مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک کشور در خصوص توزیع و قیمت لاستیک بیان کرد: در حال حاضر تفاوت زیادی بین قیمت تایر دولتی و آزاد وجود ندارد و دلیلش این است که در ۶ ماهه اول سال، تا جایی که توانستیم تولیداتمان را افزایش دادیم؛ به طوریکه با وجود همه مشکلاتی که داشتیم در ۶ ماه ابتدای سال، در زمینه تولید تایرهای سواری ۱۲ درصد افزایش داشتیم که عمده آن مربوط به رینگ ۱۳ بوده و در بازار تفاوت قیمت آزاد و دولتی آن بیشتر از سایزهای دیگر بوده است و از آنجایی که تولید آن سختتر است توجهمان را بیشتر به این نوع تایر معطوف کردهایم.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک کشور با اشاره به افزایش قیمت تایر گفت: ما مقصر قیمت بالا نیستیم و باید به متولیان اقتصاد کشور گفت. زیرا در همین چند ماه اخیر، قیمت ارز بالا رفته است و ما حدود ۳۰ درصد مواد اولیهمان را از خارج از کشور وارد میکنیم. در نتیجه، قیمت تمام شده ۳۰ درصد نیز افزایش پیدا میکند و بهدنبال آن، بقیه موارد هم، افزایش خیرهکنندهای دارند.
تنها تصریح کرد: موادی که در داخل کشور خریداری میکنیم از ابتدای حلقه زنجیره تولید به طور مداوم با افزایش قیمت همراه بودهاند و طبیعتاً این افزایش قیمتها در تایر خود را نشان میدهد و از آنجایی که مصرفکننده با تایر تماس دارد و با دودهساز و پتروشیمی تماس ندارد در نهایت، وقتی محصول نهایی به فروش میرسد متقاضیان به این فکر میکنند که چرا قیمت افزایش پیدا کرده است؟
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک کشور ادامه داد: کدال بورس نشان میدهد که تولیدکنندگان تایر در مقایسه با گذشته، سود بیشتری نداشتهاند بلکه سطح عمومی قیمتها است که افزایش پیدا میکند و دلیلش تورمی است که گریبانگیر اقتصاد کشور است و مقصر تایرسازان نیستند و این موضوع در مورد لنت ترمز، باتری خودرو و... هم وجود دارد و وضعیت اقتصاد کشور است که تولیدکننده و مصرفکننده را رو در روی هم قرار داده است.
تنها در پاسخ به این سوال که «آیا دولت به تایرسازان ارز با نرخ نیمایی میدهد؟» گفت: ارز با نرخ نیمایی به ما میدهند ولی نرخ آن هم افزایش پیدا کرده است. در واقع، ما قیمت تایر سواری را ۹ درصد افزایش دادهایم و در بورس کالا فقط اقلام مرتبط با کائوچوی مصنوعی است و ما حدود ۸۰-۹۰ ماده مختلف را با هم ترکیب کرده و از آنها تایر تولید میکنیم و از آنها، فقط لاستیکهای مصنوعی که توسط یکی دو پتروشیمی خاص تولید شدهاند در بورس کالا عرضه میشوند و برای بقیه باید با تولیدکننده چانهزنی کنیم.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک کشور درمورد کیفیت تایرهای تولید داخل افزود: ما تایری تولید میکنیم که همکیفیت با تایرهای خوب چینی است؛ نه آنها که در سال، برایشان حدود ۱۵۰ میلیون یورو هزینه میشود، چون همه صنعت تایر ایران به این مقدار نیست.