نخستین جشنواره موسیقی گروه‌نوازی استان تهران با معرفی و تجلیل از برگزیدگان این رویداد و پیشنهاد راهیابی آنها به جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر پایان یافت.

آئین اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی گروه‌نوازی استان تهران چهارشنبه شب ۲۵ مهر ۱۴۰۳ با حضور علی فروزانفر مدیرکل، مهدیه حسنی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، عباس صیادی مدیرعامل انجمن موسیقی استان تهران، مهدی خرمی‌نژاد دبیر اجرایی، علی تقی‌پور دبیر هنری نخستین جشنواره موسیقی گروه‌نوازی این استان، مصطفی نصیری نماینده مدیرکل در امور هنرستان‌ها و جمعی از مسئولان، داوران جشنواره و هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

افتخار کار کردن در حوزه موسیقی

علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در این آئین ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان و قدردانی از برگزارکنندگان این جشنواره اظهار داشت: ما در اداره کل ارشاد استان تهران و در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتخار می‌کنیم که در حوزه موسیقی کار می‌کنیم.

وی گفت: برخی ممکن است احیانا بر مبنای استفاده غلط از بعضی از رگه‌های شاید اشتباه و کمتر توجه شده در حوزه فقه، کار کردن برای حوزه موسیقی را اشتباه یا مکروه یا حرام بدانند، ما در مجموعه اداره کل ارشاد استان تهران و در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این نوع نگاه همراه نیستیم و با این موضوع موافق نیستیم.

فروزانفر افزود: ما تابع ولی فقیهی هستیم که برای نخستین بار در فقه شیعه، کار کردن در حوزه موسیقی را در بعضی موارد مستحب و در بعضی از موارد واجب دانستند، اما به واسطه اینکه شاید شرایط نشر و ارائه بعضی از این آرا در جامعه و در بعضی از بخش‌ها مهیا نشده خیلی از این موارد مسکوت مانده و کمتر فرصت شده که درباره آنها سخن گفته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بیان کرد: در مرحله اجرا و نقطه تماس با فضای فرهنگ و هنر، آموزش موسیقی در هنرستان‌ها، مجوز برگزاری کنسرت‌های مختلف، مجوز تاسیس آموزشگاه‌های موسیقی و یکی از نمونه‌های بارز آن برگزاری جشنواره موسیقی گروه‌نوازی استان تهران است که یک نشانه و نقطه امید است.

وی اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بر این است که جشنواره گروه‌نوازی همچون جشنواره‌های ثابت سالانه برگزار شود. پیشنهاد ما به مدیرعامل انجمن موسیقی استان تهران این است که از همین امروز که نخستین دوره جشنواره به پایان رسید، فراخوان دوره دوم جشنواره، اعضای شورای سیاستگذاری و دبیر هنری و مسیر شکل‌گیری جشنواره برای سال آینده از همین امروز آغاز شود.

فروزانفر با اشاره به داوری جشنواره گروه‌نوازی استان تهران گفت: در این جشنواره، اعضای هیات داوری همچون سابر جشنواره‌ها، ناچار به انتخاب شرکت‌کنندگان و تعیین نفرات اول تا سوم بودند و این به معنای این نیست کسی که حائز رتبه برتر نشده، از نظر هنری و شان کاری که انجام داده است، نقصی بوده است، این جشنواره بهانه‌ای برای گردهمایی هنرمندان و ارایه آثار آنان بوده است و به زعم داوران نیاز است تا بدنه هنرمندان جوان این جشنواره و همه جشنواره‌ها نهایت سعه صدر را داشته باشند و براساس گزارش‌ها، داوران، نهایت دقت و بی‌طرفی را در داوری‌ها انجام دادند.

استقبال ۶۲۳ هنرمند از جشنواره گروه‌نوازی

عباس صیادی مدیرعامل انجمن موسیقی استان تهران نیز در این آئین با اشاره به شکل‌گیری و فعالیت‌های این انجمن اظهار داشت: انجمن موسیقی استان تهران اسفندماه سال ۱۴۰۲ به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و انجمن موسیقی ایران، فعالیت خود را با انتخاب هیات مدیره آغاز کرد.

وی گفت: در ادامه با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و روسای اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان، دفاتر انجمن موسیقی با صدور ابلاغ رابطین انجمن موسیقی در شهرستان‌ها، فعالیت خود را آغاز کردند و سعی بر این شد تا مسئولان انجمن‌های موسیقی شهرستان‌ها از میان هنرمندان شاخص موسیقی همان شهرستان انتخاب شوند.

صیادی افزود: اردیبهشت ماه امسال با مساعدت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، بودجه مناسب و قابل اعتنایی به انجمن موسیقی استان اختصاص داده شد و با تشکیل شورای سیاستگذاری موسیقی استان، نخستین جشنواره موسیقی در بخش گروه نوازی و پیانو برنامه‌ریزی شد. با انتخاب دبیر جشنواره؛ مهدی خرمی نژاد و علی تقی پور مشاور هنری جشنواره، این رویداد فعالیت خود را آغاز کرد و ضمن ارتباط با هنرمندان آموزشگاه‌های موسیقی، برای دعوت از هنرمندان و گروه‌ها برای حضور در جشنواره و تبیین اهداف آن در تمامی شهرستان‌های استان تهران حضور پیدا کردیم.

وی گفت: در نهایت، ۶۲۳ نفر در جشنواره گروه‌نوازی استان تهران شرکت کردند که استقبال برای نخستین جشنواره موسیقی استان تهران بی‌نظیر بوده، از این تعداد، ۵۳۷ نفر در قالب ۱۳۷ گروه شرکت داشتند که از این تعداد ۱۶ گروه در بخش موسیقی ایرانی و ۹ گروه در بخش موسیقی جهانی به مرحله نهایی راه یافتند.

صیادی افزود: در بخش پیانو ۸۶ نفر شرکت کردند که ۲۲ نفر به مرحله نهایی راه یافتند. همچنین با توجه به حساسیت در داوری‌ها، شورای سیاستگذاری جشنواره، بهترین و برجسته‌ترین اساتید حوزه موسیقی که در جشنواره‌های فجر و جوان داوری داشتند و برای فعالان موسیقی شناخته شده هستند، به عنوان داور جشنواره انتخاب کردند.

مدیرعامل انجمن موسیقی استان تهران بیان کرد: امسال سعی کردیم بیشتر بودجه‌ای که اختصاص داده شد را به تشویق گروه‌های منتخب اختصاص دهیم که حدود ۲ میلیارد ریال از یک سوم مبلغ جشنواره، به جوایز اختصاص داده شد.

صیادی اظهار داشت: امیدواریم برای سال بعد از هنرمندان شهرستان‌های استان تهران بیشتر بهره‌مند شویم و برنامه‌های خوبی در سطح استان برگزار کنیم و امیدواریم همان طور که منتخبان جشنواره تئاتر استان تهران به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا می‌کنند، گروه‌های منتخب و برگزیده جشنواره موسیقی گروه‌نوازی این استان نیز به جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر راه پیدا کنند و یک حرکت خوب، سازنده و مشوقی برای افرادی باشد که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند.

معرفی برگزیدگان

زمان خیری داور جشنواره به نمایندگی بیانیه هیات داوران جشنواره گروه نوازی استان تهران را خواند. در این آئین پیش از معرفی برگزیدگان گندم از پورساکی چهار ساله از شهرستان بهارستان به عنوان کوچکترین شرکت کننده در جشنواره گروه‌نوازی استان تهران تجلیل شد.

برگزیدگان بخش پیانو

رافائل میناسکانیان، گاگیک بابایان، فریماه قوام صدری، ربکا آشوقیان و سهیل سپهربند داوران بخش پیانو بودند.

در بخش دونوازی پیانو؛ کیانمهر کشاورز و سینا کلوت به صورت مشترک رتبه اول را کسب کردند و این بخش برگزیده‌ای برای رتبه‌های دوم و سوم نداشت.

