده، تطابق داده میشود.
وی یادآور شد: در گذشته مقدار خروج فرآورده نفتی از انبار نفت با روشهای اندازهگیری دستی انجام میشد، اما امروز این کار بر مبنای مقدار واقعی تحویل فرآورده به نفتکش تعیین و مشخص میشود.
این مقام مسئول، نصب و راهاندازی میترینگ در مسیر تحویل فرآوردههای نفتی را یکی از مهمترین و در عین حال راهبردیترین طرحهای آماده بهرهبرداری انبار نفت ری دانست و از آن بهعنوان ضرورتی اجتنابناپذیر یاد کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: مسیر تحویل و بارگیری فرآورده نفتکوره به مخزنداران ریلی راهآهن در محل انبار نفت ری واقع شده است که روزانه بیش از ۱۰۰ دستگاه مخزندار راهآهن با ظرفیتی معادل ۶ میلیون لیتر، فرآورده نفتکوره را به مقاصد مشخص جابهجا میکنند، در گذشته روش اندازهگیری بهصورت دستی و سنتی بود و تجربه نشان داده، تا زمانیکه دست در کار باشد، امکان بروز هرگونه خطا و اشتباهی دور از ذهن نیست.
وی ادامه داد: به این منظور سه دستگاه میتر در این محل نصب شده است که انتقال و بارگیری فرآورده نفتکوره به مخزندارهایی که در مسیر ریلی قرار میگیرند، بهصورت دقیق و با استفاده از ابزارهای فلوسنجی باشد که میترها این کار را انجام میدهند.
تجهیز انبارهای نفت به سامانههای میترینگ
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه مطابق قانون بودجه سنواتی و برنامه هفتم توسعه باید همه مجموعههای فعال صنعت نفت به سیستم پایش میترینگ مجهز باشند، گفت: پایش لحظهای به وسیله نصب دستگاههای میترینگ و دیسپچینگ انجام خواهد شد، همچنین در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز ترتیبی اتخاذ داده شده است تا همه انبارهای نفت که فرآورده مورد نیاز خود را از پالایشگاهها و یا خطوط لوله دریافت میکنند در مبادی ورودی و خروجی مجهز به سیستمهای اندازهگیری و اصطلاحا همان میترینگ باشند.
ویسکرمی با بیان اینکه در بخش خروجی انبارهای نفت که ناوگان حملونقل جادهای و ریلی بارگیری میشوند، امکان نصب میتر وجود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: هماکنون تعداد زیادی از انبارهای نفت مجهز به سیستم میتر در حوزه بارگیری نفتکشها هستند و امیدواریم طبق برنامهریزی تعریفشده تا پایان سال ۱۴۰۴ که مقارن با دومین سال اجرای برنامه هفتم توسعه است، بتوانیم همه مخازن انبارهای نفت تحت مدیریت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی را به سامانههای اندازهگیری دیجیتالی و الکترونیکی که اصطلاحا به آن صحتسنج و دماسنج گفته میشود، مجهز کنیم.
وی همچنین به تجهیز جایگاههای عرضه سوخت به سامانه دیسپچینگ اشاره کرد و گفت: اندازهگیری مخازن جایگاههای عرضه سوخت نیز یکی دیگر از برنامههای اولویتدار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران است، به این منظور اطلاعات مربوط به مبادی ورودی و خروجی انبارهای نفت و همینطور اطلاعات مخازن زیرزمینی جایگاهها، به مجموعه دیسپچینگ شرکت منتقل و پس از پایش و ارزیابیهای متعدد به مرکز تحلیل داده شرکت منتقل و در نهایت در اختیار وزارت نفت قرار داده میشود.
اجرای طرح پلمپ هوشمند نفتکشها
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از اجرایی شدن طرح پلمپ هوشمند نفتکشها خبر داد و گفت: هماکنون این طرح بهصورت پایلوت در حال اجراست، در مرحله پایلوت این طرح یک نفتکش را بهعنوان نمونه به سامانه پلمپ هوشمند مجهز کردیم و در حال انجام تستهای اولیه هستیم که در صورت نهاییشدن و اتمام کارهای پژوهشی، پلمپهای هوشمند جایگزین پلمپهای سیم بکسلی روی ناوگان حملونقل جادهای خواهد شد، همچنین دریچههای تعبیهشده در بالای نفتکشها و همینطور دریچههای پایین که مسیر تخلیه فرآوردههای نفتی است به این سامانه کنترلی مجهزشده و یکی از مهمترین مزیتهای آن این است که در طول مسیر قابلیت ردیابی خواهد داشت.
ویسکرمی در باره تأمین سوخت نیروگاه ری با بیان اینکه این نیروگاه جزو نیروگاههای با راندمان پایین وزارت نیرو است، افزود: بازدهی نیروگاه ری حدود ۲۳ درصد است به این معنا که از صد در صد سوخت فسیلی که به این نیروگاه تحویل داده میشود، ۷۷ درصد آن اتلاف میشود، از طرف دیگر این نیروگاه بر عکس نیروگاههای دیگر امکان تخلیه نفتکش را نداشته و باید سوخت پشتیبان خود را که همان نفتگاز است از طریق خط لوله تأمین کند که مخازن و مسیر لولهکشی در داخل نیروگاه نیز با نواقص فنی روبهرو است، از این رو با توجه به تعمیراتی که روی خطوط لوله و مخازن داشتند تا پایان آذر امسال تقاضای سوختی از سمت نیروگاه ری نداشتیم.
وی ادامه داد: با این وجود اگر مدیریت نیروگاه ری شرایط تخلیه و امکان دریافت فرآورده نفتگاز با نفتکش را در داخل نیروگاه ایجاد کند، شاید نتوانیم از انبار نفت ری سوخت مورد نیاز را تأمین کنیم، اما امکان تحویل نفتگاز از جنوب کشور را خواهیم داشت، اما باتوجه به اینکه این نیروگاه برق را با وجود اتلاف بسیار بالای فرآورده نفتگاز تولید میکند، انجام این اقدام منطقی نیست.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران خاطرنشان کرد: در نشستهای متعدد با شرکت تولید نیروی برق حرارتی تصمیم بر این شد که نفتگاز را به دیگر نیروگاههای استان تهران که راندمان بالاتری دارند مثل نیروگاه دماوند و پرند تحویل دهیم، چنین به نظر میرسد که باید هرچه سریعتر موارد و مشکلات فنی مربوط به نیروگاه ری برطرف شود و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی این آمادگی را دارد که سوخت مورد نیاز این نیروگاه را هرچند با وجود شرایط سخت انتقال فرآورده از جنوب تأمین کند.
ویسکرمی گفت: در چهارماهه منتهی به آذر امسال مقدار سوخت مایع تحویلی به نیروگاهها ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است که این مقدار در بخش نفتگاز ۴۷ درصد و در بخش نفتکوره ۵۸ درصد است.
منبع: وزارت نفت