علیاکبر احمدزاده در جمع خبرنگاران در حاشیه جشن زعفران، اظهارداشت:در پی تلاشهای انجامشده در حوزه رویدادها و جشنوارههای گردشگری استان، تاکنون 32 رویداد در سطوح ملی و بینالمللی ثبت شده است و استان خراسان رضوی جزو سه استان برتر کشور در برگزاری این جشنوارهها قرار دارد.
وی ادامه داد: در دو ماه گذشته، چند جشنواره مهم در استان برگزار شده است؛ از جمله جشنواره شیره انگور در روستای قوژد، جشنواره گردو در زرقان، جشنواره انار در بجستان، جشنواره زعفران در تربت حیدریه، و جشن آبانگان، هفته گذشته نیز جشن انار در روستای بجستان برپا شد.
احمدزاده در بیان اهداف این جشنوارهها به احیای هویت ایرانی و اسلامی، تقویت وحدت و همگرایی ملی، ایجاد فضای شاد در جامعه و کسب رضایت مردم اشاره کرد.
وی افزود: در میان رویدادهای بینالمللی، گرامیداشت فردوسی، خیام و مراسم سالتحویل در حرم امام رضا (ع) به ثبت رسیده است. از دیگر رویدادهای ملی ثبتشده میتوان به جشنواره زعفران تربت حیدریه، مراسم حرکت زائران پیاده امام رضا و آیین خطبهخوانی ایام شهادت اشاره کرد.
رئیس گروه آموزش بازاریابی و توسعه گردشگری خراسان رضوی گفت: در حوزه میراث فرهنگی، خراسان رضوی چندین آیین معنوی و آثار تاریخی را به ثبت ملی و جهانی رسانده است. روش پخت شعله مشهدی و آیین نقالی شاهنامه و ساخت و نواخت دوتار از جمله آیینهای ثبتشده معنوی این استان هستند. از منظر آثار مادی، 8 کاروانسرا و قنات قصبه سبزوار از جمله آثار ثبتشده جهانی این استان در فهرست یونسکو است.
احمدزاده، از پیگیریهای جدی برای ثبت جهانی مجموعههای ارزشمند استان در فهرست یونسکو خبر داد و افزود: از جمله پروندههای در دست اقدام میتوان به منظر فرهنگی کلات نادر، بادگیرهای نشتیفان خواف، مجموعه حرم مطهر امام رضا (ع)، و آثار تاریخی مانند بندیان درگز، برج تاریخی رادکان و مجموعه شیخ احمد جامی اشاره کرد.
وی بیان کرد:پرونده حرم امام رضا مدتی به خاطره ساختمانهای اطرافش مدتی پیگیری نشده که دوباره این پرونده در حال پیگیری است.
رئیس گروه آموزش بازاریابی و توسعه گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: بخشهای مختلفی از حوزه بازاریابی گردشگری در این فرآیند دخیل است؛ از جمله تبلیغات، معرفی و اطلاعرسانی، که در فضای مجازی، برگزاری نمایشگاهها و جشنوارهها اجرا میشود. هدف اصلی از این اقدامات، جذب و بازگرداندن مجدد گردشگران به استان و ارتقاء تجربهای با کیفیت و ماندگار است.
احمدزاده گفت: صنعت گردشگری را میتوان به شیشهای شکننده تشبیه کرد؛ چراکه عوامل مختلفی همچون پروازها، مسائل امنیتی، بهداشت، و حتی تغییرات اقتصادی و سیاسی میتوانند به سرعت به آن آسیب وارد کنند.
به گفته وی، با وجود این نوسانات، گردشگری همچنان به رشد خود ادامه میدهد و فرصتهای جدیدی برای استان فراهم میآورد.
رئیس گروه آموزش بازاریابی و توسعه گردشگری خراسان رضوی به کمبود تعاریف مشخص در این حوزه اشاره کرد و گفت: گردشگری زیارتی مشهد میتواند شامل اهداف مختلفی همچون زیارت، درمان، تجارت و حتی تفریح باشد.
احمدزاده تأکیدکرد: باید با ارائه خدمات متنوع، شرایط ماندگاری زائران را فراهم کرد و ظرفیتهای بالقوه استان را به کار گرفت. به عنوان مثال، مراکز خرید، مراکز درمانی و گردشگری خوراک مانند شاندیز، از جمله امکاناتی هستند که میتوانند در کنار زیارت حرم امام رضا (ع) به تجربه سفر زائران بیفزایند.
رئیس گروه آموزش بازاریابی و توسعه گردشگری خراسان رضوی اضافه کرد: در راستای گسترش خدمات گردشگری در سطح استان، برنامهریزیهایی برای توسعه و معرفی سایر شهرستانهای استان صورت گرفته است. این امر به توزیع گردشگران و کاهش تمرکز آنها در مشهد کمک میکند و ضریب ماندگاری آنها را افزایش میدهد.
احمدزاده با اشاره به خانههای تاریخی مشهد از جمله خانه داروغه، تأکید کرد: این اماکن با تغییر کاربری به اقامتگاهها و واحدهای پذیرایی، نقشی کلیدی در حفظ و معرفی تاریخ و فرهنگ استان ایفا میکنند و به توسعه گردشگری مشهد در کنار حرم مطهر امام رضا کمک میکنند.