امروزه کسب و کار‌های مجازی زیادی شروع به فعالیت می‌کنند؛ اما در این مسیر با چالش‌های مختلفی رو‌به‌رو می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه کربلایی - کسب و کار‌های مجازی امروزه به یکی از محبوب‌ترین و پررونق‌ترین روش‌های تجارت تبدیل شده‌اند. این نوع کسب و کار‌ها به دلیل دسترسی آسان به اینترنت و افزایش استفاده از فناوری‌های دیجیتال، رشد زیادی داشته‌اند.

کسب و کار‌های مجازی نوپا نیز به کسب و کار‌هایی گفته می‌شوند که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند و معمولاً از فناوری‌های دیجیتال برای ارائه محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند. این نوع کسب و کار‌ها به دلیل هزینه‌های پایین‌تر و دسترسی آسان به بازار، به ویژه در سال‌های اخیر، رونق زیادی پیدا کرده‌اند.

این کسب و کار‌ها معمولاً با چالش‌هایی مانند رقابت بالا و نیاز به بازاریابی مؤثر مواجه هستند؛ اما با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از ابزار‌های دیجیتال، می‌توانند موفق شوند.

آیدین سلام زاده، پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت کسب و کار دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران که در حوزه استارتاپ‌های حوزه دیجیتال هم فعالیت داشته، در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در زمینه توسعه کسب و کار‌های مجازی به ویژه کسب و کار‌های نوپا، مطرح کرد: «یک سری از تحقیقات من در خصوص چالش‌های کسب وکار‌های نوپا و استارتاپ‌ها در کشور، چه در دوران کرونا و چه بعد از کرونا در حوزه تاب آوری کسب و کار‌ها بوده است.»

این پژوهشگر جوان ادامه داد: «توسعه کسب و کار‌های نو پا، راهکار‌های مختلفی دارد. برای مثال یکی از راهکار‌ها این است که کسب و کار‌ها بتوانند برنامه ریزی انجام دهند؛ البته برنامه ریزی آن‌ها با کسب و کار‌های متوسط متفاوت است. چرا که مدل کسب و کار هنوز مشخص نشده و دسترسی به منابع برای برنامه ریزی هنوز کم است. اما اصلی‌ترین کاری که صاحبان کسب و کار باید انجام دهند این است که مدل کسب و کار را بتوانند مدل کسب و کار پایدار و تاب آور در نظر بگیرند و بتوانند آن را گام به گام توسعه دهند. نکته دیگر هم در جذب سرمایه است و باید بتوانند سرمایه هوشمند جذب کنند نه هر سرمایه‌ای که در اختیارشان قرار بگیرد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار