رحیم خاکی روز شنبه گفت: مرمت پل خاتون که از شهریور سال گذشته آغاز شده با جدیت ادامه دارد.مرمت این پل تاریخی که قسمتی از آن دچار ریزش شده بود با پیگیریهای صورت گرفته از سال ۱۴۰۲ به عنوان یکی از اولویتها و با ترک تشریفات و تأمین اعتبارات به یکی از معتبرترین شرکتهای مرمتی کشور سپرده شد.
خاکی افزود: با توجه به اینکه مرمتهای غیر اصولی در دورههای گذشته به ریزش این پل انجامید بر این اساس در طول مدت مرمت رعایت هرگونه نکات اصولی اولویت قرار گرفته و مطالعات قبل از اجرای عملیات انجام شده به صورت دقیق انجام میشود.
وی ادامه داد: مرمت بخش طاق پل تاریخی کرج انجام شده، اما برای مشخص شدن کنوبندیها، شورای فنی تصمیم به انجام الگوسازی گرفت که اقدامات تا انعقاد قرارداد با مشاور برای الگوسازی و تأیید نتایج توسط شورای فنی وزارت میراث فرهنگی با وقفهای مواجه شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: مرحله جدید شامل کنوبندی، اجرای ژئو گرید و عرشه پل اکنون در حال انجام استو تلاش میشود تا جایی که شرایط آب و هوایی اجازه دهد کار تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
پل تاریخی کرج به طول ۶۷ متر و عرض هفت متر واقع در ورودی شرقی شهر کرج مربوط به دوران سلجوقی و صفویه بوده که در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ بخشی از عرشه این پل سه سال پیش ریزش کرد.
این پل تاریخی در مسیر جاده ابریشم روی رودخانه کرج احداث شده و تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از آن برای تردد خودروها نیز مورد استفاده قرار میگرفت.