رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی، همگرایی تسهیلات و مشارکت ذی‌نفعان صنعت حمل‌ونقل ریلی است.

جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن در جریان بازدید از هشتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار کرد: رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی، همگرایی تسهیلات و مشارکت ذی‌نفعان صنعت حمل‌ونقل ریلی است.

ذاکری گفت: قطعا باید اقتصاد باری و مسافری به حرکت درآید و اقتصاد این صنعت از وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد، تغییر کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستاورد‌های این دوره از نمایشگاه حمل‌ونقل تاکید کرد: در این نمایشگاه، شرکت‌ها آخرین وضعیت خود را عرضه کردند.

وی تصریح کرد: امیدوارم با توجه به سیاست‌های کلی وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های حمل ونقل، تعامل بین مجموعه‌ها بهتر شود.

ذاکری اظهار کرد: طی بازدیدی که از این نمایشگاه داشته و مواردی که از بازدید کنندگان شنیدم، برای بنده رضایت بخش بود و امیدوارم که تعامل بین شرکت‌ها با برگزاری این نمایشگاه تسهیل شود و شاهد افزایش بار‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی باشیم.

تکمیلی: در آخرین روز برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و تجهیزات وابسته، با حضور دکتر جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و دکتر فروزش مدیر عامل موسسه صندوق پس اندازکارکنان راه آهن از تولید انبوه محصول جدید این شرکت به نام سیستم درز انبساطی ریل (Rail Expansion Joint) رونمایی شد.

براساس این گزارش این سیستم یکی از مهمترین سیستم‌های مورد استفاده در زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی است که جهت خنثی کردن اثرات حرکتی ساز‌ها و انبساط و انقباض حرارتی خطوط ریلی طراحی شده است.

تنش‌های کششی و فشاری ناشی از حرکت یا دما باعث آسیب رسیدن به جوشکاری‌های خطوط ریلی و اعوجاج ریلی و تغییر عرض خط و بروز حوادثی مانند خروج از خط قطار می‌شوند؛ وجود این سیستم قبل از پل ها، تونل ها، بعضاً قبل از سوزن‌ها بعلت عدم عملکرد صحیح ماشین سوزن و در نقاطی از خطوط که به وسیله جوش به هم متصل می‌گردد به دلیل وجود انبساط و انقباض و حرکت سازه‌ها ضروری است.

سیستم درز انبساطی ریل جزو محصولات استراتژیک در حمل ونقل ریلی به شمار می‌رود که برای اولین بار در کشور توسط مهندسین و متخصصین این شرکت دانش بنیان، طراحی و تولید شده است و با تولید آن در داخل، کشور از واردات آن بی نیاز و از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

با توجه به عدم ساخت داخلی و بهره برداری از این مجموعه در خطوط ریلی کشور و بروز حوادثی در نقاط عدم استفاده از این محصول و همچنین برنامه ریزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی به افزایش سرعت خطوط نیاز به مهندسی و ساخت این مجموعه در کشور بیش از پیش نمود پیدا کرده است.

از مزایای استفاده از این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- رفع مشکل طولی ناشی از انبساط (کمانش) و انقباض (شکستکی جوش) در خطوط جوشکاری بهم پیوسته
- جلوگیری از خروج خط وسیله نقلیه عبوری و بروز حادثه به علت اعوجاج خط
- جلوگیری از عدم عملکرد صحیح ماشین سوزن به علت انبساط و انقباض خط
- رفع مشکل حرکت سازه در پل‌ها و تونل‌ها
- افزایش سرعت سیر وسایل نقلیه ریلی
- کاهش زمان جابجایی بار و مسافر
- کاهش هزینه‌های استهلاک خطوط
- افزایش ایمنی سیر

منبع: راه‌آهن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار