علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در مقاله‌ای تفصیلی با نگاه تاریخی، به چگونگی و چرایی تشکیل صهیونیسم پرداخته است.

 در این مقاله آمده است: دو نظریه در رابطه با چرایی تشکیل رژیم صهیونیستی بعد از جنگ اول جهانی در فلسطین، وجود دارد؛

۱- نفوذ یهودیان و صهیونیست‌ها در بین دُوَل غربی و وادار کردن حکومت‌های مسیحی به ایجاد یک کشور مستقل برای یهودیان دنیا

۲- طرحی ابداع شده از سوی غربی‌ها با محوریت انگلیس برای رهایی از مشکلاتی که اروپاییان با یهودیان تا آن زمان داشته‌اند.

مسئله‌ی اصلی در نظریه‌ی دوم این است که از گذشته‌ی دور اروپاییان به هر علتی با حضور یهودیان در جوامع خود مخالف بودند. شاید بعضی از علل این مخالفت‌ها به شرح زیر باشد:

مال پرستی و رباخواری آ‌نان

تاسیس انجمن‌های سری در جهت منافع و مصالح قومیت یهود

نفوذ آنها در مراکز قدرت

حضور چشمگیر آنها در مراکز علمی

تاثیرگذاری جدی بر آرمان‌های اجتماعی -سیاسی (فروید، مارکس و...)

لذا در طول حدود ۱۰۰۰ سال، کشور‌های مختلف اروپایی بار‌ها و بار‌ها اقدامات ضد انسانی علیه یهودیان داشته‌اند. ازجمله

در موارد مختلف تعقیب، زندانی کردن، شکنجه دادن، کشتن، در نهایت قتل عام و حتی بعضی از اوقات آتش زدن زنده زنده‌ی بعضی از آنان 

سایر قرائن و دلایلی که در جهت اثبات نظریه دوم می‌توان بیان کرد به شرح زیر می‌باشد:

۱-در ابتدا پدیده صهیونیسم توسط تعدادی از مسیحیان متعصب که نوعاً انگلیسی بودند ولی در بین آنها بعضی فرانسوی‌ها هم دیده می‌شدند، پایه‌گذاری شد که برخی از آنها عبارتند از:

- مقامات مسیحی فرانسه که در سال ۱۶۵۹ به دنبال ایجاد منطقه‌ای یهودی در گویان فرانسه بودند، (در حقیقت فرانسوی‌ها میخواستند که یهودیان را به گویان فرانسه که مستعمره آن کشور در آمریکای لاتین بود منتقل کنند که محل نگهداری جدی‌ترین مخالفین فرانسه بود که بیشترین سختگیری‌ها و قساوت را که در تاریخ کم نظیر بود علیه آنها بکار می‌بردند.

 

این امر کاملاً شناخته شده بود و هرکس یا گروهی را که به آن مستعمره‌ی فرانسه می‌بردند هیچ امید به بازگشت نداشت تا پس از گذران زندگی بسیار سخت در آن جا می‌مرد.

موضوع این رفتار فرانسه در گویان و سخت‌گیری‌های غیرانسانی و استعمارگران فرانسه در رمان معروف پاپیون منعکس شده است و فیلم آن با شرکت بعضی از هنرپیشگان هالیوود، «استیو مک کوئین» و «داستین هافمن» ساخته شد و دو جایزه‌ی اُسکار به آنها تعلق گرفت که در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفت و شاید بخشی از انگیزه‌ی ساختن این فیلم نشانگر نوعی درگیری درون گروهی بین آنگلوساکسون‌ها و فرانسوی‌ها بوده است.

- مارشال دوساکس (که سال ۱۷۴۹ به دنبال آن بود که در آمریکای جنوبی یک کشور یهودی نشین تأسیس کند و خود فرمانروای آن گردد و موجب اضمحلال آنان شود.)

-در بین افراد ضد یهودی در اروپا می‌توان از افراد زیر نام برد:

جان جورتین (مورخ و منتقد انگلیسی امور مربوط به کلیسا در سال ۱۷۵۸)

توماس نیوتون (اسقف شهر بریستول انگلیس در ۱۷۶۱)

ساموئل هورسلی (اسقف شهر روچستر انگلیس)

ادوارد کینگ (نویسنده انگلیسی مسیحی) و..

این افراد به دنبال ایجاد عملی کردن ایده‌ی صهیونیسم بودند که به آرمان و آرزوی ملت یهود برای بازگشت به سرزمین فلسطین و تجدید دولت یهود اشاره دارد و صهیون واژه‌ای عبری است که اشاره به کوهی در اورشلیم دارد که محل حکومت حضرت داود (ع) و حضرت سلیمان (ع) بود.

ولی نکته‌ی بسار مهم که بیش از هر دلیل دیگری تفکر عامه‌ی اروپاییان را در ایجاد و توسعه‌ی فشار و سختی علیه یهودیان نشان می‌دهد قتل عام‌های یهودیان است که در زمان‌های مختلف حداقل در ۱۹ کشور اروپایی رخ داده است.

اروپائیان در سال ۱۰۹۶، در آغاز جنگ‌های صلیبی (که علیه مسلمانان به فرمان پاپ اوربان دوم شروع شد) با فرماندهی شوالیه‌های مهاجم مسیحی و همراهی عده‌ی زیادی از اروپاییان که اغلب بی‌خانمان از الواط، اوباش، خیابان‌گرد‌ها و جانیان اروپا بودند به طمع غارت مسلمانان به این جمع پیوستند؛ زیرا ((صیت)) شهرت تمدن اسلامی و بازار‌های آباد به گوش اروپائیان رسیده بود. در سر راه خود به بیت المقدس هر غیر کاتولیکی را کشتند و اموالش را غارت کردند؛ از جمله ارتدوکس‌ها ویهودی‌ها

در سرزمین‌های اسلامی انواع جنایت‌ها را علیه مسلمانان انجام دادند به طوری که یکی از فرماندهان به نام ریچارد شیردل در نامه‌ی به پادشاه انگلیس می‌نویسد در معبد سلیمان تا زانوی ما در خون مسلمانان بود؟!

یهودیان از چندین کشور از جمله انگلیس در سال ۱۲۹۰ میلادی، فرانسه (قرن ۱۴ میلادی)، آلمان (دهه ۱۳۵۰ میلادی)، پرتغال (۱۴۹۶ میلادی) و... اخراج شدند.

آخرین یهودی‌کشی در آلمان بین سال‌های ۱۹۳۹-۱۹۴۵ رخ داد و به نام هولوکاست معروف گردید (ابعاد و تعداد آن همچنان در هاله‌ای از ابهام است)

موضوع هولوکاست فقط در آلمان نبود، بلکه در کشور‌های متعددی در اروپا یهودی‌کشی (هولوکاست) صورت گرفت که آلمان آخرین آنها بود و عبارتند از:

-اسپانیا در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۴۹۲

-آلمان در سال ۱۰۹۶ و همچنین ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵

-اوکراین بین سال‌های ۱۶۴۸ تا ۱۶۵۷

-روسیه ۱۸۲۱ تا ۱۹۰۶

-ولز در شمال غربی انگلیس در سال ۱۲۹۰

-فرانسه در چند نوبت در سال‌های، ۱۱۸۲، ۱۳۰۶، ۱۳۲۱ و ۱۳۹۴، فرانسوی‌ها در سال ۱۳۴۹، در استراسبورگ تعداد ۹۰۰ یهودی را به چوب بسته و زنده زنده سوزاندند که این حادثه بعداً در بازل سوئیس و فرایبورگ آلمان تکرار شد.

-پرووَنس (به عنوان کشوری مستقل که اکنون بخشی از فرانسه محسوب می‌شود) در سال ۱۴۳۰

-ساردنی که بخشی از ایتالیا امروز است در سال ۱۴۹۲

-ناپل در سال ۱۵۴۱

-مجارستان در سال‌های ۱۳۴۹ و ۱۳۶۰

- اتریش در سال ۱۴۲۱

- ایالت پاپی که واتیکان کنونی نوع کوچک شده آن است در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۵۹۳

مروری اجمالی بر تاریخ شکل‌گیری صهیونیسم که ربطی به دستورات و تعلیمات حضرت موسی (ع) ندارد نشان می‌دهد که این پدیده‌ی شوم دست ساخته‌ی استعمارگران در راس آنها انگلیس‌ها می‌باشد؛ که مقدمات آن در سال ۱۹۱۶ میان نمایندگان فرانسه و انگلیس بوجود آمد که به توافق محرمانه‌ی سایکس -پیکو معروف شد. متعاقب آن در سال ۱۹۱۷ با اعلامیه‌ی بالفور وزیر خارجه انگلیس آشکار گردید و سنگ بنای ایجاد نامشروع رژیم صهیونیستی پایه ریزی شد.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار