سعید محمودی گفت: متاسفانه طی سه سال گذشته مصرف سوخت مازوت در نیروگاههای تولید برق کشور در عمل به یک حق تبدیل شده بود و بدون هیچ ترس و پروایی از مضرات این اقدام برای آلودگی هوا و سلامتی مردم شاهد مصرف مازوت به عنوان یک سوخت معمولی بودیم.
وی با بیان این که نیروگاه توس مشهد نیز سابقه مصرف زیاد سوخت مازوت را در کارنامه خود دارد اظهار کرد: از ابتدای امسال میزان مصرف سوخت مازوت به صورت میانگین روزانه در این نیروگاه، نسبت ۷۰ به ۳۰ داشته است که این به معنای مصرف مازوت به عنوان سوخت اصلی این نیروگاه است.
سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همزمان با صدور دستور توقف مازوت سوزی در سه نیروگاه کشور توسط رییس جمهوری، نامه ای با محتوای درخواست این اداره کل برای توقف مصرف سوخت مازوت در نیروگاه مشهد خطاب به معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال شد.
محمودی با اشاره به رویکرد مثبت ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خراسان رضوی در خصوص این درخواست اظهار کرد: با توجه به بیش از چهار میلیون جمعیت ثابت کلانشهر مشهد و نیز عوارض سلامتی مصرف سوخت مازوت باید برای تامین سلامت مردم مصرف این سوخت متوقف شود.
او ادامه داد: مازوت، سوخت سنگینی است که هم اکنون در هیچ جای دنیا از آن استفاده نمی شود زیرا ترکیبات خطرناکی برای سلامت مردم به خصوص زمانی که در هوا پراکنده می شود دارد بنابر این مصرف این سوخت برای اقشاری مانند سالمندان، زنان، کودکان و بیماران قلبی- ریوی تهدید بزرگی است.
سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مسوولیت بزرگ توقف مازوت سوزی را از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: رفتار مسوولانه در مقابل مردم و سلامت آنان پیگیری توقف مازوت سوزی در نیروگاه مشهد است که خوشبختانه دولت نیز در این زمینه رویکرد مثبتی دارد.
محمودی افزود: قرار گرفتن نیروگاه توس در معرض هوای ورودی به مشهد موجب می شود آلاینده های ناشی از مصرف سوخت مازوت به صورت مستقیم وارد شهر شود علاوه بر این طی دو، سه سال اخیر کلانشهر مشهد به شدت درگیر پدیده گرد و غبار و عوارض ناشی از آن شده است که در این بخش نیز به مدیریت بحران نیاز است.
منبع، ایرنا