کارشناس مسکن گفت: تکمیل ۷۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن که طبق اعلام وزیر راه وشهرسازی در حال ساخت است به همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ساخت نیاز دارد.

پرداخت تسهیلات ساخت مسکن یکی از  مهم‌ترین ابزار‌ها برای تسریع در روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن است که می‌تواند این بازار را به سمت رونق هدایت کند، اما در حال حاضر بانک‌ها به قانون جهش تولید مسکن در شرایط کنونی پشت کرده اند و همین امر باعث شده که این بازار  با مشکلات بسیار زیادی روبرو شود.

طبق قانون باید تمامی بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که اجرای این قانون تنها کمتر از ۱۷ درصد اجرایی شده و همین امر باعث شده که دیگر انگیزه‌ای برای تکمیل واحد‌های نهضت ملی مسکن از سوی سازندگان نباشد.

در همین زمینه قاسمی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه بازار مسکن در شرایط کنونی با مشکلات بسیار زیادی همراه شده است که بخش عمده‌ای از آنها به دلیل عدم همکاری بانک‌ها ایجاد شده است گفت: دولت باید فکری برای بهبود وضعیت بازار مسکن و تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن انجام دهد چراکه اگر تسهیلات ساخت ۵۵۰ میلیون تومانی به متقاضیان پرداخت نشود بازار مسکن قفل شده و از سوی دیگر همین اقدامات باعث می‌شود که دیگر این بازار نتواند همانند سابق با رونق روبرو شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی به دلیل نبود منابع مالی کافی بسیاری از پیمانکاران به فکر تامین منابع مالی از طریق  خود متقاضیان افتاده است که این امر می‌تواند زنگ خطری برای انصراف متقاضیان از پروژه‌های نهضت ملی مسکن باشد.

کارشناس سیاست گذاری مسکن بیان کرد: این بازار  توان تکمیل پروژه‌ها بدون آورده‌های مالی را ندارد بنابراین باید در این دوره بانک مرکزی و همچنین وزارت راه وشهرسازی ورود کنند تا هرچه سریعتر پروژه‌های نهضت ملی مسکن جان دوباره‌ای بگیرد.

او یادآور شد: در حال حاضر تنها راه برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن  که به گفته وزیر راه وشهرسازی ۷۸۰ هزار واحد باقی مانده است پرداخت هرچه سریعتر تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی از سوی ۲۵ بانک  است.

خبرنگار: محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار