پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون گفت: واکسیناسیون آنفولانزا یکی از روش‌های پیشگیری‌کننده مهم و موثر برای کاهش شیوع و شدت بیماری آنفولانزا است.

پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: واکسیناسیون آنفولانزا یکی از روش‌های پیشگیری‌کننده مهم و موثر برای کاهش شیوع و شدت بیماری آنفولانزا است.

دکتر ساناز احمدی در خصوص اهمیت واکسیناسیون آنفولانزا تصریح کرد: آنفولانزا، یک بیماری ویروسی است که می‌تواند عوارض جدی به ویژه در گروه‌های پرخطر مانند کودکان، سالمندان و افرادی با بیماری‌های مزمن به همراه داشته باشد. آنفولانزا از جمله بیماری‌های عفونی ویروسی نام آشنا هستند که دارای واکسن موثر هستند.

وی ادامه داد: واکسن آنفولانزا که در فصل سرد به افراد پرخطر و گروه‌های خاص توصیه می‌شود می‌تواند از ابتلا به انواع شدید آنفولانزا جلوگیری کند، که این امر بیش از پیش اهمیت واکسیناسیون به موقع را یادآوری می‌کند.

به گفته پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی، با توجه به تغییرات ژنتیکی سالانه ویروس آنفولانزا، اثر واکسن آنفولانزا تنها برای یک سال است و به جهت پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا، واکسن آن باید در شهریور و مهرماه هر سال مجددا تزریق شود. بنابراین، تزریق واکسن آنفولانزا، با پیشگیری بیش از ۹۰ درصد همراه بوده و این واکسن در افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، دارای اثر پیشگیری کننده ضعیف‌تری است.

احمدی به انواع واکسن آنفولانزا اشاره و اظهار کرد: این نوع واکسن به دو نوع عمده واکسن‌های غیرفعال که حاوی ویروس‌های غیرفعال هستند و معمولاً به صورت تزریقی تجویز می‌شوند و واکسن‌های زنده تخفیف حدت یافته که شامل ویروس‌های زنده، اما ضعیف شده هستند و معمولاً به صورت اسپری بینی مصرف می‌شوند تقسیم می‌شوند.

وی عنوان کرد: هدف اصلی واکسیناسیون آنفولانزا کاهش خطر ابتلا به این بیماری، پیشگیری از عوارض جدی و کاهش خطر مرگ و میر ناشی از آن است. همچنین، واکسیناسیون می‌تواند به کاهش شیوع بیماری در جامعه و حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر کمک کند.

وی در خصوص زمانبندی واکسیناسیون، تاکید کرد: توصیه می‌شود که واکسن آنفولانزا هر ساله در اوایل فصل پاییز) بین اوایل سپتامبر تا اواسط نوامبر تزریق شود، زیرا سطح ایمنی ناشی از واکسیناسیون به مرور زمان کاهش می‌یابد و همچنین ویروس‌های آنفولانزا هر سال تغییر می‌کنند. واکسن‌های آنفولانزا معمولاً هر سال جدید بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان‌های بهداشتی طراحی می‌شوند.

پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: عوارض جانبی واکسن آنفولانزا معمولاً خفیف و موقتی هستند و شامل درد در محل تزریق، تب خفیف و احساس خستگی می‌شوند و عوارض جدی بسیار نادرند.

احمدی در ادامه یادآور شد: واکسیناسیون آنفولانزا نه تنها برای حفاظت فردی مهم است، بلکه به حفاظت از جامعه نیز کمک می‌کند. با افزایش سطح ایمنی در جامعه، تعداد موارد ابتلا و شیوع بیماری کاهش می‌یابد. واکسیناسیون آنفولانزا یک راهکار کلیدی در بهداشت عمومی است که می‌تواند به طور قابل توجهی بار بیماری را کاهش دهد. توصیه می‌شود؛ افراد به ویژه گروه‌های پرخطر هر ساله واکسن آنفولانزا را دریافت کنند تا از عوارض ناشی از این بیماری جلوگیری شود. 

به گفته وی، افرادی که ۶۵ سال و بالاتر هستند، به دلیل ضعف سیستم ایمنی و بیماری‌های مزمن، بیشتر در معرض عوارض آنفولانزا قرار دارند، همچنین افراد با بیماری‌های مزمن همچون بیماران قلبی، دیابتی و ریوی، افراد با اختلالات ایمنی، زنان باردار و زنان بعد از زایمان و افراد با چاقی مفرط در معرض خطر بالای عوارض جدی این بیماری قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار