فالگیر‌ها چه امروزی‌‌شان و چه دیروزی‌های‌شان یک چیز را خوب فهمیده‌اند و آن‌هم اینکه انسان در هر شرایطی تشنه امید و حرف خوشایند است.

فالگیر‌ها چه امروزی‌های‌شان که می‌توانند حتی آنلاین فالتان را بگیرند و ستاره بختتان را رصد کنند و چه دیروزی‌های‌شان که خطوط کف دستتان را می‌خواندند، یک چیز را خوب فهمیده‌اند و آن‌هم این است که انسان در هر شرایطی تشنه امید و حرف خوشایند است. برای همین، آنها آنچه را که دوست دارید بشنوید به شما می‌گویند.

در ادامه  در گزارشی به دلایل گرایش افراد جامعه به فال‌گیری و طالع‌بینی پرداخته شده است. 

میدان را خالی نکن!

پیش از اینها پاتوق سنتی‌شان آرایشگاه‌های زنانه، خیابان‌های شلوغ، مسیر‌های منتهی به بیمارستان‌ها و امامزاده‌ها بود. امروزه، اما خیلی‌های‌شان شیک و مدرن شده و به دنیای مجازی کوچ کرده‌اند تا شما را شیک و حتی برخط تیغ بزنند! فالگیر‌های امروزی هم مثل نسخه‌های سنتی‌شان یک چیز را خوب فهمیده‌اند و آن هم اینکه انسان حتی اگر انسان دنیای ماشین و مدرنیته باشد، بازهم تشنه امید و حرف خوشایند است. برای همین طبق یک ترفند قدیمی، در فضا و دوران جدید هم آنچه را که دوست دارید بشنوید به شما می‌گویند، مثل اینکه: ستاره بختتان بلند است و نباید به حسادت رقیب میدان را خالی کنید یا مسافری در راه دارید که خبر‌های خوشی با خودش به همراه دارد و...!

فالگیر‌های امروزی که کمتر سر و کارشان با نخود و خطوط کف دست مردم است، اسامی و عناوین فریبنده حتی کتاب آسمانی را وسیله کاسبی می‌کنند و مدعی‌اند با باز کردن قرآن به نیت اسم شما و دیدن ته فنجان قهوه‌تان، گره‌های زندگیتان را باز می‌کنند. روزنامه ایران در یکی از گزارش‌های خود با عنوان «آینده‌فروشی در فضای مجازی» نوشته بود: «برخی از فالگیر‌ها درآمد‌های چندصد میلیونی دارند و مبنای درآمدزایی‌شان هم چیزی جز پیشگویی نیست. از پیشگویی درباره آینده شرکت تازه تأسیس‌تان گرفته تا آینده مسائل کاملاً خصوصی و عاطفی، نرخ این آینده‌فروشی هم از ۳۵۰هزار تومان شروع می‌شود و به ۷۹۰هزار تومان می‌رسد. البته هرچقدر صفحه اینستاگرامی آنها فعال‌تر و دنبال‌کننده‌اش بیشتر باشد، نرخ فال‌های صوتی که برای شما ارسال می‌شود هم بیشتر است».

واقع‌بینی فراموش شده

مریم غفوری، کارشناس روان‌شناسی می‌گوید: باور حرف‌های فالگیران ریشه در تمایل انسان به جست‌وجوی الگو‌ها و معنای رویداد‌های مختلف زندگی دارد. بسیاری از رویداد‌های به ظاهر معمول زندگی نشانه‌ای از آینده در خود دارند و انسان به امید درک بیشتر آینده اقدام به فکر کردن و گاهی هم فال گرفتن می‌کند و گاهی نیز به خرافه و رفتار‌های خرافی مثل مراجعه به فالگیر و رمال رو می‌آورد. فال گرفتن در شرایطی که فقط نیاز داریم با کسی صحبت کنیم ضرری به ما نمی‌زند. مسئله زمانی آسیب‌زا می‌شود که برخی از مردم جوری حرف‌های فالگیر را باور می‌کنند که اگر یک مشاور یا فردی مطلع حرفی خلاف آن را بزند باور نمی‌کنند یا بدتر اینکه برخی‌ها تصمیمات مهم زندگی‌شان را براساس نظرات فالگیر می‌گیرند.

این روان‌شناس اضافه می‌کند: برای مثال یکی از مراجعان من با اصرار به اینکه محتویات ته فنجان من گفته فلان مورد خاص در دانشگاه به خواستگاری‌ام می‌آید حاضر نمی‌شد خواستگار‌های دیگر را قبول کند! در این شرایط کار مشاور و اطرافیان برای برگرداندن افراد به ریل واقع‌بینی سخت می‌شود.

غفوری می‌گوید: فالگیر‌ها معمولاً اعتماد به‌نفس بالایی دارند و در مواجهه با انسان‌های مختلف یاد گرفته‌اند چطور چیزی بگویند که فرد را در دوراهی هزینه کردن برای فال یا رفتار منطقی مثل تلاش و توکل گیر بیندازند. گاهی تنبلی فرد برای تغییر شرایط یا غیر قابل تغییر بودن مسائل و حتی کمرنگ بودن ارتباطات سالم و نداشتن باور‌ها و سرمایه‌های معنوی، انسان را به سمت باور کردن فال و فال‌گیری سوق می‌دهد.

یادمان باشد که امیدوار بودن و مثبت‌اندیشی در دین ما بسیار توصیه شده است؛ خداوند هم در قرآن می‌گوید: «وَ یَرزُقهُ مِن حیثُ لایَحتَسِب وَ مَن یَتَوَکّل عَلَی الله فَهُوَ حَسبُه» یعنی خدا از جایی که انسان فکرش را نمی‌کند به او روزی می‌دهد و هرکس توکل به خدا کند او برایش کفایت می‌کند. پس انسان اگر در مسیر درست تلاش کند و باور خودش را به جریان عدالت الهی از دست ندهد، موفق می‌شود.

خودت را ارتقاء بده

 در هر صورت این را بدانیم که فالگیر‌ها معمولاً کسی را به تلاش و توکل دعوت نمی‌کنند و به جایش شما را به خریدن مهره‌مار و خرمهره سفارش می‌کنند. تا چند سال پیش تقریباً همه مشتری فالگیر‌ها خانم‌ها و افراد کمتر تحصیلکرده بودند، اما این روز‌ها اگر به دنبال‌کنندگان صفحات فالگیر‌ها نگاهی بیندازید می‌بینید که هم مردان و هم زنان، گاه با تحصیلات دانشگاهی جذب این افراد شده‌اند. البته براساس تحقیقات هنوز هم نسبت مراجعه زنان به فالگیر به مراتب بیشتر از مردان است.

مریم غفوری در این زمینه می‌گوید: گرچه زنان گاهی برای حل مشکلات شوهرشان دست به دامن فالگیر می‌شوند، اما اگر همین افراد سطح تأثیرگذاری خودشان در خانواده یا جامعه را ارتقاء دهند، هدف مشخص برای خود تعریف کنند و زمان کافی برای تفریح سالم در نظر بگیرند احتمالاً انباشت انرژی و هیجان‌های تخلیه نشده را پای بساط رمال‌ها خالی نمی‌کنند! این را هم باید بدانند که بی‌شک بهترین مشاور انسان در زندگی بعد از دستورات و راهنمایی‌های دینی و قرآنی، خانواده، دوستان نزدیک و افراد مطلع و تحصیلکرده در این حوزه هستند.

منبع: قدس

برچسب ها: فالگیر ، ستاره بخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار