یکی از سریال‌های جدیدی که به عیاران پرداخته و اکنون روی آنتن شبکه سوم سیماست، «مهیار عیار» است. این سریال قصه جوانی طرار را در دوران صفویه روایت می‌کند.

پهلوانان و عیاران همواره نقشی پررنگ و برجسته در فرهنگ عمومی و عامیانه ایران داشته‌اند. عیاری مرام و روشی است که مختصات، قواعد و چهارچوب‌های خود را دارد و به دلایل مختلفی ازجمله، دستگیری از ضعفا، مردم‌داری، کمک به محرومان و ایستادگی در برابر طاغوت‌های زمان و حاکمان جبار، معمولاً در تاریخ از آنها به نیکی یاد می‌شود.

 این طبقه اجتماعی در رسانه ملی دستمایه ساخت سریال‌های نمایشی جذابی قرار گرفته‌اند که ازجمله آنها می‌توان به مجموعه‌ه‌ای «پهلوانان نمی‌میرند» و «هشت‌بهشت» اشاره کرد. یکی از سریال‌های جدیدی که به عیاران پرداخته و اکنون روی آنتن شبکه سوم سیماست، «مهیار عیار» است. این سریال قصه جوانی طرّار را در دوران صفویه روایت می‌کند که بر اثر یک اتفاق، به راه راست برمی‌گردد و در جرگه عیاران درمی‌آید. مجموعه تلویزیونی «مهیار عیار» در ۳۵ قسمت به‌تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی هر شب ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود.

 بیش از ۲۵۰ بازیگر در این مجموعه تلویزیونی روبه‌روی دوربین قرار گرفته‌اند که متین ستوده بازیگر نقش خاتون، بهنام تشکر در نقش کلانتر شهر اصفهان، سیامک صفری در نقش داروغه و بازیگرانی همچون مهرداد ضیایی، صفا آقاجانی، رامین ناصرنصیر، جواد انصافی، آتش تقی‌پور، مهدی حاجیان، بهروز بخت‌آور، جواد کشانی و سهیل نوشادیان از جمله این بازیگران این سریال هستند. کامران تفتی هم نقش اصلی این مجموعه را بر عهده دارد. محمد معتمدی نیز آهنگ تیتراژ پایانی سریال را خوانده است. مجموعه تلویزیونی «مهیار عیار» در گروه تولیدات تاریخی سیمافیلم ساخته شده است.

ترکیب قصه و تاریخ

بهروز مفید، تهیه‌کننده سریال «مهیار عیار» است. پیش از «مهیار عیار»، تهیه‌کنندگی سریال‌های دیگری از جمله «محکومین» و «هشت‌ونیم دقیقه» را برعهده داشته است. مفید با تاکید بر اینکه تلاش شده تا سریال تاریخی جذابی ساخته شود، می‌گوید: سریال «مهیار عیار» یک ویژگی منحصر‌به‌فرد دارد که کمتر سریالی از آن برخوردار است. این سریال علاوه‌بر قصه‌گویی درباره عیاران، به مقطع تاریخی صفویه و تمدن آن دوران پرداخته است. ترکیب این دو باعث شده است تا هم مخاطبان تلویزیون سرگرم شوند و هم نسل جوان با یک مقطع مهم از تاریخ ایران آشنا شود.

تهیه‌کننده سریال «مهیار عیار» ادامه می‌دهد: قصه عیاران و طرّاران برای مردم آشناست و حکایت‌های زیادی را از آنها از بزرگ‌تر‌ها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شنیده‌ایم. از طرف دیگر، در دوران صفویه، جهانگردان و مستشاران خارجی زیادی به ایران می‌آمدند و فاصله کشور ما با اروپایی‌ها محسوس بود. ایران در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و از نظر تجارت، جایگاه مهمی داشتیم و از صادرکنندگان محصولات نساجی و به‌ویژه ابریشم بودیم. پرداخت سریال به همه این موضوعات باعث شده تا مخاطب به‌طور مستقیم با فیلم درگیر و با نکات آن آشنا شود.

نگاه منصفانه به صفویان

وی یادآور می‌شود: در قصه سریال حتی شخصیت حکیم را داریم و به‌واسطه او، به شیخ بهایی هم پرداخته‌ایم. به نظرم ترکیب قصه و تاریخ می‌تواند کار متفاوت و جذابی ارائه دهد. مفید در پاسخ به این پرسش که دوران صفویه از ابتدا در قصه طراحی شده بود، می‌گوید: نه، ابتدا فقط داستان عیاری را داشتیم که دچار تحول می‌شد. در ادامه، با نویسنده فیلم‌نامه جلساتی داشتیم و پیشنهاد دادیم تا قصه را در بستر مقطع تاریخی دوران صفویه روایت کنیم و چند شخصیت جدید هم به داستان اضافه شود تا به این بهانه، مسائل فرهنگی آن دوران نیز مورد توجه قرار گیرد.

این تهیه‌کننده درباره چرایی انتخاب دوره صفویه نیز توضیح می‌دهد: حکومت صفویان ۳۰۰ سال طول کشیده که کمتر سلسله‌ای چنین عمری داشته است. از سوی دیگر، وضع کشور در این دوران خوب و امنیت در کشور برقرار بوده است. در مجموع، میراث سلسله صفویه درخور توجه است.

استقبال رضایت‌بخش از سریال

مفید خاطرنشان می‌کند: البته ما چندان به فضای حکومتی و سیاسی آن دوران نپرداخته‌ایم و فقط وضعیت تمدنی و موضوعات مربوط به آن را آینه‌وار و به شکل واقعی منعکس کرده‌ایم. همین نکته این اجازه را می‌داد بدون آنکه دخل و تصرفی در تاریخ داشته باشیم، به فرهنگ و تمدن بپردازیم.

تهیه‌کننده «مهیار عیار» درباره زمان ساخت این سریال می‌گوید: سریال در مدت یک سال و بدون هیچ‌گونه وقفه و تعطیلی ساخته شد که برای یک کار تاریخی زمان خوبی است. لوکیشن‌ها هم عمدتاً در شهرک غزالی بود و در سه نقطه از استان.

مفید در پایان درباره استقبال از سریال نیز اظهار می‌کند: هنوز به آمار‌های رسمی دسترسی پیدا نکرده‌ام، اما میزان استقبال از سریال در سطح جامعه را امیدوارکننده و رضایت‌آور می‌بینم. همین که مخاطب با دیدن سریال احساس می‌کند وقتش تلف نشده است، یعنی کارمان را درست انجام داده‌ایم.

نقشی جدی با رگه‌هایی از طنز

جواد انصافی تا به امروز بیشتر در نقش‌های کمدی ظاهر شده است. شخصیت عبدلی که او خالقش است هنوز جزو یکی از خاطرات مخاطبان تلویزیون در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به‌شمار می‌رود. انصافی در سریال «مهیار عیار» نقش یکی از کاسب‌هایی را دارد که مهیار در همسایگی آنها کار و کسبش را راه انداخته است.

این بازیگر ‌پیشکسوت درباره نقشش در سریال توضیح می‌دهد: یکی از درگیری‌های من با این نقش در جدیتش بود. می‌دانید که من اغلب نقش‌های طنز بازی می‌کنم و علاقه چندانی به نقش‌های جدی ندارم. وقتی آقای سیدحاتمی نقش این کاسب را پیشنهاد داد، احساس کردم شخصیت کاملاً جدی است و به همین‌خاطر با صحبت‌هایی که با آقای سیدحاتمی داشتم قرار شد رگه‌هایی از طنز را وارد رفتار و گفتار این شخصیت کنم، البته در این حد که به یک شخصیت طنز تبدیل نشود.

علاقه شخصی به تاریخ

انصافی درباره دلایل حضورش در سریال «مهیار عیار» نیز می‌گوید: قبلاً با سیدحاتمی در سریال «مستوران» همکاری کرده بودم. از طرفی علاقه‌ام به تاریخ باعث شد که در این سریال بازی کنم. سریال به مقطعی از تاریخ می‌پرداخت که برای خودم هم جذاب بود و دوست داشتم در آن بازی کنم.

بازیگر «مهیار عیار» با اشاره به نداشتن لهجه در این سریال اظهار می‌کند: این خواست کارگردان بود که هیچ‌کدام از شخصیت‌ها لهجه نداشته باشند. طبیعتاً در دوران صفویه زبان آذری بسیار رواج داشته و قصد من هم در ابتدا این بود که با این لهجه صحبت کنم، اما تاݦݧٔکید و اصرار کارگردان بر فارسی صحبت کردن همه بازیگران بود. به همین دلیل است که حتی سربازان و قزلباشان هم که اکثرشان آذری بوده‌اند در سریال به فارسی تکلم می‌کنند.

یک راهزن متفاوت

مهرداد ضیایی تا به امروز نقش‌های متفاوتی را در سریال تلویزیونی بازی کرده است که از جمله شاخص‌ترین‌شان می‌توان به فرهاد مصیب سریال «در مسیر زاینده‌رود» و اکبر تفرشی «سرزمین مادری» اشاره کرد. ضیایی در سریال «مهیار عیار» نقش سردسته راهزنان به نام کاکاخان را بازی می‌کند. ضیایی در این‌باره می‌گوید: در سریال «مهیار عیار» نقش جدید و تازه‌ای را بازی کرده‌ام که قبلاً تجربه‌اش نکرده بودم. کاکاخان، رئیس راهزنان مسیر اصفهان- یزد است و زندگی اش را با راهزنی و گردنه‌گیری می‌گذراند. وی تاکید می‌کند: با سیدحاتمی، کارگردان سریال همه تلاش‌مان را کردیم تا کاکاخان یک راهزن کلیشه‌ای و تکراری نباشد. معمولاً چنین شخصیت‌هایی خیلی منفی و خشن نمایش داده می‌شوند، اما هر انسانی در کنار همه خصوصیات منفی‌اش حتماً نکات مثبتی هم دارد. به همین دلیل، سعی کردیم با لحاظ برخی از ویژگی‌ها مثل کمی لودگی، تصویری جدید از یک راهزن را به نمایش بگذاریم.

جذابیت نقش‌های منفی

ضیایی درباره جذابیت نقش‌های منفی عنوان می‌کند: خودم همیشه از نقش‌های منفی استقبال کرده‌ام، چراکه جای کار بسیاری دارد و دست بازیگر در مانور بر روی این نقش‌ها بازتر است. البته ایفای نقش‌های منفی سختی‌های خودش را دارد و این سختی در سریال «مهیار عیار» و نقش کاکاخان بیشتر به چشم می‌آمد. کاکاخان دیالوگ‌های خیلی دشواری داشت که ادا کردن صحیح آنها واقعاً سخت بود.

بازیگر «مهیار عیار» با اشاره به فضای این سریال می‌گوید: سریال «مهیار عیار» فضای جدیدی دارد که در کمتر سریالی شاهدش هستیم. شاید شبیه چنین فضایی را قبلاً در سریال «پهلوانان نمی‌میرند» دیده باشیم که البته از ساخت این سریال سال‌ها می‌گذرد و تماشای سریالی جدید که از چنین فضایی برخوردار است، می‌تواند برای بینندگان تلویزیون جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

تجربه‌ای جدید با افسون

رامین ناصرنصیر، ایفاگر نقش افسون در سریال «مهیار عیار» است؛ نقشی که یک تجربه جدید در کارنامه بازیگری‌اش محسوب می‌شود. ناصرنصیر درباره جزئیات نقشش در سریال می‌گوید: من نقش پیشکار خاتون را بازی می‌کنم که افسون نام دارد. افسون ابتدا در خدمت پدر خاتون بوده و حالا پیشکار خود او شده است. او که از کودکی شاهد بزرگ شدن خاتون بوده، حس پدری نسبت به او دارد و پیشکاری دلسوز و وفادار است.

بازیگر سریال «مهیار عیار» ادامه می‌دهد: شخصیت افسون در قیاس با سن و سال واقعی خودم فردی مسن به شمار می‌رود و همین موضوع، برای خودم جالب و چالش‌برانگیز بود. برای اینکه بتوانم به شخصیت افسون نزدیک شوم گریم سنگینی روی چهره‌ام انجام می‌دادند، همچنین، برای آنکه به‌لحاظ ظاهری و فیزیکی هم چاق‌تر به نظر برسم، شکم مصنوعی برایم می‌گذاشتند.

هیچ‌کس لهجه ندشت

ناصرنصیر تصریح می‌کند: قصه سریال در اصفهان می‌گذرد و افسون هم می‌توانست به‌عنوان یکی از ساکنان این شهر لهجه داشته باشد، اما با تصمیم آقای سیدحاتمی و برای حفظ یکدستی گویش‌ها قرار شد هیچ‌کدام از بازیگر‌ها لهجه نداشته باشند.

این بازیگر ضمن اظهار رضایت از بازی در سریال «مهیار عیار» تاݦݧٔکید می‌کند: من قبلاً با سیدحاتمی‌کار کرده بودم و از تسلط و کاردانی او خبر داشتم. سریال قصه خوبی دارد که در یک مقطع تاریخی روایت می‌شود و می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. از طرفی، کار‌های تاریخی معمولاً با استقبال مردم مواجه می‌شوند و بینندگان زیادی دارند.

جوانمردی با عیار بالای انسان‌دوستی

 به باور جبار آذین، تحول از طرّاری به عیاری، مضمون محوری داستان پرتلاطم و جذاب مجموعه تاریخی و اجتماعی «مهیار عیار» است که روایت‌های شنیدنی و تماشایی خود را در بستر مناسبات اجتماعی دوران صفویه و شهر‌های یزد و اصفهان بازگو می‌کند.

این منتقد و مدرس سینما و تلویزیون

تاکید می‌کند: مهیار انسانی است که پیشتر به کفش‌دوزی اشتغال داشته و از مهارت و ذکاوت فراوانی برخوردار است. او بر اثر وقوع یک حادثه، دچار تحول فکری و شخصیتی می‌شود و از دنیای پرآشوب و بدنام راهزنی دست می‌کشد و به‌سوی عیاری و جوانمردی روی می‌آورد و می‌کوشد در مبارزه با تبهکاران شهر به مردم و داروغه و بی‌پناهان کمک کند. او در هر اقدام خیرخواهانه و مردم‌دوستانه خود، حوادث و ماجرا‌هایی را رقم می‌زند که با حمایت و تشویق مردم روبه‌رو می‌شود.

آذین تصریح می‌کند: در جای جای تاریخ غنی ایران و در دوران‌های مختلف، به موازات وجود دزدان و خلاف‌کاران و ستمگران، پیوسته افراد و گروه‌هایی هم بوده‌اند که با پایبندی و وفاداری به مسائل اعتقادی و ایمانی و انسانی، به یاری مظلومان و بی‌گناهان آمده و مردانه و جوانمردانه با بدکاران و فاسدان مبارزه کرده‌اند. پوریای ولی و یعقوب لیث از مشهورترین، خوشنام‌ترین و سربلندترین شخصیت‌های تاریخ ایران‌زمین هستند که مهرورزی‌ها و جوانمردی‌ها، پهلوانی‌ها و دلاوری‌های آنها و یاران قهرمان عیارشان، زبانزد تاریخ ایران و جهان است و حکایت‌های بسیار از ایثارهایشان در دل مردم و تاریخ ثبت شده است. «مهیار عیار» از نسل عیاران است که داستان مهربانی‌ها و مردانگی‌ها و خدماتش در قالب یک فیلم‌نامه خوب با شخصیت‌های باورپذیر و رخداد‌های آشنا و ملموس اجتماعی به قلم محمدرضا محمدی نیکو نگارش یافته و کارگردان بااستعداد تلویزیون، سیدجمال سیدحاتمی‌که در کارنامه هنری خود، فیلم سینمایی «لاک قرمز» و سریال‌های «محکومین»، «مستوران» و... را دارد، آن را به مجموعه‌ای دیدنی تبدیل کرده است؛ سریالی که این شب‌ها مخاطبان زیادی را در شبکه سه سیما با خود همراه کرده است.

این منتقد ادامه می‌دهد: در این همراهی و موفقیت که با حسن نظر و رضایت مخاطبان همگام است، هنرمندانی، چون کامران تفتی، متین ستوده، بهنام تشکر، سیامک صفری، آشا محرابی، محمود جعفری و جواد انصافی نقش‌های مهمی دارند و صدای محمد معتمدی بر امتیاز‌های «مهیار عیار» افزوده است. 

آذین در پایان تاکید می‌کند: سریال خوب و جذاب «مهیار عیار» در کارنامه هنری سازندگان آن و بهروز مفید در مقام تهیه‌کننده این سریال و رسانه ملی نمره قبولی نشانده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آنا
۰۱:۱۲ ۲۲ دی ۱۴۰۳
بازیگران زن زیبا نبودن صدای کامران تفتی خیلی جاها واضح نبود بهنام تشکر با کار طنز شناخته شد و در کارای جدی باورپذیر نیست سریال پایان بدی داشت و سریال رو یک بار مصرف کرد . بازیگر نقش داروغه عالی بود .
United States of America
زهرا
۲۱:۲۳ ۱۶ دی ۱۴۰۳
سلام ممنون از ساخت و پخش سریال زیبا و دوست داشتنی مهیار عیار سریال بسیار زیبا و دل نشینی بود حیف که تمام شد ای قسمت آخر سریال با عروسی مهیار و خاتون تمام می‌شد اینجوری خیلی قشنگ تر هم می شد چون همه منتظر عروسی مهیار و خاتون بودن با این حال باز هم از پخش این سریال زیبا و مخصوصاً بازی زیبای آقای کامران تفتی و خانم متین ستوده بینهایت سپاسگزاریم امیدوارم در کار دیگری هم باشند موفق باشند
United States of America
محمد
۱۸:۲۷ ۱۶ دی ۱۴۰۳
خیلی خیلی سریال زیبایی بود حتما باید فصل دوش ساخته بشه
United States of America
محمد
۱۸:۲۷ ۱۶ دی ۱۴۰۳
خیلی خیلی سریال زیبایی بود حتما باید فصل دوش ساخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۵:۴۸ ۱۵ دی ۱۴۰۳
اولین سریالی هست که تاریخ درخشان دوره صفویه را اینگونه مهیج و قابل فهم روایت کرده، جا داره قسمت دوم هم ساخته و پخش بشود
تقدیر و تشکر از دست اندرکاران ساخت این سریال
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۱۵ ۱۴ دی ۱۴۰۳
عالی بود،امیدوارم فصل دوم هم به زودی ساخته شود.
Iran (Islamic Republic of)
وحید نوبخت
۲۱:۳۱ ۱۲ دی ۱۴۰۳
سلام
مهبار عبار یعنی فرهنگ و شناسنامه ایران
یکی از افتخارات صدا و سیما همین فیلم هست
بی نظیر و تاثیر گذار
ای کاش این دست فیلم ها از مردمان کهن و ارزشمند ایران ادامه دار باشد ای کاش
بجای فیلم های مزخرفی که پول مردم رو بابتش هدر میدن و سبک زندگی و ذائقه مردم رو غربی میکنند و از خود بیگانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۱ دی ۱۴۰۳
سریال بسیار عالی هست ،دست همگی دستاندرکاران سلامت ???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۱ دی ۱۴۰۳
واقعاسریال زیباییه ماخونوادگی میبینیم وکیف میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۰ دی ۱۴۰۳
به خدا فیلم هندی هم اینطور نیست جومونگ و سلمان خان، انیشتن، افلاطون و چرچیل رو کارگردان جمع کرده تو مهیار خب از اول معلومه مهیار همه گره‌ها و مشکلات اصفهان رو یه تنه حل میکنه اونم با بازی کلیشه‌ای کامران تفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۰ دی ۱۴۰۳
سریال بسیار جذابیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۹ دی ۱۴۰۳
سریالش خوبه همین که مبتذل وچرند نیست خوبه
بعد مدتها یه سریال به نسبت درست وحسابی پخش شد
Iran (Islamic Republic of)
علی روزانه
۱۸:۰۸ ۰۹ دی ۱۴۰۳
عالی بود.مثل فیلم های با کیفیت خارجی. از ۲۰ ۲۰ میدم.خوشم اومد.هیجان اکشن تاریخ درس های آموزنده و جذابیت و... از ویژگی هاشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۱۵ ۰۹ دی ۱۴۰۳
سلام سریال خوبی است انشالله از این سریال‌ها بیشتر ساخته شود و توجه به فرهنگ و تاریخ کشور ایران جان بیشتر پرداخته شود و خدا قوت از عوامل سریال یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۸ دی ۱۴۰۳
بهترین فیلمی که تا الان دیدم فیلم مهیار عیار وخاتون بیگوم وزیادقلی وعقرب
Iran (Islamic Republic of)
بی نشان
۰۵:۵۶ ۰۸ دی ۱۴۰۳
صفویه زیباترین و در عین حال ناشناخته ترین دوره تاریخ ایرانه ... سریال قالبش چیز دیگه است و کاستی های بخصوص خودشو داره مخصوصا سر طراحی لباس و ... اما اینکه نماد رنگ های پرچم رو مد نظر داشتید عالی بود.خلاصه که با وجود کاستب ها بازم جذابه. خداقوت. جای این سریال ها واقعا تو صدا و سیما خالی بود. انقدر تاریخی نساختیم ...قدیمو بهتر از ایران قدیم میشناسیم حیفه... بیشتر هم بسازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۰۸ دی ۱۴۰۳
در اصفهان آن زمان مردم لهجه اصفهانی نداشتن ؟
Iran (Islamic Republic of)
هوران
۲۱:۱۴ ۰۷ دی ۱۴۰۳
سلام افسانه مهیار عیار خیلی شبیه زمان قاجاریه است؟ این قسمتش که خاتون را گرفتند متوجه شدم خیلی طنز خوبی است؟ یک مرد هم جرات نمی کنه جایی دزدی شده یهو... وارد بشه
؟ اگر کسی با اون باشه می گه از پشت مراقب باشید و با احتیاط وارد می شه... چه طور یک زن اونم به کارگرش می گه برو سر کوچه تا من با دزدها ملاقات بکنم !!!!!!!!!!!!!! بعد چاقو خونی را دید باید جیغ می زد؟ نه بعد! چه جالب و به موقع این تو طنزها کلانتر هم رسید... افسانه و طنز خوبی است... به نظر من سینمای ایران تمرکزش را روی طنز بگذاره بهتره... تاریخ را خراب نکنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۷ دی ۱۴۰۳
اخیرا سریال به این خوبی ندیده بودم البته تانک خورها هم قشنگ بود و سابقه نداشته تو ذهن من که نگران قسمت‌های یک سریال باشم که از دست ندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۵ دی ۱۴۰۳
باسلام و خسته نباشید خدمت تمامی دست اندکاران این سریال .بسیار عالی چون هم تاریخ ما را نشان می‌دهد وهم انسان هایی که یه شب بزرگ مرد شدن نشان میده .ایرانی های قدیم را به تصویر کشیده که از هر نظر ساده وپاک بودن ودرست زندگی کردن در آن دوره به هر چیزی ترجیح می‌دادند.این سریال‌ها گذشته پر بار ما ایرانیان میباشد.خدا کند ما به اصل خود بر گردیم.و ایران عزیزمان را آباد کنیم وخالی از هر گونه اجنوی واتباع کنیم.و به دنیا بفهمانیم که ما ملت تمدن اول دنیا و اولین امپراتوری دنیا هستیم با تمامی قومیت ها ایرانی .ما ایران را برای ایرانیان می خواهیم وا غیر.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۵۲ ۰۵ دی ۱۴۰۳
ویژگی سریال
زنان در این دوره نقش خوبی داشته
شاه ودرباریان صفویه نقش مثبت دارند
داروغه بر عکس کلانترها مردم دوست است
عیاری را خوب نشان داده اما عیاران تاریخ بهتر عمل کرده اند
نماز عیاران و وضو گرفتن مردم ومسجد رفتن مردم را کمتر دیدیم
Iran (Islamic Republic of)
Arash
۰۷:۲۵ ۰۵ دی ۱۴۰۳
یک داستان تخیلی از یک دوره تلخ تاریخی ، دوره ای که اسماعیل و عباس صفوی بله قربان گوی عثمانی بودن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۰۵ دی ۱۴۰۳
دراین کشور قهرمان های زیادی مثل مهیار بودند امیدوارم از آنها هم فیلم بسازید ن ازعربها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۵ دی ۱۴۰۳
درود بر شیر مادرت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۵ ۱۰ دی ۱۴۰۳
هرچی قهرمان و فرهنگ و ادبه متعلق به بعد از اسلام است قبل از اسلام همه افسانه است رستم و آرش کمانگیر و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۴ دی ۱۴۰۳
بسیار عالی حیف که قسمتهاش کمه کاش فصل دو داشته باشه .ومدت ساعتش بیشتر باشه
Iran (Islamic Republic of)
حسام بیگ
۲۳:۴۴ ۰۴ دی ۱۴۰۳
از قسمت اول دیدم یک سریالی است که بعد تمام شدنش یادی ازش نمیشه مثل ۹۵ درصد سریال‌های ده سال اخیر چرا دیگه سریالی به خوبی در چشم باد و روزی روزگاری، شب دهم و نابرده رنج ساخته نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۴ دی ۱۴۰۳
کاش چند تا مهیار هم الان بود تا وضعیت اقتصاد سامون بده
با این همه اختلاص و دزدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۴ دی ۱۴۰۳
اصولا سریال تاریخی بایددارای منابع تاریخی هم باشد ولی در این سریال به هیچ منبعی اشاره نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۴ دی ۱۴۰۳
سریال قشنگیه واقعا امیدوارم فصل دوم این سریال ساخته شود
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۵۲ ۰۴ دی ۱۴۰۳
ملتو کم اذیت کنن بابا سریالای مهران مدیری عطاران اقاخانی سروش صحت برزونبکنژاد سیروس مقدم اینارو بردارن پخش کنن
Iran (Islamic Republic of)
هوران
۲۱:۱۷ ۰۷ دی ۱۴۰۳
دقیقا افسانه و طنز خوبی است... به نظر من سینمای ایران تمرکزش را روی طنز بگذاره بهتره... تاریخ را خراب می کنید...
Iran (Islamic Republic of)
بانو
۱۸:۰۸ ۰۴ دی ۱۴۰۳
با سلام پیشنهاد میکنم این سریال را تماشا کنید و از سازندگان آن بسیار تشکر میکنم چون علاوه بر سرگرمی و مسائل تاریخی مهمترین موضوعی که در این سریال مشاهده می‌کنیم اثر پر رنگ تربیت بر داشتن جامعه سالم است. امیدوارم چنین سریالهایی که در قالب تاریخی و یا حتی موضوعات روز ساخته می‌شود به این نکته توجه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۷:۵۸ ۰۴ دی ۱۴۰۳
واقعا بی نظیرسریالش امیدوارم ازاین دست سریالها بیشترساخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۴ دی ۱۴۰۳
سلام
سریال جذاب و دوست داشتنی است به شرطی از اولین قسمت و دقیق و کامل ببینید
عالی بود
دست تون درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۴ دی ۱۴۰۳
سریال خیلی جالبی خانواده ی ما تکرارش رو هم می بینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۴ دی ۱۴۰۳
این مدل سریال ها تو حیطه های اخلاقی و جوانمردی باید بیشتر ساخته بشه. سریال خوبی بود بخصوص آهنگ تیتراژ پایانی
آخرین اخبار