جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل (BDS) فراخوانی را برای تحریم آنچه که آن را «سخنگویان دشمن اسرائیلی که به زبان عربی صحبت می‌کنند» توصیف کرده، منتشر کرد. 

حساب عربی جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل (BDS) فراخوانی را برای تحریم آنچه که آنها «سخنگویان دشمن اسرائیلی که به زبان عربی صحبت می‌کنند» می‌خوانند منتشر کرد. این فراخوان شامل تحریم شبکه‌های العربیه، ام بی سی، الحدث، اسکای نیوز عربی متعلق به امارات، پلتفرم پخش شاهد و شبکه خبری لبنانی ام تی‌وی به دلیل حمایت از اسرائیل است.

این جنبش می‌گوید که این کانال‌ها «نه تنها به طور اختصاصی روی گسترش عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با دشمن اسرائیلی مانور می‌دهند، بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از جنگ استعماری علیه آگاهی اعراب و تلاش‌های مداوم برای استعمار افکار مردم منطقه عرب هستند».

جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل شواهدی را به اشتراک گذاشته که عمدتاً شامل گزارش‌های منتشر شده این شبکه‌ها در حمایت از جنگ اسرائیل علیه مردم فلسطین است که به گفته آنها با روایت اسرائیل درباره جنگ غزه و لبنان مطابقت دارد. این شواهد شامل ادعای استفاده حماس از بیمارستان‌ها برای مقاصد نظامی و گاهی اوقات مصاحبه با مقامات اسرائیلی است.

این جنبش از مردم خواسته است که از تماشای این کانال‌ها یا اشتراک مطالب آن خودداری کنند، سندیکای روزنامه نگاران عرب را تحت فشار قرار دهند تا این کانال‌ها را تحریم کنند و به مخالفان عادی سازی بپیوندند.

این بیانیه در حالی است که خشم عمومی نسبت به این شبکه‌ها افزایش یافته است.

پس از آنکه شبکه ام بی سی عربی گزارشی علیه حماس، حزب‌الله و جناح‌های عراقی منتشر کرد و فعالیت این جنبش‌ها را با «تروریسم» مرتبط دانست، معترضان عراقی به دفتر این شبکه حمله کردند.

مقامات عراقی فعالیت این شبکه را به حالت تعلیق درآوردند و گفتند که وظیفه آن «مخالفت با ناقضان ارزش‌های ملی و اخلاق عمومی» است و ام بی سی در «گزارش خود علیه شهدا» قوانین را نقض کرده است.

علت اقدام شبکه ام تی وی لبنان

برخی گفته اند که گنجاندن شبکه ام تی وی لبنان MTV، ایستگاهی که عمدتاً بر سیاست‌های داخلی لبنان مرتبط با جنگ متمرکز است، ممکن است پیچیدگی‌ها و نکات ظریف محلی را نادیده بگیرد.

ورود حزب‌الله در جنگ علیه اسرائیل از ۸ اکتبر ۲۰۲۳، زمانی که تصمیم به گشودن جبهه همبستگی با نوار غزه گرفت، بحث‌های داخلی لبنان را برانگیخت.

این بحث تنها زمانی تشدید شد که اسرائیل در ماه گذشته کمپین بمباران گسترده‌ای را علیه این کشور آغاز کرد و هفته‌ها پیش نیز تهاجم زمینی را آغاز کرد.

شبکه‌های لبنانی مانند ام تی وی به دلیل انتقاد از اقدامات حزب الله و مقالات و گزارش‌هایی که از سوی بسیاری در لبنان خطرناک و غیراخلاقی تلقی می‌شد، به شدت مورد انتقاد داخلی قرار گرفته اند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار