طالب محمدی، در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد : از این تعداد ۱۹۸ دانش آموز با آسیب شنوایی هستنددر مدارس با نیازهای ویژه وتحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان، تحصیل میکنند.
وی افزود: این دانش آموزان در مدارس استثنایی ۱۲ شهرستان ومنطقه سنندج ناحیه ۱ و ۲، مریوان، سقز، کامیاران، دهگلان، قروه، بانه، دیواندره، بیجار، موچش وسروآباد از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت میکنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد:۱۳۰دانش آموز آسیب دیده بینایی نیز در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در کنار همسالان خود و در مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.
محمدی افزود: دانش آموزان دختر و پسر دارای آسیب بینایی در دورههای مختلف تحصیلی مدارس با نیازهای ویژه شهرستانهای سنندج، سقز، دیواندره، مریوان و قروه به تحصیل اشتغال دارند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: نابینایی، ناشنوایی، معلولیتهای جسمی و حرکتی، ناتوانیهای ذهنی و بیماریهای مختلف گاه از لحظه تولد و گاه در مسیر زندگی برای هر شخص اتفاق میافتد، اما بی اطلاعی از شرایط این افراد و نبود آگاهی از نحوه ارتباط با آنان، سبب بروز رفتارهای بعضا خشونت آمیز و انزوای گروه قابل توجهی از جامعه میشود.
محمدی با بیان اینکه صحبت از دانش آموزان استثنایی صحبت از تفاوت ها، صحبت از ایفای مسئولیت واحیای انسانهاست، گفت: آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه این دانش آموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقت خود نیازشان ویژه نیست بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است، افزود: این مهم و تکلیف سنگین کار متولیان جامعه است.
محمدی تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزش وپرورش استثنایی طی مدارج دانشگاهی نیست بلکه آموزش درسها ومهارتهای زندگی وافزایش آگاهی است.