صیاد بندرلنگه‌ای که پیش از اجرای طرح دریابست برای صید ماهی به دریا زده بود، پس از گذشت بیش از ۳ هفته اطلاعی از وضعیت وی موجود نیست و خانواده وی به شدت نگران هستند.

صید و صیادی در استان‌های جنوبی کشور به ویژه در استان هرمزگان به عنوان یکی از شغل‌های اصلی مطرح است، در فصل پاییز، زمانی که هوا رو به خنکی می‌رود صید به اوج خود می‌رسد و صیادان با رفتن به دریا و انداختن تور‌های ماهیگیری به دنبال صیدی جانانه و کسب روری حلال هستند؛ این در حالی است که صیادی هم مانند دیگر مشاغل از خطر‌های احتمالی مستثنی نیست.

شهرستان بندرلنگه سومین شهر بزرگ استان هرمزگان بعد از بندرعباس و میناب بوده و دارای بیش از ۳ هراز صیاد است که به دنبال کسب روزی حلال به دریا می‌روند. 

عبدالرضا کپکیان از جمله صیادانی است که چند سالی است که به شغل صیادی روی آورده و روزی وی از این راه کسب می‌شود، اما چندروزی است که خانواده وی از آخرین باری که به دریا رفته خبری در دسترس ندارند. 

علی کپکیان برادر صیاد مفقود شده بندرلنگه‌ای  گفت: برادرم از ۳۱ شهریور ماه، دو روز مانده به دریابست به تنهایی برای صید به جزیره بوموسی رفت در روز اول صیادانی که وی را دیدند با اطلاع از دریابست به وی جهت برگشت به خانه اخطار دادند، اما وی تا زمان فرا رسیدن دریابست یک شب دیگر هم برای صید در دریا مانده است که از آن زمان تاکنون خبری از وی نداریم. 

کپکیان افزود: بیش از یک هفته است که از برادرم خبری نیست برای پیدا کردن وی تمام نقاط شهرستان را سرزدیم، اما اثری از برادرم نبود در روز‌های گذشته به دنبال اطلاع رسانی‌ای که در سطح شهرستان جهت پیدا شدن هر گونه نشانه‌ای از برادرم، صیاد‌ها قایق وی را در جزیره هندورابی دیدند، اما اثری از سرنشین قایق نبود و مادرم بی خبری از برادرم روز‌های سختی را سپری می‌کند و از صیادان محلی شهرستان و غرب استان می‌خواهیم در صورت مشاهده هر گونه نشانه‌ای به ما اطلاع دهند. 

مرتضی سالاری، مدیر اداره بنادر غرب استان هرمزگان نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: به دنبال خبر گم شدن صیاد بندرلنگه‌ای، هیچگونه مراجعه و اعلام اضطرار به اداره بنادر شهرستان جهت اعزام تیم غریق نجات نشده است. 

مدیر اداره بنادر غرب استان هرمزگان افزود: در صورت وقوع اتفاق‌های از این قبیل، از کانال‌های ارتباطی، سازمان بنادر به ما اطلاع می‌دهد که چنین اتفاقی رخ داده و تیم‌های ما در قسمت جست و جو نجات دریایی به محض دریافت اعلام اضطرار جهت رسیدگی به موضوع شناور ناجی اعزام می‌کنند.

 وی با بیان اینکه لحظات و ساعات اولیه و به اصطلاح زمان طلایی بهترین ساعات برای جان یک شخص است تصریح کرد: ما زمانی از این اتفاق باخبر شدیم که از زمان طلایی که ما بتوانیم ورود پیدا کنیم و اقدام لازم جهت نجات وی را انجام دهیم گذشته بود و هرچه زمان بگذرد و حادثه با غرق شدن همراه باشد جریان آب جسم را به محلی دور از محل اولیه سوق می‌دهد که امکان پیدا شدن در طولانی مدت میسرمی‌شود. 

وی افزود:، اما با این وجود بعد از گذشت چند روز هم مراجعه‌ای به اداره بنادر جهت رسیدگی به این موضوع صورت نگرفته است. 

سالاری در پایان خاطر نشان کرد: خانواده صیاد بندرلنگه‌ای می‌توانند با مراکز دریابانی در سطح جزایر ودیگر ارگان‌های ذیربط جهت پیدا کردن نشانه‌ای از این صیاد اقدام کنند.

وی تاکید کرد: صیادان و افرادی که در دریا دچار مشکل می‌شوند می‌توانند با شماره‌گیری ۱۵۵۰ مرکز جستجو نجات دریایی واقع دربندر شهید رجایی را از وضعیت خود خبرسازند و این مرکز در سریع‌ترین زمان ممکن به نخستین و نزدیک‌ترین شناور ناجی جهت هرگونه اقدام لازم اطلاع خواهند داد تا از بروز هرگونه خطر احتمالی پیشگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان را در پیام رسان های داخلی دنبال کنید:
 

منبع:تسنیم

برچسب ها: صیادان ، بندر لنگه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.