رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس گفت: بزرگ‌ترین قوس خشتی با مصالح کاملاً ارگانیک در روستای اصفهک در حال اجرا است.

عرب رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: باهدف پژوهش و شناخت سازه‌های خشت و گل و برآورد میزان و ظرفیت اجرا و کارایی این سازه‌ها و اینکه در واقع خاک چقدر می‌تواند نیاز‌های معماری امروزی را برآورده کند، بزرگ‌ترین قوس خشتی با مصالح کاملاً ارگانیک و بدون استفاده از مصالح صنعتی (صرفاً خشت و گل) در روستای اصفهک با همکاری پژوهشکده معماری خاک اصفهک موسوم به E.M.C و تعدادی از اهالی و در واقع تلفیق علم و تجربه در حال انجام است.

او افزود: این قوس با دهانه ۹ متر و به ارتفاع ۷ متر ساخته می‌شود و در واقع یک سازه صددرصد زیست‌محیطی و بدون استفاده از هر گونه افزودنی صنعتی است که این طرح به‌عنوان نماینده کشور عزیزمان ایران در مستند ۱۲۰ دقیقه‌ای معرفی سازه‌های سنتی و بومی به همراه سازه‌های سنتی از فرانسه و اتریش معرفی خواهد شد. 

عرب عنوان کرد: حرکت عجولانه به سمت مدرنیته و استفاده از مصالح غیربومی و همگن با محیط طبیعی، باعث ازبین‌رفتن محیط‌زیست طبیعی و آسیب‌ دیدن زیستگاه‌ها می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس فعالیت‌های پژوهشی و علمی پژوهشکده و جوانان اصفهک در زمینه مرمت و معماری خشت و گلی را بسیار قوی توصیف کرد و ادامه داد: اصفهک مسیر جهانی شدن و ثبت جهانی را آغاز کرده و قدم‌های برداشته شده در این مسیر محکم و استوار است که این نشان از غنای تاریخی و فرهنگی شهرستان طبس است.

او اظهار کرد: بافت تاریخی روستای اصفهک با شماره ۳۱۳۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مشارکت اهالی در مرمت و احیای بافت تاریخی و احیای هنر‌ها و مشاغل سنتی و صنایع دستی و آداب و رسوم مثال زدنی است و در واقع کاری دلی است که باعث شده جوانان بهترین دوران زندگی خود را صرف احیای فرهنگ و آداب و رسوم و بنا‌ها و خانه‌های آبا و اجدادی کنند که نتیجه این اقدام و حمایت‌های همه دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و ... باعث شده تا این روستا را فهرست نهایی ثبت دهکده‌های جهانی گردشگری قرار گیرد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.