مریم حبیبی راد روانشناس تربیتی با اشاره به مشکلات و معضلات دانشجویان نو ورود در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: شاید به جرأت بتوان گفت یکی از دغدغههای مهم والدین با شروع فصل آموزش و قبولی فرزندانشان در کنکور سراسری، مهاجرت از شهری به شهر دیگر است.
وی افزود: باتوجهبه اینکه خانوادهها از به ثمر نشستن تلاشها و فعالیتهای فرزندانشان خوشحال هستند؛ اما از طرفی شروع فصل جدید در زندگی این جوانان و مهاجرت آنها از شهری به شهر دیگر نگرانیهای خانوادهها را دو صدچندان کرده است.
این روانشناس تربیتی عنوان کرد: البته ناگفته نماند مهاجرت از شهری به شهر دیگر برای دانشجویان در راستای کسب علم، شیرین و خوشایند است، اما با این اوصاف چنین جابهجایی یا مهاجرتی اضطراب و نگرانیهای خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: این مهاجرت تنها سفر از یک شهر به شهر دیگر نیست؛ بلکه از یک سبک زندگی به سبک زندگی دیگر، تفکرات و اندیشههای متفاوت است. قطعاً همه این نگرانیها با شروع زندگی دانشجویی به شکلهای متفاوت در هر فرد یا همان دانشجو بروز میکند.
حبیبی راد تأکید کرد: بنابراین این اتفاق، پیامدهای خوشایند و ناخوشایندی را نیز به همراه خواهد داشت. از جمله پیامدهای خوشایند آن میتوان به رشد فردی و علمی دانشجو، رشد مهاجرتهای ارتباطی و اجتماعی آنها و حتی یادگیری زندگی مستقل و چگونه برآمدن از آن، یافتن دوستان جدید، تجربه زندگی مرفهتر، شهرنشینی و حتی درآمدهای بهتر برای زیستن را میآموزد.
این روانشناس تربیتی یادآور شد: اگر بخواهیم از منظر روانشناسی به این موضوع بپردازیم؛ قطعاً در این شرایط استرس امری طبیعی است. درواقع تغییر و مهاجرت از شهر یا کشور دیگر، یک فرایند استرسزا است؛ هرچند زندگی انسان از ابتدا به دلایل متفاوتی با مهاجرت همراه بوده است.
وی گفت: بهعنوانمثال همانطور که کودک با وورد به فصل جدید زندگیاش که همان شروع دوره تحصیلی است با استرس و نگرانی وارد این دوره از زندگی خود میشود تا بعد از مدتی با این دوره سازگار میشود. ولی کودکانی هم هستند که به دلایل روانشناختی بهسختی این مرحله را شروع و پشت سر میگذارند و گاهی با کمک روانشناس متخصص این دوره برای آنها آسانتر میشود.
حبیبیراد ادامه داد: درواقع دانشجوی امروز ما که وارد این دوره جدید و مهم زندگی خود شده، همان دانشآموزی است که وارد یک مرحله جدید از زندگی خود شده و قطعاً با تغییرات زیادی همراه است؛ بنابراین در این میان دانشجو دستخوش اضطراب و نگرانی میشود و پس مدتی با آن خو میگیرد و سازگار میشود.
این روانشناس تربیتی خاطرنشان کرد:، اما در این میان دانشجویانی نیز هستند که اضطراب طولانیتر را تجربه میکنند که بر حال عمومی، زندگی دانشجویی و آموزششان تأثیر بسزایی دارد و باعث اخلال در عملکرد تحصیلی و زندگی روزانهشان میشود.
وی گفت:، اما در این میان عدهای از دختران و پسران دانشجوی ما احساس دلتنگی و تنهایی که با اضطراب و افسردگی همراه است میشوند و دستوپنجه نرم میکنند که این موضوع بر عملکرد علمی دانشجویان تأثیر منفی به جا میگذارد و آنها را از هدفی که دارند دور میکند.
حبیبی راد اضافه کرد: بنابراین باتوجهبه تحقیقات صورتگرفته جا دارد دانشجویانی که با این مشکلات مواجه میشوند با یک روانشناس متخصص یا روانپزشک این مسأله را در میان بگذارند تا بتوانند از این مرحله جدید زندگی خود بهسلامت بیرون بیایند و به هدف اصلیشان دست یابند.
*راهکاری کاهش اضطراب دانشجویان
این روانشناس تربیتی به چند راهکار ساده برای بهبود حال دانشجویان اشاره کرد و گفت: انسان موجودی سازگار است که تاکنون توانسته با تمام سختیها و فراز و نشیبهایی که در طول سالها زیستن تجربه کرده را پشت سر بگذارد و همواره امیدوارانه به زندگی ادامه دهد.
وی گفت: توکل بر خداوند متعال و معنویات نیز کمک زیادی به حال خوب دانشجویان دارد. همچنین ارتباط و دوستی دانشجویان در خوابگاهها باعث میشود دانشجویان با فرهنگ و آدابورسوم شهرها و منطقههای دیگر آشنا شوند که این امر باعث بهبود حال دانشجویان میشود و پس از مدتی دانشجویان میتوانند در مسیر علمی یاریگر و کمککننده یکدیگر باشند.
این روانشناس تربیتی افزود: البته ورزش کردن و شرکت در گروهها و تیمهای ورزشی و دیدن فیلمهای کمدی و طنز در دانشگاه نیز به حال خوب دانشجویان کمک میکند.
حبیبی راد گفت: بنابراین برای بهبود اساسی، این امکان وجود دارد که این دانشجویان از یک متخصص روانشناسی که در دانشگاهها مستقر هستند کمک بگیرند تا با اضطرابی که گریبانگریشان شده مقابله کنند و به زندگی عادی خود بازگردند.
وی افزود: از جمله مهارت مدیریت استرس و اضطراب، مهارت تنظیم هیجانات، مهارت خودمراقبتی و مهارت حل مساله از مهمترین مهارتهای زندگی است که نه تنها دانشجویان بلکه هر فردی با یادگیری این مهارتها میتواند زندگی بهتری برای خود رقم بزند.
منبع: فارس