تک‌نوازی پیانو؛ رتبه اول؛ لوسیا مرادیان. رتبه دوم؛ محمدجواد بهرامی. رتبه سوم؛ آلین تاشچیان

برگزیدگان بخش موسیقی جهانی

غلامحسن مجلسی، همایون رحیمیان و گلریز هاشمی داوران بخش موسیقی جهانی بودند.

رتبه اول؛ گروه «وانا» به سرپرستی ماهد میراشرفی، اعضای گروه؛ سارا قاسمی و عرفان فیجان

رتبه دوم؛ به صورت مشترک؛ گروه زهی هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی سارا یعقوبی، اعضای گروه؛ کژال خوارزمی و موژان پورحسن

گروه آنسامبل «پینار» به سرپرستی روشا رضایی، اعضای گروه؛ پانیذ غفوری، انوشه رمضان زاده، یکتا برجاسی، بهار مسیب نژاد، نسیم حسینی، آیدا بخشنده یار

رتبه سوم؛ گروه کوارتت «برین» به سرپرستی ژینا غلامی، اعضای گروه؛ دایانا ولی زاده، هستی شه جویی، آوا نورمحمدی

برگزیدگان بخش موسیقی ایرانی

مینا افتاده، سلمان سالک و زمان خیری داوران بخش موسیقی ایرانی بودند.

رتبه اول؛ گروه «سرمست» به سرپرستی یونس علم، اعضای گروه؛ حدیث کرمی، پارسا پزشک پور، محمد یخچالی، بهادر مطمئنیان، محمد حسن زاده و محمدرضا جودکی

رتبه دوم؛ گروه «طرفه» به سرپرستی سهراب بحیرایی، اعضای گروه؛ سپیده شایان راد، کامیار روشنکار، محمدجواد صلاحی نژاد و محمدرضا حسن خانی

رتبه سوم مشترک؛ گروه «بیداد» به سرپرستی امیرعلی نام آور، اعضای گروه؛ باربد مویدی ایمن، آئین موسوی، سعید مقدسی، علی محرابی، هامون درنشان، سهیل قدیر و هیراد قدیری

گروه «رهاد» به سرپرستی یونس اشراقی؛ اعضای گروه؛ شیدا معینی، عسل شاکری، محمد نصری، علی مغزی و کیوان عمران

در این آیین از آموزشگاه‌های موسیقی شهرستان‌های استان تهران؛ اشکان پویانیا مدیر مسئول آموزشگاه موسیقی اشکان از پرند، سعیدعلی اسمعیلی مدیر مسئول آموزشگاه موسیقی قاصدک از ورامین، ساسان فولادپنجه سرپرست گروه پژواک از شهریار و پدرام دانشفر مدیر مسئول آموزشگاه موسیقی همایون از رباط کریم که در جشنواره حضور داشتند، تجلیل شد.

همچنین از مدیران هنرستان‌های موسیقی پسران؛ علیرضا ایلچی و دختران؛ پریسا زهتابیان که در روند جشنواره همکاری کردند تجلیل شد.

اجرای نوازندگی پیانو لوسیا مرادیان منتخب جشنواره در بخش پیانو، گروه منتخب موسیقی جهانی جشنواره؛ آنسامبل «پینار» به سرپرستی روشا رضایی و گروه منتخب موسیقی ایرانی جشنواره؛ گروه «سرمست» به سرپرستی یونس علم از دیگر بخش‌های این آیین بود.

نخستین جشنواره موسیقی گروه‌نوازی استان تهران با هدف ایجاد فضایی رقابتی و تشویق هنرمندان موسیقی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی این استان برگزار شد. فراخوان این جشنواره مردادماه امسال در دو بخش اصلی موسیقی ایرانی و موسیقی جهانی (کلاسیک غربی) و یک بخش ویژه نوازندگی پیانو (کلاسیک غربی) در دو مرحله ارسال آثار و بخش رقابتی منتشر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار