محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ظهر امروز سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ در میزگرد علمی تخصصی بررسی چالشها و راهکارهای تقویت آموزش و پرورش که در ساختمان علاقمندان برگزار شد حاضر شد و در سخنان خود ضمن بیان خوش آمدگویی به حاضرین توضیحاتی در باب جلسات، میزگردها و کارگروههای هفتگی شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد.
در ادامه این میزگرد صالح سوری، رئیس کمیسیون اقتصاد و منابع فیزیکی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اقتصاد آموزش و پرورش از دهه ۶۰ مطرح میشود و در بین مهمانان باید به فهمی مشترک در این باب برسیم. پس بهتر است ابتدا هر یک به تعریف مشخصی از اقتصاد نظام تعلیم و تربیت بپردازیم.
وی با طرح پرسشی درباره اقتصاد آموزش و پرورش تریبون را در اختیار صمد برزویان عضو هیئت علمی دانشگاه گذاشت و وی نیز به تشریح اقتصاد و چگونگی منابع مختلف و بهروری و بازدهی این بودجه پرداخت. در ادامه نیز دیگر کارشناسان تعریف خود را از اقتصاد آموزش و پرورش بیان کردند.
همچنین سوری با طرح پرسش دیگری درباره نگاه تحولی در بدنه آموزش و پرورش بحث لزوم دارا بودن نگرش تحولخواه را اظهار کرد. دیگر کارشناسان امر هریک نقطه نظرات خود را بیان کردند.
در همین بخش مباحثی درباره اختصاص منابع دیگر کشورهای توسعه یافته چون سنگاپور، فنلاند و ... با اقتصاد آموزش و پرورش کشورمان تطبیق داده شد.
رئیس کمیسیون اقتصاد و منابع فیزیکی شورای عالی آموزش و پرورش پرسش دیگری درباره مهمترین مشکلات و چالشهای اقتصاد آموزش و پرورش کشور طرح کرد و این موضوع به بحث گذاشته شد.
یکی از کارشناسان دیگر حاضر در جلسه تصریح کرد: ما در نظام تعلیم و تربیت باید از نظام بوروکراتیک دست برداشته و به کار اجرایی با تشکیل اتاق فکر مشخصی بپردازند.