دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد اتحادیه اروپا باید مطمئن شود آنکارا از کمک‌های این اتحادیه در نقض حقوق پناهجویان استفاده نمی‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر در صفحه «ایکس» با انتشار ویدئویی ضمن ابراز نگرانی از گزارش اخراج پناهجویان افغان و بدرفتاری با آنها در ترکیه تأکید کرد: اتحادیه اروپا باید مطمئن شود آنکارا از محل کمک‌های این اتحادیه، در نقض حقوق پناهجویان استفاده نمی‌کند.

این گزارش می‌افزاید: همچنان اخراج پناهجویان افغان و سوری از ترکیه ادامه دارد، اما اتحادیه اروپا به این کشور برای مدیریت مهاجرت کمک مالی می‌کند.

اتحادیه اروپا پیش از این نیز مدعی بود افغانستان و سوریه برای اخراج یا دوباره فرستادن مهاجرین، ناامن هستند، از سوی دیگر گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر تأکید می‌کند اخراج پناهندگانی که در کشورشان با آزار و اذیت و تهدید جدی مواجه هستند، ممنوع است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین اذعان داشت: پناهجویان به‌سختی می‌توانند راهی برای تماس با وکیل یا اعضای خانواده خود پیدا کنند.

نگرانی‌ این نهاد بین‌المللی از وضعیت پناهجویان افغان و سوری در ترکیه در حالی مطرح است که به‌تازگی «پولیتیکو» و «اشپیگل» گزارش دادند پناهجویان در مراکز اخراج در ترکیه با خشونت و ضرب‌و‌شتم مواجه‌اند درحالی که از سوی اتحادیه اروپا مساعدت مالی می‌شوند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، اتحادیه اروپا بیش از 213 میلیون یورو برای ساخت و تجهیز 30 مرکز بازداشت و اخراج پناهجویان در ترکیه هزینه کرده است؛ مراکزی که به‌جای پناه دادن، به محلی برای آزار و اذیت پناهجویان تبدیل شده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.