آذربایجان غربی ‏شاهراه و قطب صنعت حمل و نقل ترانزیت ‏کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان الیاس گندمی- استان آذربایجان غربی به لحاظ موقعیت استراتژیک خود ‏شاهراه و قطب صنعت حمل و نقل ترانزیت ‏کشور محسوب می‌شود و این خود زمینه‌ای برای توسعه ‏اقتصادی استان است. ‏

استان آذربایجان غربی با داشتن بزرگ‌ترین مرز زمینی کشور و دارای رتبه‌های یک تا سوم در ‏زمینه ‏صادرات، واردات و ترانزیت، تردد سالانه میلیون‌ها مسافر از پایانه‌های مرزی این استان، سهم ‏‏۶۰ ‏درصدی از صنایع تبدیلی کشور تنها بخشی از شاخصه‌هایی است که استان را به قطب ترانزیت و ‏هاب ‏اقتصادی منطقه تبدیل کرده‎ است. ‎

براساس معیار‌های جهانی ورود هر کامیون ترانزیتی به کشور برابر با ایجاد بیش از دو و نیم نفر اشتغال ‏پایدار ‏است که باید این امتیاز را ارج‌ نهاده و از آن برای رشد کمی و کیفی سایر شاخص‌های اقتصادی ‏استان ‏بهره برد. ‏

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفت‌ و‌ گو با باشگاه خبرنگاران جوان ‏اظهار ‏کرد: پایانه‌های مرزی بستر توسعه اقتصادی و دستیابی به زمینه‌ های توسعه پایدار از طریق ‏جابجایی کالا ‏و مسافران بین المللی به شمار می‌ رود و گذشته از نقش این مبادی ورودی و خروجی در ‏افزایش ‏ارتباطات و تعاملات با کشور‌های همسایه، این مرز‌ها در افزایش درآمد‌های ارزی و کاهش ‏وابستگی ‏به درآمد‌های نفتی نیز بسیار کارگشا هستند. ‎

 

آذربایجان غربی، قطب ترانزیت کشور

ارسلان شکری می‌گوید: در استان منحصر به فردی مهمی همچون آذربایجان غربی که یکی از مهمترین مرز‌های ‏زمینی ‏کشور و دروازه ورود به اروپا را دارا است، برخورداری از امنیت و مزیت جفرافیائی یکی از ‏مهمترین ‏عواملی است که می‌تواند به خوبی زمینه بهره مندی از فرصت‌های درآمدزایی را فراهم کند ‏که در این ‏میان استان آذربایجان غربی با دارا بودن این ویژگی همواره به عنوان یک مسیر ترانزیتی مناسب ‏مورد توجه ‏صاحبان کالا بوده است‎. ‎

وی با اشاره به قرارگیری ۴ کریدور از ۵ کریدور بین المللی فعال جهان در آذربایجان غربی ‏شامل ‏کریدور بزرگراه‌های آلتید، شرق – غرب، جنوب آسیا و تراسیکا بر اهمیت نقش این استان در ‏توسعه ‏مبادلات اقتصادی کشور تاکید داشته و اذعان می‌کند: کریدور‌های بین المللی مسیر‌هایی هستند ‏که با ‏موافقت دولت‌ها برای تسهیل روند حمل و نقل ایجاد شده‌اند که گذر اغلب این مسیر‌ها از ‏استان آذربایجان ‏غربی است، و اهمیت استان در حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی را از دیدگاه کشور‌های دیگر و ‏سازمان‌های ‏مرتبط بین المللی نشان می‌دهد‎. ‎

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی، ‏این استان با دارا بودن ۵ ‏پایانه ‏مرزی جاده‌ای از مجموع ۲۳ پایانه مرزی رسمی فعال کشور، یک مرز ریلی و یک مرز هوایی ‏جز ‏استان‌های مهم در حوزه ترانزیت کشور است و همچنین قرار گیری مرز‌های زمینی مشترک ایران ‏و ‏ترکیه به صورت انحصاری در آذربایجان غربی باعث شده است تا این استان به مهمترین مسیر ‏دسترسی ‏به اروپا تبدیل شود که این امر اهمیت آذربایجان غربی در زمینه پایانه‌های مرزی و ترانزیت را ‏چندین ‏برابر کرده و این استان به عنوان مرکز ثقل ترانزیت کشور مطرح است‎. 

 

آذربایجان غربی، قطب ترانزیت کشور

 

وضعیت راه‌های آذربایجان غربی مطلب نیست

استان آذربایجان غربی با وجود ظرفیت‌های کم نظیر در حوزه راه و حمل و نقل یکی از استان‌های ‏محروم ‏کشور طی سال‌های گذشته به ویژه در حوزه راه به شمار می‌رود و با وجود قرار داشتن در مرز ‏اروپا و ‏کشوری نظیر ترکیه، وضعیت راه‌های استان مطلوب به نظر نمی‌رسد. ‏

به طوری که رضا رحمانی استاندار جدید آذربایجان‌غربی در روز‌های نخست کاری خود در استان ‏از ‏وضعیت راه‌های استان انتقاد کرد و گفت: متأسفانه وضعیت راه‌های استان متناسب با نیاز و موقعیت ‏ما ‏نیست، استان آزاد راه ندارد و بزرگ راه‌های موجود هم تکمیل نیستند. ‏

 

آذربایجان غربی، قطب ترانزیت کشور

 

تردد روزانه ۱۷۰۰ کامیون در مرز‌های آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان غربی هم در گفت‌و‌گو با ‏باشگاه ‏خبرنگاران جوان با اذعان به توانمندی‌های ترانزیتی استان  اظهار کرد: روزانه به طور میانگین یک هزار و ۷۰۰ دستگاه کامیون از مبادی ‏ورودی ‏و خروجی استان در مرز‌ها تردد می‌کنند. ‏

خالد جنگجو ادامه داد: در هشت ماه منتهی به آبان ماه امسال دو میلیون و ۹۶۳ هزار تن کالا ‏از ‏گمرکات استان آذربایجان غربی به عنوان مبدا و مقصد توسط ناوگان باری زمینی ترانزیت شده ‏است ‏که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. ‏

این مقام ارشدگمرکی خاطر نشان کرد: در این مدت ۱۹۶ هزار و ۷۷۹ تن کالا نیز از طریق ناوگان ریلی استان آذربایجان غربی ترانزیت شده است. ‏

 

آذربایجان غربی، قطب ترانزیت کشور

 

تاکید ایران و ترکیه بر تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه امروز ماه گذشته در بازدید از گمرک بازرگان و گوربولاغ با بیان اینکه وزارت امور خارجه کشورمان در راستای توسعه و روان سازی تجارت و ترانزیت با کشور ترکیه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد افزود: موضوع روان سازی تجارت و ترانزیت بین ۲ کشور همسایه ایران و ترکیه در دیدار با مسئولان ترکیه‌ای نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

 وحید جلال زاده ادامه داد: تسریع در ساخت و ساز مرز گوربولاغ که در آن سوی مرز بازرگان قرار دارد نیز در همین راستا تاکید شده که در صورت اتمام این طرح، ترانزیت و تردد سرعت بیشتری خواهدداشت.

معاون وزیر امورخارجه گفت: مسئولان ارشد ایران و ترکیه بر تحقق هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ۲ کشور تاکید دارند که با توجه به این امر توسعه زیرساختی مرز‌ها بسیار ضروری است.

ضرورت تقویت زیر ساخت‌های ترانزیت ‏در ‏استان آذربایجان غربی 

با نگاهی به ویژگی‌های جغرافیایی استان آذربایجان غربی تقویت و تکمیل زیر ساخت‌های ترانزیت ‏در ‏استان ضروری است. ‏

‏ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی ‏به ظرفیت‌ های ناوگان حمل و نقل ‏استان ‏اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۶۴ شرکت حمل و نقل باری، ۱۳۶ شرکت حمل و ‏نقل ‏مسافری ‏و ۴ شرکت وانت بار در استان فعال است. ‏

شکری ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹ میلیون و ۱۷۱ هزار تن بار و ۳ میلیون و ۹۰۲ ‏هزار ‏نفر مسافر توسط ناوگان باری و مسافری جابجا شده است. ‏

ایجاد زیرساخت و تقویت ظرفیت‌های موجود در حوزه حمل و نقل یکی از بستر‌هایی است که ‏می ‏تواند استان آذربایجان غربی و همچنین کشور را به سمت توسعه هرچه تمام‌تر هدایت کند، و به ‏طور کل می‌توان گفت استان آذربایجان غربی زمانی توسعه خواهد یافت و پیشرفت خواهد کرد که ‏زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های حمل و نقل و ترانزیت در آن تکمیل و تقویت شود. ‏

گزارش از: الیاس گندمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.