مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با اشاره به اجرای قانون الزام همه دفاتر مشاور املاک به سامانه کاتب گفت: تاکنون از چهار هزار و ۸۶۳ دفتر مشاور املاک و خودرو دارای پروانه تخصصی صنفی استان، هزار و ۱۰۰ دفتر به سامانه کاتب متصل شده است.

سجاد حسن‌پور مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه روز سه‌شنبه در دومین نشست خبری با موضوع تبیین و شفاف سازی قانون «الزام ثبت رسمی اسناد املاک» در سرسرای اداره کل ثبت و اسناد و املاک استان کرمانشاه، افزود: دفاتر مشاور املاکی که به سامانه کاتب وصل نشوند، براساس این قانون مجوز ندارند و دفترشان پلمب می‌شود.

وی تاکید کرد: دفاتر مشاور املاک دارای پروانه تخصصی صنفی به راحتی امکان دسترسی به این سامانه را دارند، اما آنهایی که پروانه تخصصی صنفی ندارند ابتدا باید پروانه فعالیت اخذ کنند تا اجازه دسترسی به سامانه برای آنها باز شود.

حسن‌پور هدف از اجرای این قانون را ثبت رسمی تمام قرارداد‌های ملکی عنوان کرد و گفت: طبق این قانون، قرارداد‌هایی از این پس رسمی و نهایی است و در مراجع قانونی رسیدگی می‌شود که در دفاتر رسمی ثبت شده باشند حتی قولنامه‌های بین اشخاص در دفاتر رسمی باید ثبت شود تا جنبه قانونی و حقوقی پیدا کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت اجرای این قانون برای پیشگیری از بسیاری از اختلافات بین افراد توضیح داد: با اجرای قانون الزام ثبت رسمی اسناد؛ دفاتر مشاور املاک فقط باید در پیش نویس سامانه کاتب موارد و شروط اخذ قرار داد مابین خریدار و فروشنده ثبت و برای نهایی شدن معامله آن را به دفاتر رسمی ارجاع دهند و دیگر نقشی ندارند.

۱۱۰۰ دفتر مشاور املاک و خودرو در کرمانشاه به سامانه کاتب متصل است

وی اظهار کرد: بسیاری از پرونده‌های قضایی به خاطر اشتباه حقوقی ثبت شده مشاوران املاک در قرارداد‌ها تشکیل شده، چون نه تنها جایگاه حقوقی برای ثبت این موارد ندارند بلکه عده‌ای زیادی از آنها بی سواد به مسائل حقوقی هستند.

حسن‌پور همچنین تاکید کرد: حتی قرارداد‌های پیش فروش و پیش ساخت آپارتمان ها، ساختمان‌های مقروض به شهرداری و دیگر افراد و ارگان‌ها همه و همه با ذکر شروط ضمن عقد باید به ثبت رسمی برسند تا جنبه قانونی پیدا کنند.

وی به مورادی از فروش یک ملک به چندین نفر اشاره کرد و گفت: با ثبت رسمی قرار داد، دیگر امکان تکرار این موارد وجود ندارد، زیرا قبل از هر خرید و فروشی امکان استعلام آن به راحتی وجود دارد و جلوی تضرر افراد گرفته می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه در بخش پایانی صحبت‌های خود؛ از حدنگاری ۹۸ درصد زمین‌های ملی، ۷۳ درصد زمین‌های کشاورزی، ۶۰ درصد شهری و ۵۵ درصد روستایی استان کرمانشاه خبر داد و گفت: کرمانشاه از نظر حدنگاری زمین و صدور سند کاداستر از میانگین کشوری جلوتر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.